• Lisaaa04

!HJÄLP! 15 år och vågar inte ta hem kompisar?????

Hej!

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, men hoppas i alla fall att någon kan ta sig tiden att läsa det...

Jag är en tjej på 15 år som inte har haft kompisar hemma hos mig på över 2 år. Det är inte det att jag inte har några kompisar, för det har jag, och hos dem har jag varit massa gånger. Jag bor i ett ganska stort och gammalt hus med mina föräldrar (är ensambarn), och jag har inte direkt det där moderna köket eller nybyggda altanen som mina kompisar kanske har. Men det är ju ändå inte en katastrof. Dock är vi i min familj nog lite för bekväma i hemmet, och kan därför lätt glömma bort att se allt som vi stökar ner, och därför är det ofta ganska stökigt hemma.

När jag var yngre var det inget problem att ta hem kompisar, jag hade väl inte insett hur det egentligen såg ut hemma jämfört med hos andra. Grejen är att vi har väldigt många rum över, som används till att samla massa skit på typ. Och i ett av dessa rum hade vi en gammal tv som jag en gång fick en kommentar om, och jag tror det är den kommentaren som jag bär med mig än idag.

Jag är för vad folk ska tycka om mig, att de ska ändra sin uppfattning om mig. Jag vet att de inte skulle lämna mig. Men de kanske skulle snacka bakom min rygg om hur det såg ut i mitt hus eller sånt, och det är den rädsla jag har.

Nu till själva problemet, jag hade sagt till mig själv att mitt nyårslöfte för 2020 är att bjuda hit någon, och nu på måndag så kommer det en tjej som ska sova över hos mig. Men jag är LIVRÄDD. Vill bara få det överstökat.

Jag är också rädd för att det ska bli stelt när vi är, för jag vet att jag inte är bekväm när jag har folk i mitt hem, och speciellt inte när mina föräldrar är med. Jag är två olika personligheter, en när jag är med kompisar och en hemma, så det blir bara konstigt. Om ni hade varit 15 år, hur hade ni velat att den perfekta sleepovern skulle varit?

Vad gör man ens när man sover över? Någon som har förslag, det behöver inte va specifikt för att sova över, det kan va saker vi ska göra dagen efter också.

Mvh en löjlig tjej med panik som inte har läst igenom inlägget heller

• Svar på tråden !HJÄLP! 15 år och vågar inte ta hem kompisar?????
  • Mom2be262

När. Vi gjorde sånt när jag var yngre bakade vi alltid kladdkaka, åt med massa grädde och såg filmer... Drev (oskyldigt) med folk på nätet osv.. Facebook var dock en annan grej då haha. Det kommer gå bra!

• Anonym (Nn)

Förstår vad du menar, tyckte också att mina föräldrar kunde ha det lite stökigt. Det berodde mest på heltidsjobb och att jag och mina syskon skulle skjutsas till alla möjliga aktiviteter. Men de städade alltid innan de fick gäster, det kan du också göra inför att du nu ska ha en gäst över. Du är gammal nog för att ta lite sånt ansvar, framförallt eftersom det är du som tar dit en gäst.

Angående att ni inte skulle ha det mest renoverade huset är det ingen som kommer bry sig om, är det bara någorlunda städat så kommer det gå jättebra. Stäng bara dörren till de rum som används mer som förråd.

Plus att om dina föräldrar märker att detta är något du bryr dig om så kanske de själva tänker på att städa oftare. Eller så talar du om innan att du ska ha en gäst över och skulle gärna vilja att ni tillsammans städade lite inför det. Man blir lätt hemmablind och ser inte riktigt stöket förrän någon påpekar det eller förrän det är borta.

• Panduro

Jag tycker det är skillnad på stökigt och skitigt. Tror inte så många 15-åringar bryr sig om lite stök, och heller inte "gamla" hus. Men du kan ju städa ditt rum innan de kommer, och "vägen dit", eventuellt också toaletten. Om ni vill ha mat så kan ju kompisen vänta på ditt rum medans du fixar i köket, sedan äter ni på rummet.

• Panduro

Och vad ni kan göra.. För 10 år sedan var jag 15 år. Då låg vi mest och käkade chips, tjejsnackade, spelade tv-spel, kollade våra favoritfilmer.. Tror inte du behöver stressa, om ni känner varandra någorlunda bra så tror jag det löser sig av sig själv.

• Anonym (Eva)

Nattgäster brukar mest bry sig om toaletten och det rum de ska sova i, men även köket kan vara lite viktigt. 

Satsa på att städa dessa ytor. Prata med dina föräldrar om att ni kanske ska ta ett ryck i helgen, för att du vill att övernattningen ska bli lyckad. Om de inte orkar så tar du bara de allmänna ytorna själv (då kanske de hänger på när de ser att du jobbar). Det är rätt kul att städa ibland, men jag förstår att det blir svårt med en massa förrådsrum. Stäng dörren till dem bara. Det är svårt att städa om där är för mycket grejer i de allmänna utrymmena också, kanske du kan be dina föräldrar att rensa bort där, så det blir lite fria ytor att torka av? 

Jag växte själv upp i ett stökigt hem, så jag förstår problemet. Jag tycker att ditt nyårslöfte är riktigt bra!

• Anonym (M)

Så länge det bara är stökigt och inte skitigt så är det ju ingen fara. Jag minns när jag var runt 15-16 och följde med en kompis hem. Det var det skitigaste huset jag sett, så äckligt med smuts och kattskit överallt. Det stank av kattpiss i hela huset. Hoppas att det inte är så det är hos dig ts, utan att det bara är normalt stökigt.

Har du pratat med dina föräldrar om att du inte vågar ta hem vänner pga hur det ser ut hemma?

• Lisaaa04
    Anonym (M) skrev 2020-01-03 09:38:50 följande:

Så länge det bara är stökigt och inte skitigt så är det ju ingen fara. Jag minns när jag var runt 15-16 och följde med en kompis hem. Det var det skitigaste huset jag sett, så äckligt med smuts och kattskit överallt. Det stank av kattpiss i hela huset. Hoppas att det inte är så det är hos dig ts, utan att det bara är normalt stökigt.

Har du pratat med dina föräldrar om att du inte vågar ta hem vänner pga hur det ser ut hemma?

Ja, vi har pratat om det. De är medvetna om att det är stökigt, vi kan till och med skämta om det i familjen. Det är inte direkt någon katastrof, det är inte skitigt som du säger utan mer stökigt (t.ex. klädhögar med träningskläder, skor som står lite huller om buller i hallen, saker som inte ligger där dom ska o.s.v.). Vi har flera gånger kommit fram till att vi alla nog bara är lite för lata, och ibland har vi skärpt till oss i några veckor och haft det fint, men sen faller vi ofta tillbaka i samma mönster igen. Det är ofta stressigt (gymnasie och sporter för mig och heltidsjobb + jobb på gården för föräldrarna) och man hinner/orkar inte plocka i ordning när man är hemma. Vi brukar alltid städa inför att vi ska ha gäster (t.ex. släktkalas), så det märks inte utåt att vi har det stökigt. Men grejen är att jag vill kunna ha det städat naturligt. Alltså jag menar att jag vill kunna ta hem en kompis spontant efter skolan utan att behöva stress-städa hela kvällen innan.
  • nytt eller gammalt

När jag var i din ålder hade jag en kompis som hade det rätt smutsigt hemma. Där var också en massa saker precis överallt i hela huset. Hennes pappa jobbade borta på veckorna och mamman skötte deras affär från morgon till kväll, så man kunde förstå att hon inte hade tid att ta hand om hemmet. 

Det enda jag tyckte var jobbigt var badrummet som var väldigt ostädat. En massa hår överallt, riktigt smutsiga handdukar (min kompis brukade leta fram en ren till mig), avlagringar i handfatet osv. Det luktade inte så roligt därinne. 

Jag tyckte lite synd om henne som hade det så hemma, men det hindrade mig aldrig från att vara kompis med henne eller att sova över där. 

Så jag tror inte att din kompis kommer att bry sig så jättemycket om hur ert hus ser ut. Ni verkar ha det ganska normalt faktiskt! Det är många som har det stökigt hemma. Som nån annan skrev, det man bryr sig om är hur det är på toaletten. Och att man får äta på rena tallrikar och sova i rena lakan typ. Hon kommer dit för att hänga med dig :)

Svar på tråden !HJÄLP! 15 år och vågar inte ta hem kompisar?????