Inlägg från: Anonym (Lajla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lajla)

    Nu vill han att jag flyttar ut?

    Anonym (Edster) skrev 2020-01-05 17:25:18 följande:

    Ja jag har ju lärt mig en läxa!!

    Han försökte de första 2,5 åren att stå på min sida och sätta upp regler med att hon måste höra av sig ifall hon kommer på mammans vecka och att hon inte behöver komma varje dag för att hon hittar på att hon glömt något.

    Men hon grät och sa att han inte älskar henne, att hon mår dåligt psykiskt och behöver stöd. Hon sa att han borde se att jag är en barnhatare är och att jag borde söka psykisk hjälp! Då vände han och började ställa krav på mig istället och lät henne bestämma. Hon hade vunnit!!


    Fy vilken mardröm du har hamnat i! Det där med att "vinna", försök släppa det. Visst, hon kanske har "vunnit", men vad vinner hon? Hon får leva med att hon gått emellan sin pappas chans till att ha kärlek i sitt liv. Det här får hon ha på sitt samvete sen. Tråkigt bara att du hade ett bra liv innan som du gav upp bara för att han tjatade om det här, för att sen visa sig vara helt värdelös på att se till att samtliga personer i hans närvaro mår bra. Det är helt sjukt med män som drar den där om att "du är den vuxna" och ska "kämpa lite". Det är han som är spindeln i nätet och det är hans jävla ansvar att hantera sina ungar, inte ditt. Det är hans kamp. Men där misslyckas han och han kommer aldrig att kunna ta in en kvinna i sitt liv så länge han beter sig så där. Det är väldigt vanligt att män försöker lägga över den kampen på sin partner. 

    Jag förstår att det blir drygt för dig att börja om från början på bostadskarriären. Hon verkar ju faktiskt må psykiskt dåligt, det tråkiga är att det är du som får skulden. Det är väldigt vanligt att "styvmamman" får skulden eftersom de inte hade samma problem innan du kom in i bilden. Att det i grunden handlar om hans oförmåga och brist på förstånd att hantera alla era respektive behov, det ser dom inte, man är benägen att skydda sina föräldrar och barn, och ger den som kom in sist skulden. 

    Självklart ska tjejen låta bli din mat. Och särskilt nu när han bett dig att flytta. Han vill att ni ska dela på er. Passa på att utnyttja det. Vad fan ska hans unge äta upp det du handlar till dig när ni har tagit ett beslut att dela på er? Be honom motivera det! "Hon ska få ta vad hon vill ha"? Inte när han har bett dig att flytta, då får han stå för det och respektera att ni har delat på er. Så letar du bostad och njuter under tiden av att låta honom åka handla på stört det som hon har gjort slut på av din mat. Bry dig inte om att konfrontera henne. Ställ kraven på honom att ersätta allt som hans barn har tagit utav dig. Det kommer att få honom att svettas lite och efter ett tag så kommer han nog att tröttna på att hon inte lyssnar på vad han säger. Bara härda ut och stå på dig! Minsta lilla hon tar av dig är du på honom. Tar hon något av dig ska han handla det samma dag till dig. 

    Och det där med att hon är uppe på nätterna så att du vaknar. Jag antar att du har ett jobb att sköta och bidrar ekonomiskt till utgifterna Om din nattsömn störs för att han inte kan hålla ordning på sin unge, så låt honom få veta det. Det är inte okej. Låt honom få veta det varje gång. Om du blir väckt, så väcker du honom i samma stund. Efter ett tag så kommer det att trötta ut honom också. 

  • Anonym (Lajla)
    Anonym (skilsmässobarn) skrev 2020-01-08 16:52:45 följande:

    Att hon är där fast det är "mammansvecka" kan du inte göra något åt. Barnen är tillräckligt gamla för att själva bestämma var dom vill vara. Som barn ska man alltid vara välkommen, oavsett vad, hem till sina föräldrar, det är hennes hem lika mycket under "mammaveckan" som "pappaveckan", behöver du barnfritt varannan vecka skulle du inte ha flyttat in överhuvudtaget.

