• Anonym (30)

    När tog pappan över föräldraledighet för ert barn?

    Pappan till barnet vill ta över vid ungefär 8 månader. Är det vanligt? Tidigt? När bytte ni?

  • Svar på tråden När tog pappan över föräldraledighet för ert barn?
  • Anonym (Gittan)
    Anonym (30) skrev 2020-01-05 15:53:59 följande:

    Pappan till barnet vill ta över vid ungefär 8 månader. Är det vanligt? Tidigt? När bytte ni?


    Jag tog all ledighet själv med båda barnen.

  • Anonym (Tillsammans)

    Vi var hemma tillsammans första 7 månaderna och jobbade sen 50-60% vardera så det är väl fel att säga att han någonsin tog över.

  • Jagochdublirvi

    Första 6,5 månader och då var han hemma i nio månader och med andra barnet vid nio månader och då var han också hemma nio månader

  • nnnnnnnn

    Vi valde att vara hemma båda i ca 3 månader och dela på ansvaret. Sen jobbade pappan deltid ett halvår innan jag också började jobba deltid så vi båda hade vissa ansvarsdagar med barnet.

    Var och en får göra som de vill, men de som jag har pratat med som varit mest nöjda med sin fördelning har inte gjort på det "traditionella sättet" dvs att först jobbar ena 100% och andra är 100% ledig och sedan byter man roll. De som varit mest nöjda har varvat FL, semesterdagar, kompledighet mm så att partnern kunnat jobba deltid eller vara helt ledig mycket i början (första 2-3 månaderna) och sedan har ingen jobbat 100% på ett bra tag. Det kan vara så som vi gjorde att den ena jobbar 50-80% och den andre är helt ledig, eller så jobbar båda tex 40% vars.

    Lyckas man inte få ihop det ekonomiskt så den ena måste jobba 100%, så kan man försöka jobba delvis snabbare, så att båda jobbar lite och är FL.


    Viktigt också att prata ihop sig om vad den som är FL ska göra hemma, så att båda har samma ansvar när de är FL.
    En bra regel kan vara att den som är hemma med barnet tar hand om barnet. När den andre kommer hem så tar den över ansvaret för barnet helt och den som gått hemma och skött barnet hela dagen får vila från det genom att laga maten och röja hemma. När man byts av så följer man såklart detta.
    OBS: Detta går inte att följa helt under de första 2-3 månaderna enligt mej, eftersom man då är helt slut både kroppsligt och mentalt efter förlossningen. Därför har det varit bra för oss att båda är hemma den tiden så man hinner komma ikapp mentalt och lära sig ta hand om en nyfödd, utan att vara helt ensam...DS

  • Anonym (Vet ej)

    Vet inte om det är vanligt eller ej i Sverige. Vi planerar att jag som mamma är hemma ca 7 mån pga amning, och sen kanske att jag är hemma tre dagar och han två. Sen får han ta över helt sista tiden om han vill.

  • Anonym (mmm)

    Första barnet föddes precis när semestern började så vi hade 6 veckor tillsammans även om det var jag "på papperet" som var föräldraledig. Sedan jobbade han halvtid + studerade halvtid mestadels hemifrån under en termin så då var vi hemma mycket samtidigt.
    Nästa barn föddes efter ca ett år så jag hann aldrig börja jobba igen men då hade vi en hel del dagar kvar på första barnet så jag var ledig med bebisen och han kunde ta ut dagar på storebror lite när vi tyckte det passade. När barnen var 1 + 2 började de 50% på förskolan och vi hade så mkt föräldraledigt kvar att vi båda kunde jobba ca  50% var ett helt år. 

  • Anonym (30)

    Pappan kommer vara hemma en hel del även under min föräldraledighet då hans arbetstider främst är förlagda kvällar och helger. Jag har däremot ett dagtidsjobb så när jag börjar jobba igen är jag borta hela dagen. Han jobbar mellan 50-75% så jag kommer inte gå ner i tid under småbarnsåren heller.

  • Anonym (Bella)

    Det är väl en ganska rimlig ålder om man tänker att båda behöver ta ut FP och man delar nästan rakt av.
    Vi gjorde så att jag var hemma ett år helt, sen år två delade vi 50/50 och nu efter inskolning på dagis så jobbar vi båda deltid 90% för att få ihop vardagen.

  • cosinus

    Första barnet var 9 månader. Jag fick jobb, vi flyttade 90 mil och han var först ledig på halvtid tills hon började dagis vid 17 månader och sen på deltid ytterligare 3 månader. Sen gick jag ner till 75% när han fick jobb.

    Andra barnet började jag jobba 40 % vid 5 månader. Sen var han helt ledig från 12 till 16 månader. Och jag minns inte ens vem av oss som jobbade deltid första tiden på dagis.

    Tredje barnet började jag nytt jobb vid 7.5 månad. Gick 2 veckor halvtid för barnet vägrade först äta annat än bröstmjölk men han insåg sin fars begränsningar och började äta när jag inte var hemma så jag kunde jobba heltid efter 2 veckor. Oklart även där vem som tog deltiden första tiden på dagis.

    Fjärde barnet tog pappan över heltid vid 9 månader, den tog jag två månader vid 15 månader igen innan inskolning. Sen tror jag vi båda körde 75 % ett tag.

    Minns inte exakt vem som varit föräldraledig de mindre procenten när men tills yngsta barnet fyllde 8 och föräldrapenningen var slut jobbade vi aldrig mer än 1,75 tillsammans.

  • JennieLj

    Vi bytte vid 8 månader. Då var pappan hemma heltid i 6 månader och efter det hade vi 3 månader då jag var hemma 60% och han 40%. Överlag tyckte jag att det var väldigt bra. Sämst tyckte jag faktiskt om de sista tre månaderna. Tänkte innan att det skulle vara super med lite av varje men kände mig mest splittrad och stressad.

Svar på tråden När tog pappan över föräldraledighet för ert barn?