• annakarlsson

    Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten

     
    Idrotten lockar allt färre unga ? nu är bara två av tre aktiva.
    Tydligast är det i utsatta områden och nu kommer larm om att bristande engagemang från föräldrar kan tvinga fler klubbar att lägga ner.
    ? Det gäller att handla snabbt innan fler föreningar ger upp i dessa områden, säger idrottsprofessorn Johan R Norberg.
     
     
    Vad tykcer ni om detta?

  • Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten
  • Anna545

    Jaha. Är väl min reaktion. Det är väl synd men personligen skulle jag aldrig engagera mig i en klubb på det sättet att man står i kiosk , säljer lotter, strumpor, godis m.m. Det gör min syster för sin sons klubb och jag tycker det tar alldeles för mycket av hennes tid. Den lediga tid jag har vägrar jag slösa hur som helst iallafall. Enda engagemanget jag skulle lägga på en fritidsaktivitet(när det blir aktuellt för mitt barn) är att hämta och lämna min son. Sen om de inte har råd att finansiera klubben längre så är det klart synd men jag ångrar inte att jag ej gav upp min fritid för sånt. Då får man väl hitta på nåt annat istället.

  • Annita
    Anna545 skrev 2020-01-07 21:54:56 följande:

    Jaha. Är väl min reaktion. Det är väl synd men personligen skulle jag aldrig engagera mig i en klubb på det sättet att man står i kiosk , säljer lotter, strumpor, godis m.m. Det gör min syster för sin sons klubb och jag tycker det tar alldeles för mycket av hennes tid. Den lediga tid jag har vägrar jag slösa hur som helst iallafall. Enda engagemanget jag skulle lägga på en fritidsaktivitet(när det blir aktuellt för mitt barn) är att hämta och lämna min son. Sen om de inte har råd att finansiera klubben längre så är det klart synd men jag ångrar inte att jag ej gav upp min fritid för sånt. Då får man väl hitta på nåt annat istället.


    Mitt barn är med i en klubb där man gått ut med att barnen måste sluta om föräldrarna inte är aktiva. Man måste stå i kiosk och sälja saker. Jag håller på som din syster och ja, det tar alldeles för mycket energi. Men skulle jag vägra går det ut över barnet, i första hand :/
  • Anna545
    Annita skrev 2020-01-07 22:16:10 följande:

    Mitt barn är med i en klubb där man gått ut med att barnen måste sluta om föräldrarna inte är aktiva. Man måste stå i kiosk och sälja saker. Jag håller på som din syster och ja, det tar alldeles för mycket energi. Men skulle jag vägra går det ut över barnet, i första hand :/


    Min syster tänker nog som du. Men det är inte ert ansvar att se till att fritidsaktiviteter finns tillgängliga. Ni har tagit på er det ansvaret för att tränarna har sagt till er och ger er skuldkänslor. Om en aktivitet försvinner så finns det andra att börja på, det är inte hela världen. Barnen kommer över det och ni ska inte ta på er skulden.
  • Postman

    Inte så förvånande, invandrare har inte den traditionen och tänket. Vi svenskar har ju odlat detta under de senaste 50-100 åren.

    Vad man ska göra åt det vet jag inte, jag skulle då inte tex vilja vara ledare för t ex ett fotbollslag med många utländska grupperingar, det är bäddat för bråk, hot och tråkigheter. Jag har senaste åren sett många tråkiga exempel. 

  • Postman
    Anna545 skrev 2020-01-07 22:42:40 följande:
    Min syster tänker nog som du. Men det är inte ert ansvar att se till att fritidsaktiviteter finns tillgängliga. Ni har tagit på er det ansvaret för att tränarna har sagt till er och ger er skuldkänslor. Om en aktivitet försvinner så finns det andra att börja på, det är inte hela världen. Barnen kommer över det och ni ska inte ta på er skulden.
    Fast till slut finns det inte andra aktiviteter att börja på, någon måste driva aktiviteterna för att det överhuvudtaget ska fungera. Vem ska göra det? Någon annan tycker du kanske? Vem är i så fall någon annan?
  • Anna545
    Postman skrev 2020-01-07 22:50:12 följande:

    Fast till slut finns det inte andra aktiviteter att börja på, någon måste driva aktiviteterna för att det överhuvudtaget ska fungera. Vem ska göra det? Någon annan tycker du kanske? Vem är i så fall någon annan?


    Finns fritidsaktiviteter som inte kräver engagemang från föräldrarna öht. De har kanske något högre avgift men inte överdrivet. Så slipper föräldrarna offra den lilla tid de har att ta det lugnt för att undvika att bli utbrända. Men du tycker kanske det är bättre att föräldrarna jobbar ihjäl sig, bara barnen får gå på en viss aktivitet så är det väl värt det ellerhur?
  • TL12

    Sverige är i en stor förändring och idrott kommer framöver finnas för dem som är beredd o betala å lägga tid på den.

  • annakarlsson
    Anna545 skrev 2020-01-07 22:55:53 följande:

    Finns fritidsaktiviteter som inte kräver engagemang från föräldrarna öht. De har kanske något högre avgift men inte överdrivet. Så slipper föräldrarna offra den lilla tid de har att ta det lugnt för att undvika att bli utbrända. Men du tycker kanske det är bättre att föräldrarna jobbar ihjäl sig, bara barnen får gå på en viss aktivitet så är det väl värt det ellerhur?


    Vad är det för idrott som inte kräver något engangemang alls?
  • Postman
    Anna545 skrev 2020-01-07 22:55:53 följande:
    Finns fritidsaktiviteter som inte kräver engagemang från föräldrarna öht. De har kanske något högre avgift men inte överdrivet. Så slipper föräldrarna offra den lilla tid de har att ta det lugnt för att undvika att bli utbrända. Men du tycker kanske det är bättre att föräldrarna jobbar ihjäl sig, bara barnen får gå på en viss aktivitet så är det väl värt det ellerhur?
    Fast jobbar föräldrar så mycket så de inte hinner med sina barn eller deras aktiviteter då kan man undra varför de ens har satt barn till världen eller vad som är viktigast för dom, jobbet eller fritiden.

    Ligger man så på gränsen till utbrändhet så borde man nog ta sig en funderare. Bara en tanke i all välmening.
  • Anna545
    annakarlsson skrev 2020-01-07 23:02:47 följande:

    Vad är det för idrott som inte kräver något engangemang alls?


    Dans till exempel. (Ingen idrott men fysisk aktivitet är det) Gick själv på dans som barn och föräldrarna behövde inte göra mer än lämna, hämta och titta på dansuppvisningar. Är inte så insatt men dans kan inte vara den enda aktiviteten som fungerar så.
Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten