• Slemmis

    SGI hur länge ska man ha jobbat?

    Hej, infon finns säkert om man lusläser FK:s hemsida men tänker att det går snabbare än. Blir så förvirrad! Jag har BF i början på sept och förra graviditeten mådde jag bra och jobbade fram till 3 veckor innan BF, hade kunnat jobba längre men ville lyxa lite med ledighet för att förbereda mig mentalt osv.

    Nu är jag som sagt gravid igen och för tillfället jobbar jag 80%. Funderar dock på att gå upp till 100% av flera anledningar men främst för att jag borde få bättre ersättning från FK när det väl är dags sen. Men räcker det om jag går upp i tid nu eller typ 1 feb? Eller spelar det ingen roll när jag går upp i tid? Hur funkar det?!

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden SGI hur länge ska man ha jobbat?
  • Seven Costanza

    Om du har en sgi men inte har skyddat din sgi utan nu har en sgi baserad på 80% men du vill ha en baserad på 100% så är det 6 månader före BF som du senast måste gå upp i tid. Om du däremot har nollat din sgi och bara nyligen börjat arbeta igen så är det 8 månader före BF som gäller för att få sgi för alla FP-dagar.

  • Slemmis

    Tack! jag kan inte ha nollat den då jag varit föräldraledig 1 år och sedan direkt jobbat heltid mellan oktober 2018-april 2019 och sedan 80% från maj 2019 till idag. Så om jag går upp i tid 1 feb så hinner jag jobba 7 månader innan BF = min föräldrapenning och sgi baseras på min fulla heltidslön..? ????

  • Seven Costanza
    Slemmis skrev 2020-01-07 22:35:58 följande:

    Tack! jag kan inte ha nollat den då jag varit föräldraledig 1 år och sedan direkt jobbat heltid mellan oktober 2018-april 2019 och sedan 80% från maj 2019 till idag. Så om jag går upp i tid 1 feb så hinner jag jobba 7 månader innan BF = min föräldrapenning och sgi baseras på min fulla heltidslön..? ????


    Ja det stämmer.
Svar på tråden SGI hur länge ska man ha jobbat?