• FunderarFarsan

    Aktivera rastlöst barn som inte kan gå eller krypa!?

    Hej!

    Vi har fått vårt första barn, en son på 11 månader med otroligt mycket energi! Problemet är att han inte har det minsta lilla intresset av att varken lära sig gå eller krypa...

    Tidigare har han vart nöjd att få sitta o leka och läsa i sina böcker men senaste månaden så är han gnällig och rastlös från sekunden han vaknar tills han somnar... Vi prövar allt ifrån gå vagn till att bara ta med honom ut på promenader med barnvagnen, men han tröttnar efter några minuter. Jag och sambon blir tokiga på hans ständiga gnäll men samtidigt känner vi oss som dåliga föräldrar när vi inte lyckas få våran son att få utlopp för sin energi.

    Finns det några tips som ni kan dela med er utav? Vi har prövat att gunga honom lite i lekparker men inte så mycket mer än så... Han är tung, 12 kg, så man orkar inte bära runt på honom hela tiden och han har som sagt noll intresse för att lära sig krypa eller gå.

    Tacksam för massor av bra tips för oss nya föräldrar så vi kan bli ännu bättre föräldrar och förhoppningsvis få våran son att bli lite gladare ????

  • Svar på tråden Aktivera rastlöst barn som inte kan gå eller krypa!?
  • legomum

    Sätt han på marken och låt han utforska världen. Låt honom titta på allt som är intressant. Även om han inte kan gå kan han krypa/hasa sig fram.

  • FunderarFarsan
    legomum skrev 2020-01-06 13:20:14 följande:

    Sätt han på marken och låt han utforska världen. Låt honom titta på allt som är intressant. Även om han inte kan gå kan han krypa/hasa sig fram.


    Jo men det gör vi hela dagarna. Han kommer inte så långt. Han har inget intresse för att hasa sig någonstans. Han sitter eller ligger på magen o sträcker sig lite efter saker och utforskar, men som sagt i ca 5 minuter sen blir han gnällig. Vi har prövat massa olika grejer. Lagt leksaker nära honom, långt ifrån, köpt gåstol, försöka ställa han mot bord/pallar men han har inte intresse eller tålamod för något nu för tiden.

    Så sitta på golvet och låta han utforska gör vi ungefär 95% av hans vakna tid.
  • Alexi

    Ställ spännande saker på lite höjd och lite avstånd så han uppmuntras försöka ta sig dit, resa sig osv. Kanske sånt som blinkar och låter lite.

  • Piff

    Om ni håller honom i händerna och låter honom gåträna m fötterna på golvet?

    Hänga på höften o vara med i det ni gör under dagen...

    Hoppgunga.

    Sitt på golvet med honom och var nära när han gör det han brukar, men ni kanske läser bok eller dricker kaffe och kan engagera er lite i hans plockande.

    Lite nya leksaker kanske. Leka m vatten? Bada.

    Men framförallt, gör vad ni kan för att locka till att krypa/gå, skulle jag fokusera på iaf.

  • Alexi

    Men mår han bra då? Är han frisk? Det låter lite märkligt med ett barn i den åldern med så gnälligt humör och ointresse av utveckling.

  • FunderarFarsan
    Alexi skrev 2020-01-06 15:51:07 följande:

    Men mår han bra då? Är han frisk? Det låter lite märkligt med ett barn i den åldern med så gnälligt humör och ointresse av utveckling.


    Jo men han mår bra skulle jag säga. Han har lite tänder som spökar kan jag tänka mig, och han var lite förkyld under jul/nyår. Jag upplever inte att han mår dåligt utan jag ville mer ha lite tips om ni har några för att roa en energisk och vanligtvis glad unge som inte får utlopp för sin energi. Vi kan omöjligt vara dom enda föräldrarna som har ett barn som inte kan gå eller krypa som blir lite frustrerad över det.
  • Alexi
    FunderarFarsan skrev 2020-01-06 16:07:09 följande:
    Jo men han mår bra skulle jag säga. Han har lite tänder som spökar kan jag tänka mig, och han var lite förkyld under jul/nyår. Jag upplever inte att han mår dåligt utan jag ville mer ha lite tips om ni har några för att roa en energisk och vanligtvis glad unge som inte får utlopp för sin energi. Vi kan omöjligt vara dom enda föräldrarna som har ett barn som inte kan gå eller krypa som blir lite frustrerad över det.
    Jo fast om han inte ens försöker krypa eller gå så undrar jag om han verkligen är frustrerad över det. Många av oss har haft barn som försökt göra en sak och sen varit så sura över att de inte kan. Tex vänder sig på mage och kan sen inte vända sig tillbaka. Eller lyckas ställa sig upp men ramlar sen bara och kan inte sätta sig ner. Barn som väldigt gärna vill lära sig en färdighet brukar öva 24/7, även i sängen typ...

