• Anonym (Ta)

Ta reda på person bakom instagram?

Är det möjligt att ta reda på vem det är som har ett konto på instagram? Om hen inte lämnat någon info som namn, osv? Tänker om man kan ta reda på ko adress eller något? Kan annars polisen ta reda på det? Och vad krävs för att dom ska göra det?

• Svar på tråden Ta reda på person bakom instagram?
  • Anonym (?)

Varför skulle polisen utan anledning ta reda på någons instagram? Och varför undrar du?

• Anonym (Ta)
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 02:48:59 följande:

Varför skulle polisen utan anledning ta reda på någons instagram? Och varför undrar du?

Skrev jag det eller? Nej. Jag frågade vad som krävdes/om det var möjligt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ta) skrev 2020-01-06 03:11:56 följande:

Skrev jag det eller? Nej. Jag frågade vad som krävdes/om det var möjligt.

Varför vill du ta reda på det?
  • Anonym (Anna)

Vad är ko adress?

Nej du kan inte få reda på personuppgifter.

• Anonym (Anna)

"De här riktlinjerna är avsedda för polismyndigheter som söker information om Instagram-konton.

Förfrågningar om användarinformation

Vi lämnar bara ut kontoinformation i enlighet med våra användarvillkor och tillämpliga lagar, inklusive den federala lagen om lagrad kommunikation (Stored Communications Act, SCA), 18 U.S.C., sektionerna 2701-2712. Enligt SCA:

krävs ett giltigt föreläggande som utfärdats i samband med en officiell brottsutredning för att allmänna uppgifter om användare ska lämnas ut (enligt 18 U.S.C., avsnitt 2703(c)(2)). Den här informationen kan omfatta: namn, hur länge någon har arbetat någonstans, kreditkortsuppgifter, e-postadress(er) och senaste IP-adress(er) för in-/utloggning.

krävs ett domstolsbeslut som utfärdats enligt 18 ., avsnitt 2703(d) för att vissa register och andra uppgifter som hör till kontot ska lämnas ut. Dessa uppgifter innefattar inte innehållet i kommunikationer, men kan omfatta meddelanderubriker och IP-adresser utöver de allmänna uppgifter om prenumeranter som angetts ovan.

krävs en husrannsakningsorder enligt de förfaranden som beskrivs i de federala strafflagarna (Federal Rules of Criminal Procedure) eller motsvarande statliga förfaranden (State Warrant Procedures) vid uppvisande av trolig orsak för att lagrat material på ett konto ska lämnas ut. Materialet kan omfatta meddelanden, foton, kommentarer och platsinformation.

Observera att en del av den information vi lagrar samlas in automatiskt medan annan information tillhandahålls av användaren. Vi kräver inte e-post- eller telefonverifiering och vi kräver inte att riktiga namn eller identiteter ska användas på Instagram."

• Anonym (? 2)

Vad menar du med ko adress??

• Anonym (Lflr)
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 03:13:07 följande:

Varför vill du ta reda på det?

Måste du ha en anledning till ts fråga? Det kan väl bero på vad som helst, som inte någon annan har med att göra. Eller som ts inte vill prata om. Det kanske är jobbigt, eller vad som.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lflr) skrev 2020-01-06 10:08:31 följande:

Måste du ha en anledning till ts fråga? Det kan väl bero på vad som helst, som inte någon annan har med att göra. Eller som ts inte vill prata om. Det kanske är jobbigt, eller vad som.

Hon utelämnar viktig info, då är det i princip omöjligt att svara på frågan.
  • Anonym (Lflr)
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 10:42:37 följande:

Hon utelämnar viktig info, då är det i princip omöjligt att svara på frågan.

Nej personen undrade bara om det gick.
  • Anonym (Lflr)

Det går säkert, men polisen får nog göra det isåfall.

• Anonym (?)
    Anonym (Lflr) skrev 2020-01-06 12:43:23 följande:

Nej personen undrade bara om det gick.

Beror ju helt och hållet på i vilket sammanhang, eller hur?
  • Anonym (?)
    Anonym (Lflr) skrev 2020-01-06 12:44:01 följande:

Det går säkert, men polisen får nog göra det isåfall.

Polisen måste ha en riktigt bra anledning till det, och det måste vara i samband med en brottsutredning.
  • Anonym (Lflr)
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 13:00:48 följande:

Ja men det spelar ju ingen roll i tråden. Ts undrade ju bara.
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 13:02:18 följande:

Polisen måste ha en riktigt bra anledning till det, och det måste vara i samband med en brottsutredning.

Ja precis. Men de kan ju det. Det var så jag menade då jag svarade ts också.
  • Anonym (Lflr)
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 13:00:48 följande:

Man behöver inte veta allt hela tiden.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lflr) skrev 2020-01-06 15:55:03 följande:

Ja men det spelar ju ingen roll i tråden. Ts undrade ju bara.Ja precis. Men de kan ju det. Det var så jag menade då jag svarade ts också.

Finns ju en anledning till att TS undrar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lflr) skrev 2020-01-06 15:55:21 följande:

Nej, men då blir det också svårare att svara på frågan.
  • Anonym (***)
    Anonym (Lflr) skrev 2020-01-06 15:55:21 följande:
    Nej, men då man räkna med sämre svar också. 
  • Anonym (Lflr)
    Anonym (***) skrev 2020-01-06 16:23:04 följande:

Nej, men då man räkna med sämre svar också. 

Ja jag brukar med vilja veta vad ts menar men i ett sånt här fall så är det kanske inte så bra att kräva att veta. Det kan ju handla om vad som.
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 15:57:30 följande:

Nej, men då blir det också svårare att svara på frågan.

Jo fast frågan var ju bara om man kunde se vem det var.
  • Anonym (Lflr)
    Anonym (?) skrev 2020-01-06 15:57:04 följande:

Finns ju en anledning till att TS undrar.

Ja men man kan ju inte kräva att få veta det. Vill ts inte säga så vill den inte. Det får man respektera.
Svar på tråden Ta reda på person bakom instagram?