    Låter helt tokigt att hon inte ska få äta av maten som finns heller för att "det är din", om det nu är så att ni har helt delad ekonomi och själva köperoch står gör eran egen mat. Självklart ska hon inte ta dina kläder utan att du ska få säga ifrån, det är ju dina kläder.

    Däremot att din sambo vägrar öppna ögonen och förstå att hans dotter har en ätstörning är hemskt, speciellt när hon dessutom har själv sagt att hon har det. Det måste man ta hand om och även kolla upp så att det inte är någon medicinsk orsak till varför hon äter hela tiden.

    Vissa är helt enkelt riktigt hemska under tonåren, bara för att din inte var det så betyder det inte att alla är så. Men självklart så har du rätt att säga ifrån ifall du känner att hon är otrevlig och dyligt, precis som hon har rätt att säga ifrån till dig.

    Jag själv var hemsk i lägre ålder mot pappas "nya", ville inte behöva dela med mig av honom, hon var dum i huvudet, hon brydde sig inte alls om oss, bara sina egna barn osv.

    Känner väl att det enda du kan göra är att prata med din sambo, sätta er ner och prata genom allt, går inte det så prova att ta in en tredje part. Men det verkar som att han inte vill prata men om det?

    Då är det enda du kan göra är att bestämma hur du vill göra, ändra på dig (trots att du tycker att du har rätt) och stanna eller så informerar du honom om att du har börjat leta efter nytt boende men att han måste ha översende med att det kanske kan ta lite tid pga den rådande bostadsbristen, att du hoppas han kan ha förståelse gör det och att du får låna bilen (om den nu inte står på dig, då kan han inte bara ta den) tills du lyckatd ordna saker, flytta in ett annat rum och försök att komma överens under tiden.


    Du har fel, det är inte upp till barn att bestämma själva. Om pappan och mamman anser något annat så är det deras ord som gäller. Jag känner till en familj där sonen inte kunde respektera att hålla tiderna så att sömnen för de vuxna i hushållet blev lidande. Sonen ville gärna ändra varannanveckaboendet till var fjortondedagboende, men eftersom de vuxna behöver kunna sköta sina jobb så blev det för slitsamt med dålig sömn två veckor i rad. Alltså fick sonen snällt acceptera att fortsätta bo varannan vecka tills han kunde bevisa något annat. Finns inget som säger att tonåringar bestämmer själva. De kan önska sig men det är föräldrarna som till syvende och sist fäller avgörandet.
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (häpp) skrev 2020-01-09 09:54:56 följande:
    Haha, varför skulle man få dålig sömn av att ha sitt barn boende hos sig? Menar du att föräldrar som inte är skilda och har barn varannan vecka, inte får sova på 18 år? Vilket trams. Det har inte med boendet att göra om sonen höll folk vakna på nätterna. Det handlar om uppfostran och vanligt hyfs...

    Självklart ska ett barn i tonåren i de flesta fall kunna komma och gå som man vill, man kan fixa mat själv och gå och lägga sig själv etc, så man är inte en belastning för någon direkt. 
    Jo, en tonåring är en stor belastning. De lagar inte mat själva och det går åt mycket mat till en tonåring. De handlar inte maten själva, det är dyrt med en tonåring, det går åt mycket mer pengar för den som tonåringen vistas hos. De har ofta andra rutiner och tider, stannar ute länge, kommer hem sent, stökar runt i köket sent, sitter uppe och spelar på nätterna eller snackar med kompisar. Jävla trams att påstå att det inte är någon belastning. Jävla trams att jämföra med föräldrar som bor ihop, du tror inte att det är lite skillnad med två föräldrar som bor ihop? Du tror inte att föräldrar som bor ihop också kan ha otroliga problem med sina tonåringar och får sin sömn störd? Du tror inte att det kan vara stor skillnad i att två föräldrar med samma mandat lever ihop och hanterar sin tonåring tillsammans? Du tror inte att det finns en skillnad mellan kärnfamiljen och konstellationen där tonåringar kan spela ut sina skilda och skuldridna föräldrar mot varandra? Nej, du gör inte det va! 

    Självklart ska föräldrarna avgöra vad som är lämpligt när det gäller boendefrågan.
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (häpp) skrev 2020-01-09 11:10:32 följande:
    Ja där har vi helt olika åsikter, helt enkelt. Jag anser att ett barn alltid ska vara välkommet hos föräldrarna, men jag ser att du inte tycker det. Självklart är barn jobbiga ibland, men man är fortfarande förälder varken man vill det eller ej.
    Det handlar inte om att ha olika åsikter, det handlar om att du inte har satt dig in i och inte heller är intresserad av att sätta dig in i de problem som uppstår när barn har skilda föräldrar. Det är jävla trams att dra den där med "barn ska alltid vara välkomna hos föräldrarna". Har föräldrarna skilt sig så har barnen två hem, det är omöjligt för barnet att befinna sig i båda hemmen samtidigt. På något sätt behöver man strukturera upp hur barnet ska fördela tiden på de olika hemmen, hur man gör är upp till föräldrarna och det har ingenting att göra med om barnet är "välkommet", eller "inte välkommen" att göra. Jävla trams att försöka få det till det. 
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (häpp) skrev 2020-01-09 13:01:29 följande:
    Du gillar att svära...

    Hur som helst, så är det bästa för TS att flytta ut. Det är även det bästa för barnet i fråga och för mannen, som uppenbarligen har bett TS att flytta ut. 
    Anonym (häpp) skrev 2020-01-09 11:10:32 följande:
    Ja där har vi helt olika åsikter, helt enkelt. Jag anser att ett barn alltid ska vara välkommet hos föräldrarna, men jag ser att du inte tycker det. Självklart är barn jobbiga ibland, men man är fortfarande förälder varken man vill det eller ej.
    Först vill du framhålla hur ett barn alltid ska vara välkommen, men påstår samtidigt att min åsikt är att ett barn inte är det, vidare att man alltid är förälder "vare sig man vill eller inte", vilket är något sätt att linda in vilka olika åsikter du och jag har. Du är full av klichéer som går ut på att trycka ned andra. Jag har inget behov av att komma till någon konsensus om ts med dig. 

  • Anonym (Lajla)
    Jemp skrev 2020-01-09 17:27:37 följande:

    Hur har barnet två hem om det halva tiden inte är välkommet? Verkar då som att barnet snarare inte har nåt riktigt hen utab är välkommen på nåder.


    Hur kan ett barn befinna sig i två hem samtidigt? Genom en teleportal? Genom en supereffektiv kvantdator? Hur exakt tllbringar en människa sin tid på två vitt skilda adresser på exakt samma tidpunkt?
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (mimmi) skrev 2020-01-09 17:56:57 följande:

    Fast vi vet ju inte hur välkommet barnet är i det andra hemmet heller.


    Och du tycker så klart att det går att mäta hur välkommen någon är. Som om det vore en jävla tävling kanske.
  • Anonym (Lajla)
    Jemp skrev 2020-01-09 17:27:37 följande:

    Hur har barnet två hem om det halva tiden inte är välkommet? Verkar då som att barnet snarare inte har nåt riktigt hen utab är välkommen på nåder.


    Det där är så jävla typiskt uttryckt också, "bara välkommen på nåder". Det går inte att prata om struktur kring tider och boende utan att det där jävla uttrycket ska komma: "bara välkommen på nåder". Hur många gånger ska de där klyschorna dras?
  • Anonym (Lajla)
    Jemp skrev 2020-01-09 18:17:30 följande:
    Vem har påstått att de ska vara på samma ställe samtidigt? Givetvis inte.

    Hur menar du att det inte är på nåder, när det inte ses som ett fullvärdigt hem och tonåringen halva tiden just inte är välkommen?
    Men varför ska det vara så svårt att förstå?! En människa kan inte befinna sig på två ställen samtidigt! Det spelar ingen roll hur mycket du vill att den ska "vara välkommen till båda hemmen när den vill", ingen människa kan rent praktiskt befinna sig på två ställen samtidigt! Varför ska detta tjat om att det är "på nåder" komma upp när det är helt normalt att föräldrar har ett schema? Det ska vändas och vridas så att det framstår som att föräldrar är hemska för att det finns saker att ta hänsyn till. Det ska pratas om huruvida man är "välkommen". Det tillhör sunt förnuft att ha överenskommelser. Hur kan det vara så svårt att förstå? Varför detta stora behov av att svartmåla andra människor? Det handlar inte ens om att det ställs relevanta och nyfikna frågor om hur det går till, vad man menar, hur andra människor gör eller tänker, det är direkt på med anklagelser om att barnet "inte är välkommen" och att den "får komma på nåder". Det finns inte ens ett intresse för hur andra människor gör eller har det, det finns enbart ett intresse av att ösa ur sig anklagelser. 
  • Anonym (Lajla)
    Jemp skrev 2020-01-09 19:57:32 följande:

