• 12AnonymTjej

    Bakning dag innan magsjuka

    Hej! I torsdags så bakade jag, jag gjorde cornflakesmiddag. På fredagen så blev jag magsjuk (spydde och hade diarré, huvudvärk, ont i magen). Men, kan jag servera det som jag bakade i torsdags? Länkar receptet så får ni kolla själv: www.recepten.se/recept/cornflakesgodis.html

    Såg att någon hade gjort bullar, och då var det ok för att man värmde dessa, det enda jag gjorde var ju att smälta choklad, sedan fick de stå i frysen en stund innan jag la in dom i kylen.

  • Svar på tråden Bakning dag innan magsjuka
  • Anonym (Anonym)

    Borde vara ok eftersom du blev sjuk först dagen efter!

  • Anonym (Gäst)
    12AnonymTjej skrev 2020-01-05 12:40:25 följande:

    Hej! I torsdags så bakade jag, jag gjorde cornflakesmiddag. På fredagen så blev jag magsjuk (spydde och hade diarré, huvudvärk, ont i magen). Men, kan jag servera det som jag bakade i torsdags? Länkar receptet så får ni kolla själv: www.recepten.se/recept/cornflakesgodis.html

    Såg att någon hade gjort bullar, och då var det ok för att man värmde dessa, det enda jag gjorde var ju att smälta choklad, sedan fick de stå i frysen en stund innan jag la in dom i kylen.


    Nej, det smittar tyvärr :(
  • Sasu

    så länge du tvättade händer innan du började baka så är det nog ingen fara.

  • LoveRain

    Tycker inte du ska bjuda andra på detta godis! Du har varit dålig i magen och spytt, kan vara magsjuka eller så fick du någon lättare matförgiftning. Eftersom det är omöjligt att veta utan att ta prover är det dumt att ta risken att servera andra livsmedel du hanterat i samband med att du blivit sjuk. Risken att de blivit kontaminerade innan du blivit sjuk är inte överhängande direkt men onödigt att riskera andras hälsa. Om du vill riskera ditt eget mående är det såklart ok att du själv äter av dem.

    Uppvärmning dödar en hel del man kan bli sjuk av i mat med långt ifrån allt.

Svar på tråden Bakning dag innan magsjuka