• Anonym (likol­o)
    Fri 3 Jan 2020 23:23
    226 visningar
    12 svar
    12
    226

    Sälja huset

    Jag har då bestämt mig för att vilja sälja mitt och exet hus. Problemet är att hen inte riktigt vet det ännu.

    Jag gör det här för att jag själv vill kunna skaffa en bostadsrätt med billigare hyra och för att jag skulle vilja få ett avslut på allt. Så jag äntligen få ha mitt eget och barnen sitt eget rum osv.

    Jag vet att det har förkommit en vattenskada i hallen när jag inte har bott där. Är jag skyldig att betala för något sådant eller är det hen som ska fixa det innan försäljningen blir?

    Och hur lägger jag upp det på ett fint sätt utan att höja rösten osv?

    Tack! Hjärta

  • Svar på tråden Sälja huset
  • Fri 3 Jan 2020 23:48
    #1

    Köp en timmes rådgivning med en jurist som jobbar med den här typen av frågar. Det lönar sig att ha koll på sina rättigheter och skyldigheter innan man agerar.

  • Anonym (Hm)
    Fri 3 Jan 2020 23:54
    #2

    Om du äger huset fortfarande fast du inte bor där då är det ju nästan som att han hyr av dig och du är då i princip som en hyresvärd. Och som hyresvärd är man ju ansvarig för sådana typer av saker.

  • Anonym (Bodel­ning)
    Sat 4 Jan 2020 00:02
    #3

    Första steget är att begära bodelning. Du kräver inte att huset ska säljas, men kan ditt ex inte lösa ut dig så är det ju indirekt så det blir. Hur har överenskommelsen mellan er sett ut när ni beslutade att du skulle flytta ut och hen bo kvar? Som fastighetsägare ligger det ju i ditt intresse att fastigheten är i bra skick, vattenskador kan ju ofta hanteras via hemförsäkringen.

  • Anonym (likol­o) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 00:02
    #4
    LoveRain skrev 2020-01-03 23:48:01 följande:

    Köp en timmes rådgivning med en jurist som jobbar med den här typen av frågar. Det lönar sig att ha koll på sina rättigheter och skyldigheter innan man agerar.


    Har kollat lite på det, får ta och boka en tid nästa vecka. Om det finns tid för en Jurist.
    Anonym (Hm) skrev 2020-01-03 23:54:48 följande:

    Om du äger huset fortfarande fast du inte bor där då är det ju nästan som att han hyr av dig och du är då i princip som en hyresvärd. Och som hyresvärd är man ju ansvarig för sådana typer av saker.


    Vi äger hälften var, har inte hen som bor kvar där någon rätt att fixa felen innan vi säljer huset innan jag flyttade ut?

    Fortsätt och bomba på Hjärta
  • Anonym (likol­o) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 00:07
    #5
    Anonym (Bodelning) skrev 2020-01-04 00:02:11 följande:

    Första steget är att begära bodelning. Du kräver inte att huset ska säljas, men kan ditt ex inte lösa ut dig så är det ju indirekt så det blir. Hur har överenskommelsen mellan er sett ut när ni beslutade att du skulle flytta ut och hen bo kvar? Som fastighetsägare ligger det ju i ditt intresse att fastigheten är i bra skick, vattenskador kan ju ofta hanteras via hemförsäkringen.


    Jag vet att denna person inte har råd att köpa ut mig alls, jag valda att lämna det mesta hemma hos hen och köpa allt nytt till min nya Lya som inte är en bostadsrätt. Så det är fixat och vi har kommit överens att vi ska splitta 50/50 på säljandet när det väl blir av.

    Vill inte direkt sparka ut hen från huset heller tills hen har hittat en egen bostad.

    Men det var mitt val att flytta.
  • Anonym (Bodel­ning)
    Sat 4 Jan 2020 00:12
    #6
    Anonym (likolo) skrev 2020-01-04 00:07:25 följande:

    Jag vet att denna person inte har råd att köpa ut mig alls, jag valda att lämna det mesta hemma hos hen och köpa allt nytt till min nya Lya som inte är en bostadsrätt. Så det är fixat och vi har kommit överens att vi ska splitta 50/50 på säljandet när det väl blir av.

    Vill inte direkt sparka ut hen från huset heller tills hen har hittat en egen bostad.

    Men det var mitt val att flytta.


