• Anonym (Ts)
    Mon 6 Jan 2020 18:47
    1149 visningar
    17 svar
    17
    1149

    Skyller på alkoholintag

    Anser ni att en människa kan bete sig som en idiot, och gå långt över gränsen och sedan komma med: jag var full, förlåt. Dagen efter? Känns så patetiskt tycker jag, man förstår ju ändå vad man gör?

  • Svar på tråden Skyller på alkoholintag
  • Anonym (Nja)
    Mon 6 Jan 2020 18:50
    #1
    +1

    Svårt dagen efter. Har man gjort bort sig kan man inte göra annat än att säga förlåt. Är det återkommande är det ett annat problem.

    Sen får man ju ändå stå för sin handling och ta konsekvenserna. Har man tex varit otrogen och blir dumpad kan man ju säga förlåt, men kan knappast räkna med att allt ska vara som vanligt sen.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 6 Jan 2020 19:09
    #2
    Anonym (Nja) skrev 2020-01-06 18:50:10 följande:

    Svårt dagen efter. Har man gjort bort sig kan man inte göra annat än att säga förlåt. Är det återkommande är det ett annat problem.

    Sen får man ju ändå stå för sin handling och ta konsekvenserna. Har man tex varit otrogen och blir dumpad kan man ju säga förlåt, men kan knappast räkna med att allt ska vara som vanligt sen.


    I fallet jag tänker på är det en bekant till mig, där det kommit fram att han skrivit med en minderårig tjej (under 15 år!) på ett olämpligt sätt. Hans ursäkt var att han var full.
  • Anonym (Nja)
    Mon 6 Jan 2020 19:13
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-06 19:09:12 följande:

    I fallet jag tänker på är det en bekant till mig, där det kommit fram att han skrivit med en minderårig tjej (under 15 år!) på ett olämpligt sätt. Hans ursäkt var att han var full.


    Hur gammal är killen?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 6 Jan 2020 19:18
    #4
    Anonym (Nja) skrev 2020-01-06 19:13:00 följande:

    Hur gammal är killen?


    Spelar det någon roll? Han är ingen tonåring, utan vuxen.
  • Mon 6 Jan 2020 19:19
    #5

    Finns folk som blir riktiga arslen på fyllan vilket de inte kan rå för. Om de då ändå väljer att dricka alkohol så har de fullt ansvar för sina handlingar.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 6 Jan 2020 19:30
    #6
    Drottningen1970 skrev 2020-01-06 19:19:19 följande:

    Finns folk som blir riktiga arslen på fyllan vilket de inte kan rå för. Om de då ändå väljer att dricka alkohol så har de fullt ansvar för sina handlingar.


    Drottningen1970 skrev 2020-01-06 19:19:19 följande:

    Finns folk som blir riktiga arslen på fyllan vilket de inte kan rå för. Om de då ändå väljer att dricka alkohol så har de fullt ansvar för sina handlingar.


    Ja det håller jag med om. Frågan är om man kan bli en pedofil på fyllan eller om man är en då?
  • Anonym (Nja)
    Mon 6 Jan 2020 19:32
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-06 19:18:49 följande:

    Spelar det någon roll? Han är ingen tonåring, utan vuxen.


    Hade han varit 16-17 kan man kanske förstå det. Nu tycker jag du ska polisanmäla honom. Grooming är ett allvarligt brott som tyder på någon störning i grunden. Händer det en gång på fyllan är det stor risk att det händer igen, kan ditt samvete bära att en liten tjej far illa pga du inte anmäler?
  • Anonym (D)
    Mon 6 Jan 2020 19:32
    #8

    De han gjort är straffbart i tingsrätten. Oavsett om han var full eller inte. Har han ens funderat på det? Flickan själv eller föräldrarna kan anmäla med starka elektroniska bevis när som helst.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 6 Jan 2020 21:44
    #9
    Anonym (Nja) skrev 2020-01-06 19:32:40 följande:

    Hade han varit 16-17 kan man kanske förstå det. Nu tycker jag du ska polisanmäla honom. Grooming är ett allvarligt brott som tyder på någon störning i grunden. Händer det en gång på fyllan är det stor risk att det händer igen, kan ditt samvete bära att en liten tjej far illa pga du inte anmäler?


    Hur ska jag kunna göra en anmälan, vet bara det jag skrivit här. Det måste tjejen eller mamman göra, som har bevisen.
  • Anonym (Nja)
    Mon 6 Jan 2020 22:08
    #10
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-06 21:44:44 följande:

    Hur ska jag kunna göra en anmälan, vet bara det jag skrivit här. Det måste tjejen eller mamman göra, som har bevisen.


