• Sun 5 Jan 2020 10:49
    1041 visningar
    8 svar
    8
    1041

    Är jag schizofren?

    Jag är en tjej på 23 år som har ett litet problem...eller jag har typ problem ändå då mitt liv verkligen är piss, men jag vet att jag ändå är psykiskt frisk och klarar av dessa svårigheter. Under hela förra året (och detta då) så har jag hört fåglar kvittra runtom mig, hela tiden om nätterna har jag sagt till min make "Hör du fåglarna? Kan dom verkligen kvittra såhär på natten?" Och han svarade "Vilka fåglar?" som om de verkligen var där. Jag är en kristen människa (Likaså min man) och att jag lite ibland känner att det kanske kommer från Gud då det är vackra fåglar som låter...men en del saker kanske inte kommer ifrån honom (Sverige är ett ateistiskt land så jag antar att jag kommer få negativa svar). Jag hör dem precis efter att klockan är 12 på nätterna, nej, de är inte utanför vårat hem då jag även kan höra dom när jag är på toa eller håller för öronen. Jag tycker inte att det är ett jobbigt ljud utan det är verkligen harmoniskt och vackert. Det är som om jag är någon annanstans när jag blundar.

    Jag har googlat lite på det och det säger att det är spirituella grejer...men jag tror inte på magi eller spöken, alls. Finns det någon annan här som också upplever detta eller tror ni att jag är schizofren? Personligen tror jag nog inte det men ja, det kanske är så ifall det bara är jag som hör som och inte min make.

  • Svar på tråden Är jag schizofren?
  • Sun 5 Jan 2020 11:17
    #1

    Har man hörselhallucinationer kan det tyda på att man har en psykos. Finns det personer i din släkt som lider av psykisk sjukdom? Det ökar risken för att även du ska drabbas. Har du andra hallucinationer också, nåt du hör eller ser? Det du tror kommer från "Gud" kan tyvärr vara tecken på mental ohälsa. Kontakta din vårdcentral imorgon och berätta om det här. Man skulle tro att så pass ofarliga symptom som vackert fågelkvitter är oskyldigt, men det kan tyda på en seriös störning som du kan behöva få hjälp för.

    https://www.1177.se/Ostergotland/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/psykos/

  • Sun 5 Jan 2020 12:25
    #2

    Kul, då vet jag att jag är psykisk sjuk då :D

    Tack så mycket!!! <3

  • Sun 5 Jan 2020 12:30
    #3

    Det där låter ovanligt. Jag tror inte riktigt att det skulle vara en hallucination. Jag har för mig att det i regel är röster som säger något vid hörselhallucinationer. Dessutom skulle du nog ha andra symptom utöver det om det vore någon psykisk sjukdom.

    Säkrast vore väl att gå till läkare och se vad hen tycker. Kolla hörseln till att börja med kanske? Om sen läkaren tycker att det kan vara psykisk sjukdom så kan hen ju remittera dig till psyk-mottagning. 

  • Sun 5 Jan 2020 12:32
    #4

    Besväras du av kvittret? Är du rädd för det eller för andra saker? Får du andra, mer intensiva budskap från Gud? Om nej tycker jag ditt kvittrande låter ganska stillsamt och harmlöst. Det låter inte som allvarlig psykisk sjukdom.

  • Sun 5 Jan 2020 12:32
    #5
    Hel96 skrev 2020-01-05 12:25:38 följande:

    Kul, då vet jag att jag är psykisk sjuk då :D

    Tack så mycket!!! <3


    Nej nej!! Ta det lugnt nu. Läs inte på Google.

    Jag har samma problem men jag är frisk!!!

    Senast inatt hörde jag sirener. Jag hör dom så tydligt men min sambo hör inget!!

    Men det är stress kan jag tänka mig. Början till Utbrändhet?
  • Sun 5 Jan 2020 12:46
    #6
    Daphodil skrev 2020-01-05 12:32:22 följande:

    Besväras du av kvittret? Är du rädd för det eller för andra saker? Får du andra, mer intensiva budskap från Gud? Om nej tycker jag ditt kvittrande låter ganska stillsamt och harmlöst. Det låter inte som allvarlig psykisk sjukdom.


    Jag får ofta budskap av Gud, likaså min make.

    Sen vi blivit frälsta har vi fått känna och upptäcka saker, folk skrattar och tror inte, bortsett från våra kristna bröder och systrar.

    För bara en månad sedan såg jag, min dotter och min make en ljus figur som "gav glädje". Hur kom det sig att vi tre såg det samtidigt? Är det ett tecken att HELA min familj är psykiskt sjuka?

    Sedan nu med fåglarna så hör jag bara fint...Jag vet inte hur jag tänkte när jag skapade den här tråden.

    Klart att jag får hat av dom som inte vet något om herren.
  • Sun 5 Jan 2020 12:54
    #7

    Den diagnosen har nog mycket fler kriterier än hörselhallucinationer. På bara det du säger skulle jag inte säga att du har den diagnosen.

    Om det enda du besväras av och inte lider av det så behöver du nog inte göra nåt åt det. Men upplever du detta som besvärande så bör du nog söka hjälp hos psykiatrin.

  • Sat 23 May 2020 01:21
    #8

    Hej! Det är nog som du anade att eftersom vi är ett kristet land så är det också de logiska reaktionerna du kommer att få. Jag skulle se det såhär.
    1: Det är ingenting du lider av (fågelkvittret).
    2: Din make och ditt barn upplever också saker

    Din familj kanske är extra mottaglig för det spirituella, bara för att man inte förstår sig på det så betyder det inte att det inte existerar. För att finna glädje i livet, engegera dig i spirituella frågor och försök få vägledning och tips från olika håll. Hoppas allting gick bra!

Svar på tråden Är jag schizofren?