• Anonym (TS)

Hur mycket pengar lägger ni på mat?

Vi är en familj med 2 vuxna, 2 barn under 5 år och en hund. Jag upplever att vi lägger galet mycket pengar på mat mm.

Hur mycket pengar lägger ni på mat (räkna med både den mat ni äter hemma och den mat ni äter ute), hygienartiklar (deo, schampo, tvål, toa- och hushållspapper, blöjor, tvättmedel, tandkräm o.s.v)? Vi lägger mellan 6000-8000 kr på detta.

Jag försöker planera inköpen, köper ofta sånt det är extrapris på och lagar mat utefter det. Men jag tycker ändå att det är alldeles för mycket pengar som bara flyger iväg. S

Nu är jag nyfiken på om fler än vi lägger så mycket pengar? :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat?
  • bastardized

Jag äter ute väldigt mycket så mitt matkonto är ganska tilltaget. 7-9000 i månaden skulle jag tro.

• bastardized
    bastardized skrev 2020-01-08 01:35:09 följande:

Jag äter ute väldigt mycket så mitt matkonto är ganska tilltaget. 7-9000 i månaden skulle jag tro.

Är singel.
  • Anonym (TS)
    bastardized skrev 2020-01-08 01:35:09 följande:

Vi äter aldrig ute. Eller ja, en gång i månaden kanske vi besöker Burger King eller köper lite sushi.

Och ändå försvinner så mycket pengar
  • bastardized
    Anonym (TS) skrev 2020-01-08 01:37:15 följande:
    Vi äter aldrig ute. Eller ja, en gång i månaden kanske vi besöker Burger King eller köper lite sushi.

Och ändå försvinner så mycket pengar

Jag tycker det ni lägger på mat låter väldigt rimligt, personligen tycker jag att det är värt (om man har möjlighet) att äta bra och god mat och betala lite extra för det. 

Om detta inte är en tung ekonomisk belastning för er och ni får försaka annat så njut av att ni kan leva på det sättet. 

• Smultronmarmelad

2 pers och ca 6000:- på mat och sånt. Äter ute en hel del men lagar också mycket mat och gör matlådor till jobben.

• Rödtjärnens Anna

Jag tycker att 6000 kr är ganska normalt för 4 personer. Vi är 3, två vuxna och en matglad 2,5-åring och 5000 kr i månaden är i överkant vad vi lägger ut på mat och hushåll. Handlar en gång i veckan och då ligger inköpen på ca 600 kr. Sen händer det ibland att vi äter ute eller köper något extra. Handlar ofta på extrapris, fryser in, handlar frukt och grönt efter säsong, gör mycket från grunden och bakar, syltar, saftar mm. Har dock turen att ha en matkällare och plats för en extra frys.

• Anonym (AL)

2 vuxna, ca 6-7000 i månaden.

• Anonym (AL)

Vi tänker dock inte jättemycket på vad vi köper när vi handlar då vi båda är höginkomsttagare. När vi får barn får vi väl börja tänka mer på sådant.

• Anonym (Eh)

2 vuxna, 1 barn, 2 katter. Vi lägger ca 4000 kr i månaden på mat. Äter ute sällan, köper bara på Willy och Lidl och köper bara råvaror, inget halvfabrikat.

Drygar också ut maten med mycket grönsaker och baljväxter.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat?