• Bowlofbeauty

    Så har jag gått ner 10 kg på 51 dagar utan träning

    Hej,

    Jag vill berätta ett bra tips på att gå ner i vikt, snabbt! 

    Jag är en 43-årig kvinna som är 176 cm lång. Den 15 november vägde jag 79 kg. Igår, den 4 januari visade vågen 69 kg.  

    Den 15 november började jag äta endast 800 kcal om dagen. Jag använder en gratisapp som heter LIFESUM. Där registrerar jag all mat. 

    EXEMPEL PÅ EN DAG: 

    Frukost: Finncrisp med ost. Jag blippar den maten med streckkoden i Lifesum. Vitaminer. 

    Mellanmål: Morot och vitkål, uppvägt. Knappar in manuellt i Lifesum. 

    Lunch: Burksoppa från viktväktarna. 

    Middag: Ångkokta rotfrukter och andra grönsaker. Det kan man äta väldigt mycket av då det nästan inte innehåller några kalorier. Mättande, och gör så jag sover gott om natten utan en molande hunger. 

    FRAMGÅNGSFAKTORER

    ÄTARDAGAR
    En dag i veckan har jag ätardag. Dels för att orka stå ut att vara hungrig alla andra dagar och ha något att se fram emot. Men också för att rubba ämnesomsättningen så kroppen inte är inställd på svält hela tiden.
    Nu i jul har ätardagarna varit på julafton och nyårsafton. Övriga veckor har jag lagt ätardagarna med vänner ute på krogen. Vi har då käkat och druckit gott. Nu till exempel så ska vi gå ut nästa vecka och äta och dricka, och det är verkligen något jag ser fram emot. Obs- ätardagarna är inte "utom kontroll" dvs att jag glufsar i mig obehindrat från morgon till kväll. Om jag ska gå ut med vänner på kvällen så är jag relativt nyttig övriga dagen. Med enda skillnaden att jag äter större mängd än jag brukar. 

    SE TILL ATT VARA SYSSELSATT
    Jag är hungrig i princip hela tiden. Under denna period, som ju ändå är begränsad, så har jag sett till att jobba extra mer än vanligt. Jag har varit iväg på grejer. Det allra svåraste är att bara vara hemma. Då blir hungern mer påtaglig. Då har jag tex tagit ett skumbad, läst en bok, lyssnat på ljudböcker, städat, rensat hemma etc för att hålla mig sysselsatt. 

    SOCIALA TRYCKET
    Jag har stått helt öppet för alla att jag håller på med denna viktresa. När jag rest bort på släktträff så tog jag med mig en matlåda som jag hade vägt, och förklarade varför jag inte kommer äta deras mat och tårta. 

    Hemma har jag en 13-årig dotter, och hon har fått lagad mad precis som vanligt. Eller rättare sagt- ännu godare än vanligt. Det har varit lite som terapi för mig att laga mat åt henne och hennes kompisar, och se till att det finns massa gott hemma. 

    BELÖNINGAR
    Förutom ätardagar har jag även belönat mig med att gå på skönhetssalonger och tex göra fransar, få massage osv. Nu bokade jag en utlandsresa i påsk, och då kommer jag ju ha nått min målvikt. 

    TRÄNING? 
    Med 800 kcal om dagen har jag ingen energi till träning dagligdags. Dock har jag ett fysiskt krävande jobb, vilket är bra. 
    På ätardagen och dagen efter ätardagen har jag dock energi till att träna, ifall jag önskar det. 

    Med 800 kcal om dagen ser jag resultat på vågen, i princip varje dag. Utom vissa platåer, som vikten stannat på då och då. 
    Jag provade att höja upp kalorierna till 1500 kcal och lade då på träning. Men då gick vågen jättesakta och mitt tålamod och min motivation försvinner då lätt. Så jag gick tillbaka till 800 kcal. 

    Min målvikt är 65 kg, så nu har jag fyra kg kvar att gå ner. Min stora utmaning är nu hur jag ska börja leva när jag nått målvikten, så det blir hållbart och hälsosamt. 

  • Svar på tråden Så har jag gått ner 10 kg på 51 dagar utan träning
  • LoveRain

    Att svälta sig på det sätt du gör är en väldigt kortsiktig metod att gå ner i vikt. Låter som något en ätstörning tonåring skulle komma på att göra. Du kommer med största sannolikhet att gå upp all vikt igen när du börjar äta normalt igen.