    Nä det har du ju gjort klart i tidigare trådar.Men vem argumenterar du mot? Du debatterar ju saker som ingen nämnt ett ord om.

    Det är fler än två personer som påverkas av dessa "överenskommelser" (och i ts fall verkar der ju enbart vara hon själv som ansett sig bestämma). Tonåringens känslor ska såklart också vägas in.


    Vad argumenterar DU? Att ts "verkar" tro att hon bestämmer? Återigen en anklagelse. Vet du vad hon tror? Kan du läsa hennes tankar? Att du tycker att något "verkar" vara på ett visst sätt, är det ens intressant? Den sortens argumentation ser man också ofta hos svartmålare som du.

    Diskussionen ovan tillkom av att någon påstod att tonåringar är gamla nog att bestämma själva var de ska bo. Jag påpekade att det fortfarande är föräldrarna som avgör.
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-06 09:20:11 följande:

    Jag har fortfarande inte flyttat :( Kärleken är för stark. Han och jag var iväg en vecka utomlands i solen och man kan inte ha det bättre. Massor med kärlek, allt är enkelt och 100% bra. Dottern skulle vara hos sin mamma den veckan vi var iväg så allt perfekt. När vi kommer hem sent på söndagskvällen så ser jag dirkekt att dottern har varit i huset. Allt var stökigt, hon hade ätit och druckit upp varenda droppe. Vi hade sett framemot kaffe (med mjölk) och varsin macka. Hon hade lämnat ett mjölkpaket med 2 droppar i och absolut ingenting annat. Alla sängar var obäddade, nerdraget i sovrummen, tavlor på sned, allt huller om buller. Jag blev vansinnig och även pappan. Han ringde upp henne och sa på ett vänligt sätt till henne. Då sa hon att hon är barn (17 år) och vi är vuxna som ska handla mat och städa efter henne som är barn. Han sa att hon får gärna vara här men lämna allt som det var när vi lämnade i söndags. Hon vägrade förstå och slängde luren i örat på honom. Efter det blev han arg på mig och sa att det är mitt fel att de nu är ovänner. Dagen efter skulle han flyga till stockholm så han och dottern hade bestämt att hon skulle sova hos mamman. Jag såg framemot en skön kväll ensam i huset efter jobb. Då sitter dottern i vardagsrummet och äter IGEN! Jag kunde inte låta bli att fråga "är du HÄR idag?!" Din pappa är ju inte här!" Då svara hon bara "men JAG är!!" Hon har eget vardagsrum men satt hela kvällen i vårt vardagsrum så jag fick ligga i sovrummet. Såg framemot att äta något framför TV men ställde in all mat jag handlat i kylen....som naturligtvis HON åt upp sen! Jag kokade!!

    Sambon ringde henne direkt och frågade varför hon kommit när hon och han bestämt senast kvällen innan att hon skulle komma på tisdag. Då säger hon bara att hon glömt och att det är ok för mig.

    Nu vill hon ändra från veckovis till att hon bor 2 veckor hos oss och 2 hos mamman. Det är helt ok för mig om hon bara håller sina veckor nu och inte alltid springer hos oss. När hon glömt saker hos mamman så orkar hon atldirg hämta hos henne, men alltid när det är tvärtom.

    Tror ni hon älskar mig eller är det ren jävulskap?!