    Så om er son inte ens försöker träna på dessa saker så har jag lite svårt att se att han är sur i frustration över att inte kunna.
  • FunderarFarsan
    Alexi skrev 2020-01-06 16:10:35 följande:

    Jo fast om han inte ens försöker krypa eller gå så undrar jag om han verkligen är frustrerad över det. Många av oss har haft barn som försökt göra en sak och sen varit så sura över att de inte kan. Tex vänder sig på mage och kan sen inte vända sig tillbaka. Eller lyckas ställa sig upp men ramlar sen bara och kan inte sätta sig ner. Barn som väldigt gärna vill lära sig en färdighet brukar öva 24/7, även i sängen typ...

    Så om er son inte ens försöker träna på dessa saker så har jag lite svårt att se att han är sur i frustration över att inte kunna.


    Så kan det säkert vara. Han kanske inte har något intresse för att krypa eller gå, han försöker ju klättra på oss när vi sitter med honom men han gnäller och har inte intresse att leka på samma sätt som han haft förut. Sen vad det beror på vet vi inte. Han förklarar inte direkt vad problemet är utan det blir ju bara en enda gissningslek. Han kanske inte är frustrerad över det, jag kanske formulerade mig fel. Jag har ju som sagt ingen aning om varför han har blivit gnälligare. Det kanske är så enkelt att det är tänderna som spökar, och att vi utgick ifrån att han vill få utlopp för mer energi. Men så kanske inte är fallet. Som du skriver så vill han verkligen lära sig krypa, så lär han sig det... men så länge han inte gör det så känns det som att vi behöver aktivera honom på något annat sätt för att få honom nöjd. Det var där frågan om tipsen kom in...
  • Elin P

    Skaffa en bra ergonomisk bärsele för större barn så kan han vara med er lite i den om ni vill dammsuga, plocka eller laga mat. 12 kg är ingenting i en bra sele. Så har jag hållit mina barn nöjda under frustrerade perioder. Så hinner man göra lite hemma också :)

  • scanmia

    Låna hem några barn och låt honom titta på dem - det brukar vara oslagbart för att underhålla bebisar innan de blivit mobila. Ja eller ta med honom till öppna förskolan så att han kan få göra samma sak där.

    Babysim? Vi hade tillgång till pool när min äldste var baby och det är ett utmärkt sätt att få både omväxling och utlopp för lite energi.

    Vattenlek är bra även hemma - sitta i badkaret och hälla eller ha en balja på marken att plaska med. Testa även om han gillar andra konsistenser som sand, lera, fingerfärg och rakskum. Håll bara koll på om han gillar att stoppa det i munnen och badkaret är en bra plats för kladdiga lekar.

    Lite nya leksaker? Sorterare och de som har något som poppar upp när man trycker på en knapp har varit stora favoriter här i den åldern. 

    Lek lekar där ni uppmuntrar honom att sträcka sig efter saker och röra på sig. Håll honom i händerna och hjälp honom att gå runt eller försök att proppa upp honom så att han kommer i krypställning. Hur snart som helst kommer han att lära sig att ta sig runt för egen maskin.

  • Cox Orange

    Curlingförälder, tänker jag. Det är väl bara att lägga honom på mage så att han får träna upp sig? Varför ska ni underhålla honom för? Rastlösheten kommer ju av att han inte kan och ni kan inte lära honom gå, det måste han göra själv.

  • Klätterpandan

    Åk till badhuset Skaffa en badring så kan han plaska runt med er.

    Sen blir många barn överstimulerade idag föräldrar vågar inte lika mycket idag på att släppa och låta vara. (man är med barnet men man sitter inte ihop läbgre)

    När du lagar mat i köket ta fram slevar bunke visp låt han sitta på golvet och banka.

    När du äter låt han vara på golvet om han inte äter samtidigt.

    En läragå vagn skulle kanske uppskattas.

    Min dotter gick vid 15 mån hon kröp aldrig men tog sig fram tillslut ialka fall på sitt sätt.

    En vän jag hade då när dottern var liten hon lät aldrig sin son kämpa för att lära sig. Han satt bara rakt uppochner och skrek för berget skulle komma till honom tyckte han. Mamman flytta på han hela tiden och var till lags. När han sen var 3-4 år hade han dålig motorik. Både den mamman och fler av vårt gäng misstänkte att det berodde på hennes dalande. Hennes andra barn började likadant bara sitta och vänta på att berget skulle komma.. Men vi stoppa henne och sa att låt barnet vara och efter 10-14 dagar utan dalt så kom knepen fram att kunna ta sig framåt.

  • Linjack

    Har ni testat med gåstol? Hoppgunga? Babysim?

    Sen hur har ni gjort när han har gnällt? Står ni i givakt direkt eller har han fått vänta?

    Tänker att om han är van att ni kommer o lyfter upp honom så fort han gnäller så är han kanske lite bekväm? Lägg upp saker tex på soffbordet så han försöker ta sakerna själv och låt han gnälla en stund så kanske han försöker mer.

Svar på tråden Aktivera rastlöst barn som inte kan gå eller krypa!?