• vcent

    Börja med en idrott som vuxen? Tips?

    Jag är 21 år gammal och vill börja med någon trevlig idrott, gärna lag som tex handboll, basket, innebandy, fotboll, rugby, futsal osv... (inget på skridskor dock;). Problemet är ju faktumet att jag är 21 år och nybörjare på alla dessa.... känns väldigt svårt hur man ska kunna börja i någon av dessa som vuxen nybörjare.... går ju inte precis att ta kontakt med laget i tex superligan och få spela... tror inte de vill ha en 21-åring i sitt 15-åringslag heller...

    De enda erfarenheterna av idrott utanför skolidrotten är att jag spelade tennis och badminton som 10-åring samt spelar lite golf sedan många år.

    Någon som har något tips om hur man ska kunna komma in i någon lagidrott som vuxen?

    Korpen är inte direkt något alternativ då det dels kan vara allt för ?oseriöst? med träningen samt att jag har inga i min närhet som vill/kan starta ett lag..

  • Svar på tråden Börja med en idrott som vuxen? Tips?
  • Arcnice

    Försök hitta någon klubb med flera lag där något av dem spelar i de lägre serierna.
    21 år är ju inte jättegammalt och många mindre klubbar (beroende på var man bor) brukar ha svårt att hitta spelare till sina lag ibland.

    Du kan ju börja med att be om att få vara med och träna och inte ha som förhoppning att få spela matcher direkt.

  • mompan

    Ingen lagidrott visserligen men kampsporter som tex ju jutsu och karate funkar jättebra att börja med när man är vuxen.

  • vcent
    mompan skrev 2020-01-03 23:50:34 följande:

    Ingen lagidrott visserligen men kampsporter som tex ju jutsu och karate funkar jättebra att börja med när man är vuxen.


    Jovars, men är inte ett dugg intresserad av detta ;)

    Ville ha en lagidrott på schemat väldigt mycket för gemenskapen att träna tillsammans och sedan tävla tillsammans mot ett annat lag.

    Golfen är en bra idrott men saknar den där lagkänslan där.

    Hade jag varit ute efter andra ?icke-lagidrotter? hade jag nog direkt letat mig tillbaka in i badminton eller tennis
  • vcent
    Arcnice skrev 2020-01-03 16:57:09 följande:

    Försök hitta någon klubb med flera lag där något av dem spelar i de lägre serierna.

    21 år är ju inte jättegammalt och många mindre klubbar (beroende på var man bor) brukar ha svårt att hitta spelare till sina lag ibland.

    Du kan ju börja med att be om att få vara med och träna och inte ha som förhoppning att få spela matcher direkt.


    Låter som en vettig idé. Den ?stora? innebandyklubben verkar ha några sk ?utvecklingslag? där det är åldrar från ja typ 15 till 30 som spelar. Kollade även efter andra mindre klubbar i närområdet och hittade ett fåtal till inom staden, några till inom kommunen och några till i angränsande kommuner men i avstånd på typ 1-2 mil från mitt hem. Nått lag verkade ju dock ha sitt ?herrseniorlag? av enbart 15-17-åringar.... XD

    Ska göra en liknande koll på de andra idrotterna och se vart man kan ta vägen :)
Svar på tråden Börja med en idrott som vuxen? Tips?