    Du sätter inga bra exempel för din dotter som är inne känslig ålder. Så mycket hets kring utseende och vikt som det är och dessutom så hetsar hennes förälder sig själv hemma med en ren svältdiet. Snacka om att öka risken för att hon ska få ätstörningar.

    Du är 40+, du borde veta bättre!

  • Pentra

    Jag gjorde själv i princip samma sak för ett antal år sedan, men utan app. Det gick så långt att hjärnan inte funkade som den skulle och att jag upprepat missade att ta mina vitaminer och mineraler. Jag fick då så ont i armar och ben, vid vila, att det knappt gick att sova på nätterna. Kommer INTE att göra om det misstaget igen! Så, bättre sakta men säkert än fort och fel. ... /Pentra

  • Barbro45

    Ja, att gå ner i vikt är lätt, det är bara att äta mindre mängd kalorier än man gör av med. Ju mindre mängd man äter desto snabbare går det.


    Din stora utmaning kommer att vara att hitta en livsstil som gör att du håller din vikt, en livsstil som fungerar i vardagen och som fungerar livet ut. Det är den allra svåraste delen. Det är där många av oss misslyckas, sakta sakta börjar vikten krypa uppåt, man tar till sin snabbmetoden igen, vikten kryper uppåt, man tar till sin snabbmetod återigen. Den jojobantningen sliter väldigt mycket på kroppen. 

  • Sivs

    Rekommenderar appen YAZIO. Går inte hungrig och äter som vanligt och med hjälp av appen räknar jag kalorier. Att svälta sig är inte så smart. Efter en sådan metod går man upp allting igen.

    Appen ställs in på att man ska tappa ett halvt kg per vecka och det är lagom. Men i början tappar man mer för vatten tappar man först.

  • Aniiee
    Sivs skrev 2020-01-05 11:10:11 följande:

    Rekommenderar appen YAZIO. Går inte hungrig och äter som vanligt och med hjälp av appen räknar jag kalorier. Att svälta sig är inte så smart. Efter en sådan metod går man upp allting igen.

    Appen ställs in på att man ska tappa ett halvt kg per vecka och det är lagom. Men i början tappar man mer för vatten tappar man först.


    Ursäkta lite OT, men jag blev nyfiken eftersom jag inte hört om Yazio förut. Har du använt den i år (sedan uppdatering i början av december?)? Vet att det inte är så många dagar, men jag gick in på Play och alla är besvikna på senaste uppdateringen så jag tänkte om du hade någon input på den? 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Firenze

    Det är bevisat att en långsam viktnedgång där man äter på ett sätt man kan fortsätta med efter att man nått sin målvikt ger ett mer hållbara resultat. Nästan alla som gör som du går tyvärr upp i vikt igen. Sluta genast med din svältdiet och ätardagar och börja äta nyttigt och med ett mindre kaloriunderskott. Du kommer inte att kunna leva på morötter hela livet.

    Det är tråkigt att du valt denna väg och att du rekommenderar den till andra. Även om din dotter får bra mat under din bantningskur så är du ingen sund förebild.

  • Jordfelsbrytaren
    LoveRain skrev 2020-01-05 01:50:24 följande:

    Att svälta sig på det sätt du gör är en väldigt kortsiktig metod att gå ner i vikt. Låter som något en ätstörning tonåring skulle komma på att göra. Du kommer med största sannolikhet att gå upp all vikt igen när du börjar äta normalt igen.

    Du sätter inga bra exempel för din dotter som är inne känslig ålder. Så mycket hets kring utseende och vikt som det är och dessutom så hetsar hennes förälder sig själv hemma med en ren svältdiet. Snacka om att öka risken för att hon ska få ätstörningar.

    Du är 40+, du borde veta bättre!


  • Sivs
    Aniiee skrev 2020-01-05 17:54:51 följande:

    Ursäkta lite OT, men jag blev nyfiken eftersom jag inte hört om Yazio förut. Har du använt den i år (sedan uppdatering i början av december?)? Vet att det inte är så många dagar, men jag gick in på Play och alla är besvikna på senaste uppdateringen så jag tänkte om du hade någon input på den? 


    Ja. Använder den nu. Ja tycker att den är bra. Det handlar om att lära sig använda den. Det är så med alla appar något minus i alla.
Svar på tråden Så har jag gått ner 10 kg på 51 dagar utan träning