    Vad sades om ansvaret för underhåll etc? Om ditt ex inte gått med på att ta hela ansvaret så kommer du få dela på det tror jag, eller sälja huset i befintligt skick. Är hen på väg att skaffa nytt boende?
  • Anonym (likol­o) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 00:20
    #7
    Anonym (Bodelning) skrev 2020-01-04 00:12:48 följande:
    Vad sades om ansvaret för underhåll etc? Om ditt ex inte gått med på att ta hela ansvaret så kommer du få dela på det tror jag, eller sälja huset i befintligt skick. Är hen på väg att skaffa nytt boende?
    Hen är nog är nog inte intresserad av att kolla ett nytt boende, vi hade inte direkt någon sådan deal. Sa bara att innan jag flyttar så vill jag att du får ta hand om huset tills vidare. Minns inte riktigt va hen svarade på den frågan.

    Denna person vet inte heller att jag vill sälja det, men jag vill gärna ha fått sålt på det inom 9-12 månader. Så hen har tid för att fixa saker inför flytten och hitta en bostad som passar hen.
  • Anonym (Bodel­ning)
    Sat 4 Jan 2020 00:34
    #8
    Anonym (likolo) skrev 2020-01-04 00:20:49 följande:

    Hen är nog är nog inte intresserad av att kolla ett nytt boende, vi hade inte direkt någon sådan deal. Sa bara att innan jag flyttar så vill jag att du får ta hand om huset tills vidare. Minns inte riktigt va hen svarade på den frågan.

    Denna person vet inte heller att jag vill sälja det, men jag vill gärna ha fått sålt på det inom 9-12 månader. Så hen har tid för att fixa saker inför flytten och hitta en bostad som passar hen.


    Då är det nog läge att dra igång en ko?rekt bodelningsprocess och få till ett avtal kring ansvarsfördelningen. Att äga ett hus (och ha dwr som säkerhet för lpn?) utan att ha koll på att det är korrekt försäkrat och underhålls ordentligt är riskabelt. Du får bita i der sura äpplet och berätta att du behöver sälja huset och att du vill ha det sålt inom ett år.
  • Anonym (likol­o) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 00:47
    #9
    Anonym (Bodelning) skrev 2020-01-04 00:34:04 följande:
    Då är det nog läge att dra igång en ko?rekt bodelningsprocess och få till ett avtal kring ansvarsfördelningen. Att äga ett hus (och ha dwr som säkerhet för lpn?) utan att ha koll på att det är korrekt försäkrat och underhålls ordentligt är riskabelt. Du får bita i der sura äpplet och berätta att du behöver sälja huset och att du vill ha det sålt inom ett år.
    Ja, man lär sig av sina misstag och jag hoppas jag inte kommer att hamna i trubbel några fler gånger när det gäller till kärlek.

    Dock vet jag inte riktigt hur jag sa säga det på ett fint sätt utan att hen kommer bli superarg och ledsen.

    Detta är det sista jag vill göra med hen, men jag hittar ingen annan utväg. Jag vill bara få ett avslut på allt så kan vi gå skilda vägar.

    Tack för tips och framförallt för att du tog din tid! Hjärta
  • Sat 4 Jan 2020 01:20
    #10

    Börja med att fråga om hon vill köpa ut dig kanske. Då ger du ju henne ett alternativ. Sen om hon inte har råd, och inte kan hitta sätt att finansiera det, det är ju faktist inte ditt fel.

  • Anonym (likol­o) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 01:33
    #11
    Tow2Mater skrev 2020-01-04 01:20:49 följande:

    Börja med att fråga om hon vill köpa ut dig kanske. Då ger du ju henne ett alternativ. Sen om hon inte har råd, och inte kan hitta sätt att finansiera det, det är ju faktist inte ditt fel.


    Absolut så kommer jag att erbjuda det, rätt självklarhet.

    Hen ville att vi ska skiljas och då måste det hända något också. Eller hur? :)
  • Anonym (likol­o) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 01:43
    #12

    Känns som att jag är boven just nu, har så himla dåligt samvete för det som kommer att hända och som kommer att hända för barnen.

    Men tack alla, mina ögon har öppnats ännu mera och det kommer att bli bra till slut.

    Mer tips skadas inte alls, kärlek till er alla. Hjärta

Svar på tråden Sälja huset