• Fri 3 Jan 2020 09:21
    797 visningar
    8 svar
    8
    797

    Retroaktivt underhållsbidrag

    Hej! Jag letar efter någon som ett eller har varit med om samma situation. Jag har en dotter på snart 1,5 år där jag och pappan inte lever ihop och har aldrig gjort det, aldrig ens haft en stadig relation. Nu är det så att han fortfarande inte är pappa på pappret då han uteblivit från ALLA tider har kallat honom för ett faderskapstest (vilket det var HAN som krävde). Jag förstår inte riktigt varför han gör så och totalt struntar i hennes existens. Han har aldrig bidragit något ekonomiskt och jag har precis börjat få underhållsstöd. Är det någon som vet om jag kan kräva att han betalar underhållsbidrag retroaktivt sen hon föddes trots att han verkar vägra att skriva på papperna? Kan nämnas också att familjerätten sagt att de skickar vidare utredningen till tingsrätten eftersom han uteblivit och ej hörts av inför de kallade tiderna.

  • Svar på tråden Retroaktivt underhållsbidrag
  • Fri 3 Jan 2020 09:34
    #1

    Först måste faderskapet fastställs.

  • Fri 3 Jan 2020 09:52
    #2

    Okej, ja det förstår jag såklart, jag menar att när det är fastställts så kan jag kräva det? Hon är född sep 2018 och underhållstödet är from november 2019 och framåt.

    Däremellan har jag inte haft ekonomiskt stöd varken av pappan eller FK. Så jag kan kräva honom för uteblivet underhållsbidrag mellan sep 2018- nov 2019? Och i så fall hur gör man och hur räknar man ut det?

  • Fri 3 Jan 2020 09:58
    #3

    Ja, man kan få retrospektivt. Kolla med fk hur man gör

  • Mon 6 Jan 2020 09:15
    #4

    Underhållsstöd kan man bara få en månad retroaktivt, från den månaden du begärt underhållsstöd.

    Underhållsbidrag kan man däremit få retroaktivt (upp till tre år) men betalar han det inte frivilligt måste du stämma honom på underhållsbidrag i domstol och genom det även kräva retroaktivt.

  • Kusine­n
    Mon 6 Jan 2020 10:16
    #5

    Detta hjälper inte dig, men om någon är i samma situation som du var för 1,5 år sedan kan det vara bra att veta att man akn ansöka om underhållsstöd från FK under faderskapsutredningen. Då får man underhållsstöd från början (under förutsättning att den sommbegär underhållsstödet samarbetar med utredningen) . När faderskapet sedan ör fastställt kan den underhållsskyldige förälder bli återbetalningsskyldig till FK, men du som boendeförälder behöver inte engagera dig i det. Sedan kan man gå över till underhållsbidrag direkt mellan föräldraena om det fungerar.

  • Mon 6 Jan 2020 11:01
    #6
    Kusinen skrev 2020-01-06 10:16:27 följande:

    Detta hjälper inte dig, men om någon är i samma situation som du var för 1,5 år sedan kan det vara bra att veta att man akn ansöka om underhållsstöd från FK under faderskapsutredningen. Då får man underhållsstöd från början (under förutsättning att den sommbegär underhållsstödet samarbetar med utredningen) . När faderskapet sedan ör fastställt kan den underhållsskyldige förälder bli återbetalningsskyldig till FK, men du som boendeförälder behöver inte engagera dig i det. Sedan kan man gå över till underhållsbidrag direkt mellan föräldraena om det fungerar.


    TS måste ju ha ansökt under faderskapsutredningen hon också, även om hon absolut kunnat göra det tidigare, med tanke på att faderskapet inte är fastställt ännu ;)
  • Kusine­n
    Mon 6 Jan 2020 11:36
    #7
    Brumma skrev 2020-01-06 11:01:40 följande:

    TS måste ju ha ansökt under faderskapsutredningen hon också, även om hon absolut kunnat göra det tidigare, med tanke på att faderskapet inte är fastställt ännu ;)


    Ja det har du rätt i. Min tanke var bara att det kan vara bra för andra att veta att man kan göra det från dag ett, så slipper man fundera på det sedan.
  • Mon 6 Jan 2020 12:56
    #8
    Kusinen skrev 2020-01-06 11:36:26 följande:

    Ja det har du rätt i. Min tanke var bara att det kan vara bra för andra att veta att man kan göra det från dag ett, så slipper man fundera på det sedan.


    Absolut - tror det är många som inte vet.

    Bra att informera :)
Svar på tråden Retroaktivt underhållsbidrag