• Anonym (TS)

Hur mycket pengar lägger ni på mat?

Vi är en familj med 2 vuxna, 2 barn under 5 år och en hund. Jag upplever att vi lägger galet mycket pengar på mat mm.

Hur mycket pengar lägger ni på mat (räkna med både den mat ni äter hemma och den mat ni äter ute), hygienartiklar (deo, schampo, tvål, toa- och hushållspapper, blöjor, tvättmedel, tandkräm o.s.v)? Vi lägger mellan 6000-8000 kr på detta.

Jag försöker planera inköpen, köper ofta sånt det är extrapris på och lagar mat utefter det. Men jag tycker ändå att det är alldeles för mycket pengar som bara flyger iväg. S

Nu är jag nyfiken på om fler än vi lägger så mycket pengar? :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat?
  • Anonym (JolieK)

Jag och min man (har inga barn eller husdjur) lägger ut runt 4000 kr/mån totalt på mat/livsmedel/äta ute inkl. hygienprodukter.

Och då gör vi matlådor som vi har med oss till jobb.

• Mrs Green

Vi är två vuxna och en tonåring och lägger ca 8000 kr på mat + hygien/städ/tvätt + oftast en middag ute en gång i månaden. Jag trodde det var jättemycket, men tydligen räknar konsumentverket med 6500 kr för oss bara för mat, så det känns rätt ok. Vi har ingen bil så vi storhandlar alltid med hemkörning och det kostar ju lite mer (men mindre än att ha egen bil förstås). 

• Duppedu

2 vuxna och vi har budget på 5000 ink. städ/hygien. Vi får alltid snåla sista veckan.

• Anonym (8000)

VI är två vuxna och äter för runt 8000 kr/mån.

• Anonym (Samma lika)

Två vuxna, en 1,5åring och en schäfer. Ligger runt 6000 på mat och dagligvaror, hundmat 1000 och utemat mellan 1-2000/månad.

Mycket pengar trotts att vi planerar minst 5 måltider varje vecka.. (till detta kommer även att vi köper lunch ute nångång/becka var, men det står vi för själva).

• Less is more

Vi lägger ca 10000 kr på mat/hushåll per månad. 2 vuxna och 2 barn mellan 9-11 år. Jag räknar med allt. Vi äter ute kanske 4 gånger i månaden.

Vi bor i Sthlmsområdet och har inte bil i vardagen - så vi handlar i affärerna i närheten där vi bor.

• Anonym (Jag)

Mat: 4800 kr/mån

Resturang: 1800 kr/mån

Vi är ca 3 vuxna, en katt och ett barn på 2 år.

• Gravid99

2 vuxna 1 barn.

1500kr i veckan på mataffärer.

1000 kr i månaden på restaurang.

• Gravid99

2 vuxna 1 barn.

1500kr i veckan på mataffärer.

1000 kr i månaden på restaurang.

• Ruter

Mat och alla hygieninköp m.m ligger på 4500kr i månaden. 2 vuxna och 2barn(3 och 6år)

• PH76
    Anonym (TS) skrev 2020-01-08 01:27:43 följande:

Vi är en familj med 2 vuxna, 2 barn under 5 år och en hund. Jag upplever att vi lägger galet mycket pengar på mat mm.

Hur mycket pengar lägger ni på mat (räkna med både den mat ni äter hemma och den mat ni äter ute), hygienartiklar (deo, schampo, tvål, toa- och hushållspapper, blöjor, tvättmedel, tandkräm o.s.v)? Vi lägger mellan 6000-8000 kr på detta.

Jag försöker planera inköpen, köper ofta sånt det är extrapris på och lagar mat utefter det. Men jag tycker ändå att det är alldeles för mycket pengar som bara flyger iväg. S

Nu är jag nyfiken på om fler än vi lägger så mycket pengar? :)

Vi är två vuxna och två barn (under 10år), vi lägger 10-12k i månaden på mat. Jag är tyvärr ganska oekonomisk när jag handlar och köper mycket ekologiskt, svenska råvaror i form av kött/fisk/fågel samt äter lunch ute varje dag.
  • Anonym (Mindre)

Betydligt mindre än ni. En vuxen, två tonåringar. Lägger ca 2800 på mat och hygien, plus ca 400 för snabbmat. Förutom snabbmat ca 2 ggr per månad så lagas all mat hemma.

Mitt bästa spartips är att äta upp all mat (slängd mat är väldigt dyr mat!) t ex när bananer börjar bli bruna bryts de i små bitar, läggs i påsar i frysen och används till smoothies och glass.

Bakar bröd själv. Bara kranvatten som dryck. Havregrynsgröt till frukost. Gör egen havremjölk att använda i t ex pannkakssmet (det blir godare och mycket billigare än komjölk)

Mycket rotfrukter och baljväxter. Sällan kött, och då mest vilt som jag jagat själv (?gratis?, fast man får ju lägga en del på jaktutrustning och framför allt lägga ner mycket tid, så helt gratis är det ju inte)

Plockar frukt och bär (gratis på riktigt!) och torkar eller fryser in.

Köper torkade baljväxter i stället för på burk. Gula ärter kan verkligen rekommenderas, är superbilligt och går att variera i oändlighet.

Inga onödiga hygienprodukter, man kommer väldigt långt med vanlig såpa och tvål. Hårinpackningar, hudkrämer och sånt är oftast helt onödigt.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat?