Högt blodtryck - medicin - havandeskapsförgiftning?
Hej!!
Jag skriver för att höra om det är någon som delar samma erfarenhet som jag gällande högt blodtryck under graviditet (graviditetsinducerad hypertoni). Tycker informationen man kan få från vården är lite tvetydig ibland och det som har lugnat mig och kunnat känna att jag har lite bättre koll är att läsa era utsagor här på familjeliv, även om de skiljer sig ganska mycket åt från person till person.
Mitt blodtryck började stiga efter vecka 20 någon gång lite smått och fick gå på tätare kontroller, men började inte komma över gränsen för medicinering förrens vecka 28. Då började jag med 200 mg trandate per dag. Nu ca 5 veckor efter, efter ett antal inläggningar har jag 1200 mg trandate om dagen samt 5 mg av någon annan medicin som inte heller verkar fungera så bra, tror den hette felodipin. Denna fick jag insatt igår på 2,5 mg och nu idag ökades den till 5 mg pga dålig effekt. Mitt blodtryck ligger fortfarande runt 140-150/100-110 med all denna medicin...
Någon annan som haft såhär mycket medicin?
Hur gick det för er och era bebisar?
Hur länge håller de på och ökar medicinering innan de tar ut bebisen? Jag är 33+0 idag.
Jag litar verkligen på vården och tycker de är helt fantastiska men vill väl mest ha lite erfarenheter att referera till i bakhuvudet... Jag har ställt dessa frågorna till alla läkare jag har fått och alla säger ?vi vet inte?, vilket jag förstår. Därför hade det varit skönt att få höra andras historier ???? tack allihopa!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-03 14:25
Värt att tillägga är att de bedömer det som att jag har en havandeskapsförgiftning då jag läcker protein emellanåt men inte alltid. Så inte rubriken förvirrar någon av er ????