• Anonym (???)

    Varför är svenskar så ensamma?!

    I Sverige har vi flest ensamhushåll i världen. Varför är det så?

  • Svar på tråden Varför är svenskar så ensamma?!
  • Anonym (Grabben bredvid)
    Anonym (???) skrev 2020-01-02 16:15:44 följande:

    I Sverige har vi flest ensamhushåll i världen. Varför är det så?


    Flera orsaker men en är att vi har starka kvinnor som klarar sig själva. Och som får göra det också.
  • Anonym (A)
    Anonym (???) skrev 2020-01-02 16:15:44 följande:

    I Sverige har vi flest ensamhushåll i världen. Varför är det så?


    För att det är helt acceptabelt att man flyttar hemifrån utan att vara gift, man flyttar alltså till en egen lägenhet. Och viktigt att påpeka är att andelen singelhushåll säger inget om ensamhet.

    Jag är jätteglad att min son bodde själv innan han blev sambo, och att min dotter har egen studentlägenhet istället för att bo hemma.


  • MammaTillDansband

    Vi har flest ensamhushåll i världen, ja. Men betyder det nödvändigtvis att vi är ensamma för det? Sverige ligger ju högt i listan över vilka som är världens lyckligaste också, så vi kanske faktiskt trivs alldeles utmärkt med läget?

  • Anonym (Ekonomi)

    För att vi har råd. I många länder är du antingen tvungen att bo kvar hos föräldrarna eller dela lägenhet med room-mates eller bo inneboende, av ekonomiska skäl. Och för att vi kan separera och bo själva om vi vill, även senare i livet. Det finns inga kulturella eller religiösa hinder för det.

  • Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2020-01-02 16:24:58 följande:
    För att det är helt acceptabelt att man flyttar hemifrån utan att vara gift, man flyttar alltså till en egen lägenhet. Och viktigt att påpeka är att andelen singelhushåll säger inget om ensamhet.

    Jag är jätteglad att min son bodde själv innan han blev sambo, och att min dotter har egen studentlägenhet istället för att bo hemma.


    Det tycker jag med
  • Håkan på Öland

    Jag har levt singel sedan min fru hastigt avled för flera år sedan och jag stortrivs med singellivet... ihop med ett halvt dussin katter. Jag jobbar inte - är ekonomiskt oberoende - och njuter av att göra exakt vad lusten och mina intressen ger mig varje dag.

    I klarspråk - ett mycket njutningsfullt singelliv. Drömmer

Svar på tråden Varför är svenskar så ensamma?!