• Mimosa86

    Era tips på vardagslyx och motivation i vardagen

    Har precis börjat jobba efter en skön julledighet med familjen. Men det tar emot. Nu har det börjat igen; äta, jobba, sova, dö och däremellan hämtningar/lämningar och barnens aktiviteter :)

    Tar tacksamt emot era bästa tips på lite vardagslyx för att hålla ångan uppe och humöret.

    Enkla saker, som typ ta en promenad, ett bad etc. små saker som gör att vardagen inte blir så långrandig.

  • Svar på tråden Era tips på vardagslyx och motivation i vardagen
  • Anonym (Angelika)

    Att slippa att vardagen blir tråkig handlar ju om att bryta vanor. Att sluta göra det förutsägbara och inte alltid vara så himla präktig och pk.

    Här brukar det handla om att ibland tex käka korv på Biltema istället för middag hemma, att fuska med middagen hemma och äta varma mackor, fil och flingor eller bara handla hem 14 cheesburgare.

    Duka upp middag i soffan framför tv en vanlig onsdag.

    Bjud på efterrätt mitt i veckan

    Ställ in veckans aktivitet och åk till badhuset istället och njut av extra tiden.

    Istället för gymmet, simma några längder i simhallen och njut av egentid i bastu och bubbelpool

    Ta hem farmor och njut av ett par extra händer i vardagen och bara var en kväll.

    Nyttja några komptimmar och hinn med en fika på stan innan barnen kommer hem.

  • Anotherone

    Att packa träningsväskan kvällen innan och träna före jobbet eller ta en längre lunch och träna på lunchen. Att komma hem och fått ge sig den tiden, och känna att man tagit ut sig = energi påfylld till familjen AB som drar igång när man sätter fötterna på dörrmattan....

    Att gå en lång promenad i dagsljuset på lunchen.

    Att beställa matkasse! Så skönt att någon annan tar tag i inspirationen och kläcker receptidéer. Jag kör varannan vecka nu ett par månader in på det nya året. 

    Ansiktsmasker! Sheetmasks, älskar! Känns lyxigt!

    Rensa ur skafferi och skåp. Skönt med en nystart. Man kan ha en podd eller en bok i öronen på kvällen när barnen somnat så känns det som egentid

  • nnnnnnnn

    Hitta små nya vanor som ger energi och genvägar i vardagen:

    * Ut och andas på lunchen, 5 min är bättre än 0, så gå så raskt du orkar i 2,5 minuter (ställ timer på mobilen)- vänd och gå tillbaka till jobbet. Hinner man och har möjlighet kan man öka efterhand, gör då små ökningar, först 3 minuter en vecka eller två, sen 3,5 minuter osv. Viktigare att du håller tempot uppe än att du går så länge!

    * Effektivisera det som stjäl tid! Har du pendling? Vad händer med pendlingstiden om du åker lite tidigare eller senare än vanligt? Kanske flyter det bättre och om du åker 15 min senare är du framme bara några minuter senare än i vanliga fall? Har du flex så kanske du kan utnyttja detta till max? Tex börja 1 h tidigare och då spara 15-30 min på pendlingen, sen slutar du tidigare och sparar ännu mer tid eftersom du åker före ruschen!

    * Storhandla kan både ge och ta tid, rannsaka dej själv! Att handla ofta tar mycket tid, men att storhandla i storköpet kan också ta väldigt lång tid med alla olika val och stora sträckor. Vi har valt att handla i en mellanstor mataffär istället där det inte finns 10-20 varianter av ketchup utan kanske 5. Så handlar vi max 1 gång/vecka, men inköpslista gjord. Det gör att vi kan storhandla på ca 30-45 minuter. Det blir inte många kronor dyrare heller och vi gynnar vår lokala handlare.
    Vissa är snabba på e-handel, vi testade men det tog lång tid för oss så det skippade vi.

    * Matkasse som några skrivit, det tar bort stressen. Vi har det i omgångar och varje vecka vi har det så sparar vi bästa receptet och sätter i en pärm. När vi sen har matstress så lagar vi mat ur pärmen = säkra kort som alla gillar.

    * Gör en lista med 10-20 enkla, snabba rätter som går hem hos barnen. Se till att ha basvarorna hemma till minst 2 av rätterna. Här är det: Pannkaka ( har torrmjölk och mjöl hemma alltid), linsbolognese (röda linser + krossade tomater hemma), en gryta med 1 paket blandade bönor + 1 paket krossade tomater + vad man har hemma tex potatis skalad och i bitar, morötter, lök, vitlök + annat man hittar. (har alltid 1 paket blandade bönor + krossade tomater hemma). Så med få stapelvaror i skafferiet kan vi alltid få mat på bordet inom 15-30 minuter.

    * Laga dubbelt eller ännu mer! Lasagne? Kör på en jättestor eller flera små formar. Gryta - samma sak, gör mycket! När ni ätit klart så gör ni matlådor av resterna. När maten svalnat kan man även frysa in i plastpåsar om man inte har matlådor eller tycker det tar för stor plats i frysen. Soppa passar till storkok!
    Det enda som är svårt att frysa/värma igen är fisk. En del tycker potatis blir konstigt, men det funkar om man delar potatisen i mindre bitar och häller sås på innan man fryser.

    * Städning? Om alla i hushållet kör 10-20 min intensivstädning varje dag, tex när 1 person lagar maten, så behöver man inte lägga så väldigt mycket mer tid under helgen. Dessutom verkar det som att barnen tänker sig för var de lägger sina grejor när de vet att de måste röja bort allt innan kvällsmaten!

  • nnnnnnnn

    Inser att det kanske inte anses vara lyx... Men för mej är det lyx att slippa stressa med småsaker, vet jag inte vad jag ska laga till mat så tar jag något från snabba listan eller vår veckomeny, ingen tankeverksamhet eller utryckningar till mataffären, bara plocka fram och börja fixa till, samtidigt städar barnen badrum, hall, kök och vardagsrum och maken dammsuger. När maten är klar är huset mycket finare än för 15 minuter sedan och alla är redo att äta tillsammans eftersom ingen sitter med dator/mobil/tv och måste avsluta något påbörjat.
    För mej är det lyxigare att äta linsbolognese i ett hyfsat städat hus än att gå på restaurang eller köpa hem dyr pizza.

Svar på tråden Era tips på vardagslyx och motivation i vardagen