• Feliciaeberstein

    Skaffa barn med reumatism

    Hej alla.

    Jag är 30 och har de senaste året ätit både metotrexate och tagit enbrel då jag är diagnoserad med RA sen Nov 2018.

    Det har varit lite ojämt med mediciner under 2019 då jag har ätit penicillin/antibiotika emellanåt och haft uppehåll.

    Men de senaste 3 månaderna så har jag tagit mina mediciner 1 gång i veckan (8 tabletter och 1 spruta) .

    Men nu funderar jag och min kille på att ev skaffa en liten kopia och min läkare verkar motstridig med att ge mig information om hur vi ska gå till väga, som att hon inte alls rekommenderar det.

    Jag vill ju självklart ha så lite smärta som möjligt under den här processen då jag knappt kan röra mig utan medicinerna men vill ju ändå veta om det är möjligt eller om det är någon annan som gått igenom det här.

    Jag är bara förvirrad över hur exakt man gör men hela bebis grejen när man äter sånna här mediciner?!

    Verkligen tacksam för svar

    Mvh Flisan

  • Svar på tråden Skaffa barn med reumatism
  • Anonym (Anonym)

    Är medicinerna skadliga för ett foster? Nej - Skaffa barn. Ja - se nedan.

    Kan du leva utan medicinerna? Ja - Skaffa barn. Nej - Se nedan.

    Finns det mediciner du kan ta istället, som inte är skadliga för fostret? Ja - Skaffa barn. Nej - Överväg adoption eller surrogatmamma utomlands.

  • IceKitten

    Din läkare har ingen rätt att vara "motvillig" i frågan, hen måste kunna ge dig informationen så att du kan göra ett välinformerat val.

    Hur rak har du varit? "Jag och mannen funderar på att skaffa barn. Är det möjligt med mina nuvarande mediciner?" "Finns det andra mediciner jag kan ta istället?" Osv... Kräv ett tydligt svar. Kan läkaren inte ge dig det så är det dags att byta...

  • MeandHim

    Om du tar sprutorna eller tabletterna så bör du vänta 6-månader så att cellgifterna hinner gå ut kroppen, du ska absolut inte bli gravid när du tar methotrexat.

    Jag fick tabletter som heter plaquenil istället att ta dagligen och dom funkade faktiskt bättre än sprutorna som jag tog i två år :)

  • MeandHim

    Om du tar sprutorna eller tabletterna så bör du vänta 6-månader så att cellgifterna hinner gå ut kroppen, du ska absolut inte bli gravid när du tar methotrexat.

    Jag fick tabletter som heter plaquenil istället att ta dagligen och dom funkade faktiskt bättre än sprutorna som jag tog i två år :)

  • norrlänningen89

    Det går inte göra så mycket annat än att prata med sin läkare om man planerar att bli gravid och har en RA-diagnos då man isåfall måste lägga upp en plan. Min läkare på reumatologen var väldigt noga med att jag måste säga till om vi bestämmer oss för att skaffa fler barn så hon kan på bästa sätt planera min medicinering. Vi skulle inte skaffa fler, har en son sen innan jag fickmin diagnos.

    Men nu så sitter jag här i v 18, jag har reumatisk, 30 år, blev oplanerat gravid men jag har haft tur och kunnat äta mina mediciner, fick sluta med ipren och en annan medicin som jag åt för annat, men graviditeten är inte en "vanlig" graviditet utan den har sina risker. Du kan ju PMa om du vill.

    Methotrexate är en klass D medicin, utdrag från fass.se:

    "Kvinnor får inte bli gravida medan de behandlas med metotrexat och effektiva preventivmetoder måste användas under behandling med metotrexat och i minst 6 månader efter avslutad behandling."

  • MeandHim

    Min läkare och sköterska var väldigt noga med att jag skulle höra av mig så fort jag ville bli gravid så att dom kunde sätta in den nya medicinen samt att jag skulle höra av mig när vi skulle börja så att all medicin var ur kroppen. Känns väldigt skönt att dom ville ha koll på mig.

    När jag tog ur min spiral blödde jag som ett slaktat lamm i 3 veckor och i samma veva skulle jag ta blodprov. Två dagar senare ringde sköterskan o frågade hur jag mådde då mitt blodvärde plötsligt sjunkit väldigt mkt.

  • Pentra

    Ett tips är att testa att byta ut Metotrexat och sprutor mot de helt naturliga och ofarliga MSM, Boswellia, Gurkmeja, C-vitamin och D-vitamin mm. Men, det kan ta mellan 2 veckor till några månader innan man märker tydliga resultat, vilka sedan vanligtvis blir än bättre under ytterligare 6-12 månader. Å andra sidan så kan belöningen alltså bli att man helt slipper att ta det harmfulla och immunsänkande Metotrexatet öht. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Feliciaeberstein
    Pentra skrev 2020-01-07 22:57:27 följande:

    Ett tips är att testa att byta ut Metotrexat och sprutor mot de helt naturliga och ofarliga MSM, Boswellia, Gurkmeja, C-vitamin och D-vitamin mm. Men, det kan ta mellan 2 veckor till några månader innan man märker tydliga resultat, vilka sedan vanligtvis blir än bättre under ytterligare 6-12 månader. Å andra sidan så kan belöningen alltså bli att man helt slipper att ta det harmfulla och immunsänkande Metotrexatet öht. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Har redan prövat det, var utan mediciner i 3 månader under hösten pga operation och antibiotika.

    Åt massor med ingefära och gurkmeja, åt även avocado och massor med vitaminer men jag hade ont i slutändan ändå tyvärr..när medicinerna va helt ute ur mitt system så kunde jag knappt gå.
  • Feliciaeberstein
    MeandHim skrev 2020-01-07 16:12:22 följande:

    Om du tar sprutorna eller tabletterna så bör du vänta 6-månader så att cellgifterna hinner gå ut kroppen, du ska absolut inte bli gravid när du tar methotrexat.

    Jag fick tabletter som heter plaquenil istället att ta dagligen och dom funkade faktiskt bättre än sprutorna som jag tog i två år :)


    Tack för svar, men vad händer exakt om jag t.ex skulle bli gravid nu? Om jag slutade med mediciner på en gång? I USA så har dom bara 1 månad utan medicin innan man kan bli gravid så jag förstår inte riktigt varför det är så farligt?
  • möjligt

    Vet inte om det är tillåtet att fråga i den här tråden, men har inte reumatism oerhört hög ärftlighet?

Svar på tråden Skaffa barn med reumatism