    Du vet tillräckligt. Gör en anmälan och låt polisen lösa resten.
  • Anonym (Astri­d)
    Mon 6 Jan 2020 22:15
    #11

    Nej, tycker inte att det funkar att skylla på att man var full. Man kan alltid be om ursäkt och försöka bättra sig, men man måste ändå stå för vad man gjort. Givetvis bör man såklart även sluta dricka om man inte kan hantera alkohol.

    Jag tycker inte att man bara kan vifta bort nåt man gjort på fyllan. Blir man så full att man helt glömmer bort vad som är passande (speciellt som i grövre fall som i ditt exempel) bör man inte dricka.

  • Anonym (hg)
    Tue 7 Jan 2020 00:32
    #12
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-06 19:09:12 följande:
    I fallet jag tänker på är det en bekant till mig, där det kommit fram att han skrivit med en minderårig tjej (under 15 år!) på ett olämpligt sätt. Hans ursäkt var att han var full.
    Minderårig = Polisanmäl
  • GGN
    Tue 7 Jan 2020 07:57
    #13

    Inte fler än en gång.

  • Sarah8­89
    Tue 7 Jan 2020 08:21
    #14

    Om du inte anmäler så är du medgärningsman.

  • Jonnyn­ilsson
    Tue 7 Jan 2020 10:28
    #15

    Beror på vad det gäller. Det som kom fram i inläggen efter trådstarten går inte att försvara. Grooming är ett stort problem och skall tas på allvar.

    Man kan göra bort sig på fyllan och sedan be om förlåtelse. Jag har själv gjort det för sisådär tio år sedan. Vi var på en kräftskiva där snapsarna var lika talrika som klorna på antalet kräftor vi satte i oss. Så efter ett par timmar var jag väldigt berusad och kvällen slutade i en rejäl minneslucka.

    Dagen efter vaknar jag med världens baksmälla och försöker minnas avslutet och hur jag kom hem och i säng. Men det är tomt i skallen. Efter nån timma vaknar frugan och frågar om jag kommer ihåg gårdagen. Nja sa jag det är lite svart på slutet.

    Då berättar min fru att jag var väldigt otrevlig mot en kvinna som då är ganska ny i vårt kompisgäng (hon hade nyligen träffat en äldre vän till oss). För att inte tråka ut er med detaljer så skämdes jag rejält när jag fick reda på vad jag sagt till henne.

    Jag insåg att det inte alls var bra för framtida relationer så jag ringde till henne så fort den värsta baksmällan lagt sig och bad om ursäkt för mitt uppträdande. Jag frågade även om vi kunde träffas och prata igenom det hela och det gjorde vi. Hon accepterade min ursäkt och saken skulle därmed vara ur världen men...

    Dom är fortfarande tillsammans och vi umgås alla tillsammans. Men det finns nån konstig känsla mellan oss fortfarande. Vi har inte pratat om det som hände någon mer gång men som sagt det jag gjorde mot henne gick inte att reparera helt vilket är väldigt trist för det är en toppentrevlig tjej.

  • Anonym (P)
    Tue 7 Jan 2020 10:35
    #16

    Om man inte kan hantera alkohol, ska man inte dricka alkohol, så enkelt är det. 
    Om den här personen är hebefil eller bara har fruktansvärt dåligt omdöme som full, är omöjligt att säga.
    Men alkohol gör att vi tappar spärrar och att våra grundkänslor kommer fram.
    För mig som bär en djup sorg, har det blivit tydligt, innan jag drabbades av min förlust så blev jag glad och social av alkohol.
    Nu blir jag arg och förkrossad, så jag dricker inte längre alkohol. 
    Det borde inte den här personen heller göra.

    Och du borde polisanmäla, bevisvärdet på den anmälan kan du lämna åt polisen att avgöra, du kan bara säga det du vet. 

  • Tue 7 Jan 2020 10:38
    #17
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-06 19:30:57 följande:
    Drottningen1970 skrev 2020-01-06 19:19:19 följande:

    Finns folk som blir riktiga arslen på fyllan vilket de inte kan rå för. Om de då ändå väljer att dricka alkohol så har de fullt ansvar för sina handlingar.


    Ja det håller jag med om. Frågan är om man kan bli en pedofil på fyllan eller om man är en då?
    Jag håller det för sannolikt att det inte är beroende av alkoholintaget utan att störningen med dragning till tonåringar funnits tidigare, däremot spelade förmodligen ruset en roll när det gäller att han agerade på sin känsla. 
Svar på tråden Skyller på alkoholintag