    Jag tycker att det verkar som att hon har ett enormt kontrollbehov. Vet ärligt talat inte hur ni ska lösa det. Jag skulle aldrig gå med på att min sambos barn var hos mig ifall pappan var bortrest, men jag har å andra sidan fått stå ut med att hans barn är hos mig på dagarna när det är lov för att "pappa och barn ska kunna umgås" när det i själva verket i praktiken är mig som hen är hos och de knappt hinner ses på kvällen. Men den här ungen som din sambo har, var får hon ens ut av att spendera tid i en bostad där hon är ensam med pappas sambo? Verkar helknäppt. 

    Hon verkar vilja sabotera för er. Och din sambo verkar rätt sjuk som skyller på dig över att de blivit ovänner när det är hans dotter som har betett sig illa. Men han känner väl samma sak som jag, att så där hade hon inte gjort om inte du hade funnits. Jag tycker att du kan hälsa din sambo att hade det inte varit du så hade det varit någon annan kvinna som hans dotter hade försökt att sabotera för. Det där har inget med dig att göra utan hur han väljer att hantera sin dotters problem med att hennes pappa har blivit sambo.
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-06 13:06:06 följande:

    Ja, hon har själv erkänt att hon har kraftiga kontrollbehov och har träffat en psykolog för 1,5 år sedan. Hon är också överkänslig och känner av stämningar lätt, precis som jag. Just därför borde hon känna att jag inte mår bra när hon kommer trots att pappan inte är där, när de har bestämt annat.

    Det värsta av allt är att min sambo kallar mig för "Barnhatare!!" Men jag har absolut ingenting emot väluppfostrade barn. Det är när de är otrevliga och egoistiska jag stör mig.

    Han förstår inte detta utan fortsätter att säga att hon "bara är ett barn!!" Enligt mig är hon nästan vuxen och vet bättre. Han säger att barn "glömmer lätt"! konstigt då att hon inte glömmer något på andra hållet när hon ska vara hos sin mamma som är singel och ensam hemma. Varför inte hellre vara med henne än med sin styvmor?


    Då kan du kalla din sambo för "kvinnohatare" eftersom han motarbetar dig vad du än säger! Eller säga att du inte tänker på barn som att man antingen hatar dom eller älskar dom, att det finns barn som man tycker om och det finns barn som man inte tycker speciellt mycket om. Så jävla löjligt att dra den där om "barnhatare"! Som om man kan tycka om en hel kategori människor, som om man till exempel skulle säga att man älskar pensionärer. 

    Din sambo verkar uttrycka sig med röven när han känner sig pressad. 
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-18 08:38:58 följande:

    Så jobbigt att bo typ på gatan nu hos vänner. kan han verkligen komma undan så lätt att han bara kan slänga ut mig? har gjort mig av med alla möbler också. tycker att han åtminstone borde hjälpa mig att hitta ett boende eller hjälpa till ekonomiskt.

    det enda vi bråkar om är dottern och han tål inte att jag ens nämner henne namn, så illa är det. han blir som galen. så när vi var iväg på semestern så var vi så långt ifrån dottern och då brydde jag mig inte. men när man bor med någon som hon så kan man inte bara vara tyst. hon är som en parasit som har bestämt sig för att förstöra vårt liv. Sen är han helt galen som reagerar som han gör och måste slå och förstöra mina kläder för att han inte vill att jag flyttar.

    Någon som känner till sambolagen och vad jag har för rättigheter? Eller om jag anmäler honom nu för det han gjorde i lördags.


    Vill du anmäla honom så gör du det. Att du inte gjorde det just den dagen det hände är fullt förståeligt, Polisen har varit med om det förut, du är inte den första som har tvekat. Att du inte ville anmäla honom för att han redan har en anmälan: det var ju en snäll tanke, men du tänkte på honom och hur det drabbar honom, och du stod tillbaka än en gång för hans barns skull. Vill du anmäla honom så anmäler du honom och tänker inte på hur det kommer att drabba honom och hans barn, du anmäler för att du anser att du behöver anmäla honom.

    Jag personligen kan ha förståelse för att man ballar ur någon gång och beter sig skitdumt, jag säger inte att du ska ha förståelse för det, jag säger bara att jag kan ha det MEN när du säger att han alltid tar din mobil, då ringer det en varningsklocka. Där finns ett mönster av att styra dig. Så låter det för mig i alla fall. Och han har ju redan styrt dig till att flytta in hos honom, säga upp din lägenhet och sälja alla dina möbler. 

