• Tue 7 Jan 2020 12:52
    949 visningar
    5 svar
    5
    949

    Glukosbelastning

    Hej!

    Är gravid i v.29 (28+3)

    Gjorde omkring v.16 en glukosbelastning då jag vid tidigare besök hade lite högt sockervärde (hade besöket på eftermiddagen så hade hunnit få i mig socker och mat under dagen)

    Klarade inte av att göra belastningen då jag kräkte upp citronsaften.

    det har nu gått några veckor och alla mina värden har sett bra ut men fick frågan om jag hade kunnat gå ner och göra testet igen.

    Vill verkligen inte göra det då jag minns hur viiiidrigt detta var.

    Så till min fråga, är det någon här med liknande erfarenhet och var ni tvungna till att göra glukosbelastningen igen eller kunde ni skippa?

    Tack på förhand! :)

  • Svar på tråden Glukosbelastning
  • Tue 7 Jan 2020 13:21
    #1

    Jag kan faktiskt inte förstå varför du vill slippa, annat än att du tyckte det var obehagligt för dig.
    Det är vidrigt att må illa och kräkas men från vårdens sida vill man gärna kunna fånga upp dem som har en graviditetsdiabetes på gång eftersom man riskerar stora barn och andra komplikationer om mamman inte behandlas.
    Jag har gjort belastningen en gång och det var inte kul, men eftersom jag vet att det var för att man var mån om att jag och framför allt mitt barn mådde bra, så gjorde jag det.

  • Tue 7 Jan 2020 13:54
    #2

    jag har bra värden och jobbar fortfarande och har svårt att ta ledigt ifrån jobbet på kort varsel. DÄRFÖR undrar jag om det är fullt nödvändigt att göra om det om mina värden inte visar någon oro längre.

  • Tue 7 Jan 2020 14:05
    #3
    litenmenstark119 skrev 2020-01-07 13:54:46 följande:

    jag har bra värden och jobbar fortfarande och har svårt att ta ledigt ifrån jobbet på kort varsel. DÄRFÖR undrar jag om det är fullt nödvändigt att göra om det om mina värden inte visar någon oro längre.


    Det har jag absolut förståelse för. Men det faktum att de frågar dig om du har möjlighet att gå ner och göra om det är ju för att de vill vara säkra.
    Sen gör man som man vill. Jag hade valt att göra det. Men du kan avstå om du vill.
  • Tue 7 Jan 2020 21:59
    #4

    Hej!

    Jag har haft graviditetsdiabetes vid båda mina graviditeter och har gjort tre glukosbelastningar. Det är inte kul. Jag kräktes på en av dem så jag såg inte fram emot att göra det igen. Ingen av mina barn har varit onormalt stora (3987g född på bf+9, 2940g född två veckor före bf). Första graviditeten så kostbehandlades diabetesen. Andra graviditeten så tog jag tabletter, inte för att mina värden var högre utan för att sjukvården sänkt sina gränsvärden. När andra barnet kom ut så hade hon lågt blodsocker, gissningsvis pga att jag åt medicin, som fortsatte sjunka trots att hon kom igång bra med amningen. Som lägst låg hon på 2,4. Så av den anledningen var det bra att det tydligt stod i min journal att jag hade diabetes som tablettbehandlades så att det togs regelbundna blodsockermätningar på bebisen.

    Men har du fått mäta blodsockret själv hemma redan? Och det är bra?

  • Fri 10 Jan 2020 13:40
    #5

    Hej, de ville göra det på mig med, men som du så kom den äckliga sockerdrickan upp igen. Då fick jag låna en blodsockermätare från vc och testa under 3 dagar hemma. Om något värde skulle vara dåligt så skulle jag såklart höra av mig. Och jag ska göra det v 28 också enligt min bm. Testade 7 gånger per dygn. Lycka till!

Svar på tråden Glukosbelastning