• Wed 8 Jan 2020 07:49
    564 visningar
    4 svar
    4
    564

    Borderline. Förstör när allt är påväg att bli bra

    Jag är sedan 6 månader tillbaka tillsammans, och numera sambo med en tjej i 30-års åldern som har borderline. Jag trodde i början av förhållandet att det här inte skulle vara något problem men nu är jag bara otroligt frustrerad och förvirrad.

    Under de 6 månader vi varit tillsammans har det varit en extrem berg och dalbana, med ett beteende som jag aldrig stött på tidigare. Men ett som jag funderat extra mycket över är till exempel när vi haft det trevligt en kväll, som plötsligt övergår till ett helvete. Det kan uppstå gräl/gråt/ångest/ovilja att förklara/isolering etc (från hennes sida). När detta händer är jag allt som oftast helt oförstående. Min hjärna hittar ingen logik i situationen.

    I början trodde jag att det var någon slags osäkerhet men funderar nu på om detta kan vara någon slags självdestruktiv handling. Är det någon som känner igen sig i detta eller har en förklaring på detta?

  • Svar på tråden Borderline. Förstör när allt är påväg att bli bra
  • Wed 8 Jan 2020 08:21
    #1

    Förklaringen som du söker är just att tjejen har borderline!
    En person med borderline har ofta dessa snabba humörsvängningar där de kan svänga från att allt är rosenrött och fantastiskt till att allt är skit och de lika gärna kan gå och dö!

    Om du vill försöka förstå så kan du behöva läsa på om vad diagnosen innebär?
    Att tro att detta inte är något som kommer skapa problem och ta mycket energi är ganska naivt!

  • Wed 8 Jan 2020 09:51
    #2
    CitronTulo skrev 2020-01-08 08:21:04 följande:

    Förklaringen som du söker är just att tjejen har borderline!
    En person med borderline har ofta dessa snabba humörsvängningar där de kan svänga från att allt är rosenrött och fantastiskt till att allt är skit och de lika gärna kan gå och dö!

    Om du vill försöka förstå så kan du behöva läsa på om vad diagnosen innebär?
    Att tro att detta inte är något som kommer skapa problem och ta mycket energi är ganska naivt!


    Ja precis. Det vet jag. Men det borde vara någonting mer specifikt i diagnosen än att humöret skiftar snabbt. Är det att man vill förstöra för sig själv? att man inte tycker att man är värd att ha det bra? 

    Jag har läst om borderline i stort sett under hela hösten, på nätet, köpt böcker om det osv. Tyvärr är det en helt annan sak att leva med en person som har borderline än att läsa och försöka förstå sjukdomen. 

    Precis som du säger så har detta redan skapat en hel del problem. Tyvärr har jag börjat tappa förtroendet för personen och det börjar bli svårt att se en framtid i det här :/
  • Anonym (op)
    Wed 8 Jan 2020 09:58
    #3

    Det är nog så enkelt som att känslor i personen växer sig långt utanför normala proportioner.

    Min erfarenhet säger mig att det snarare ligger i att man inte känner sig värdefull.Eftersom man känner sig periodvis värdelös så ser man på världen genom ett sådant filter.

    Saker kommer ändå gå åt helvete och du kommer överge henne/honom osv osv

  • Malin0­10
    Sun 12 Jan 2020 13:42
    #4

    Usch det låter jobbigt. Min syster har borderline, och jag har lite av det själv, så jag vet hur det kan vara...
    Från vad jag har läst och förstått om borderline så handlar det om rädsla för att bli övergiven. (Har hon haft några traumatiska upplevelser som barn, t.ex. en pappa som lämnade henne, någon som dött, skilsmässa, etc?) När ni alltså har haft en fantastisk kväll tillsammans finns det en risk att hon tänker "det är för bra för att vara sant, det här kommer gå åt helvete, han kommer lämna mig, lika bra att jag får det överstökat nu". Det kommer bli väldigt jobbigt för dig att leva med någon som har borderline, hon kommer troligen alltid behöva vara i någon form av terapi, men om ni lyckas hitta metoder som tar er igenom problemen tillsammans kommer ni antagligen få ett väldigt starkt band. 
    Det bästa du kan göra när hon blir jobbig och arg är att hålla dig lugn, säga att du bryr dig om henne, att du inte vill bråka, att hon betyder mycket för dig. Om hon uttrycker att hon mår dåligt, ha ett "vi-prat", alltså säg att VI kommer ta oss igenom detta, VI kommer klara detta tillsammans, att du är där för henne och vill hjälpa henne. Om det inte lugnar henne är det bäst för dig själv att säga att du behöver ta en kort promenad eller nåt för att komma ifrån henne en stund. När du sen kommer tillbaka har hon säkert lugnat sig.
    Oavsett, så borde ni båda gå till en psykoterapeut och prata om detta så att ni kan få hjälp. 

Svar på tråden Borderline. Förstör när allt är påväg att bli bra