    Jag tror inte du ska förvänta dig så mycket hjälp hädanefter ifrån honom. Jag kanske har fel men oavsett så kommer inte hjälpen komma ifrån honom genom att du försöker att vänta in hjälpen ifrån honom. Man kan tycka att han borde hjälpa dig men om han har tendensen att vilja styra dig så blir utebliven hjälp ännu ett sätt att styra dig. 

    Du hade all rätt att be honom att inte berätta för dottern att ni inte skulle vara hemma. Det är helt förståeligt att du tog upp det med honom. När jag och min man reste bort en vecka så var vi väldigt noga med att det inte skulle komma fram till hans tonårsbarn. Och då har hans barn ändå inte betett sig som den här dottern du beskriver men vi hade ändå anledning att inte utmana ödet. Att han nu har ballat ut fullständigt så här, det är något han själv måste stå för och inse. Jag tror inte att du ska försöka få honom att inse det. Jag tror inte du ska fundera i termer av att han har kommit undan lätt, det kanske är du som har kommit undan lätt? Om han har gjort så här, är han kapabel att göra mer än så? 
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 13:57:03 följande:

    Polisen gjorde en anmälan trots att jag inte ville. Nu fick han en orosanmälan från socialen angående hans barn dessutom. Varför gör de så när jag inte vill anmäla. Utredaren och 2 poliser har kontaktat mig för att få mig att anmäla men jag ändrar inte mig. Hoppas verkligen att de lägger ner eftersom där saknas vittnen!

    Det stod i tidningen om vårt bråk men väldigt överdrivet.


    Det finns en anledning till att de gör så och det är för att kvinnor som blir psykiskt och fysiskt misshandlade av män tenderar att ta tillbaka sina anmälningar, eller att inte anmäla alls. Vi ska vara tacksamma att det numera går att göra anmälningar av detta slag för någon annan. Sen om du tycker att det som sägs om er är överdrivet, jag är ledsen men då tycker jag att det får vara värt att en person som inte anser sig vara misshandlad och som tycker att det är överdrivet, att den personen får ta det med vad det är värt för andra som faktiskt kan räddas till livet. 

    Att det gjordes en anmälan kan ju likväl vara det som får honom att tänka till oavsett vad det leder till. Vad säger han själv om det hela idag? Är du fortfarande utkastad? Och varför är du så mycket emot att det gjordes en anmälan? För dig spelar det väl ingen roll? Eller tänker du på hur det drabbar honom? 
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 21:06:47 följande:

    Han har gjort mycket fel och känner fruktansvärd ånger!! Jag vill inte göra hans liv till ett helvetet ! Vi är båda delaktiga!

    Jag vill inte anmäla honom och vill inte erkänna detta


    Vad bra att han ångrar sig. Men det var faktiskt han som övertygade dig om att flytta in hos honom, och sen har hotat med att du ska flytta ut om du inte anpassar dig exakt efter hur han och hans barn lever. Det är ju helt omöjligt för en kvinna att leva upp till. Vad har han egentligen begärt av dig?

    Backa inte nu bara för att polisen "råkade" bli inblandad. Se inte storleken på reaktionen ifrån omgivningen som ett värde på vad som har hänt och inte hänt. De flesta kvinnor blir inte anmälda som offer av polisen, nej, men nu blev du det. Ta tillvara på det. Luta dig tillbaka. Låt det hela ha sin gång. Du gjorde inget "fel". Det var inte du som anmälde. Vårt samhälle ser bara ut så. Han behöver anpassa sig efter det. Så är det bara (säg inte det till honom). Men låt det bara ha sin gång. Det här kommer inte att skada dig. Om det skadar honom så är det hans problem, inte ditt. 
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-22 16:41:06 följande:

    Om jag vägrar göra anmälan; kan åklagaren ändå gå vidare med fallet trots brist på bevis? Blir jag isåfall förhörd?


    Det lär läggas ned. Inte ens anmälningar som har stor substans går vidare hur lätt som helst. Men jag fattar inte varför du oroar dig. För dig spelar det ju ingen roll
Svar på tråden Nu vill han att jag flyttar ut?