• ALLIEVERDO

Kan jag stämpla om jag inte orkar gå upp till heltid?

Hej,

Jag har varit arbetslös i några år, och sjukskriven nästan lika länge. Just nu arbetsteänar jag. Jag har kämpat och är så rädd att riskera bli sämre igen om jag pressar mig för hårt. Men ja, ekonomin påverkar en så klart. Ständiga oron för den.

Så nåt jag funderar på är om jag tex bara orkar gå upp till 60 Eller 75 procent, kan jag stämpla upp till de 100 jag nu har?

Hur fungerar det?

Om ni orkar förklara gärna noga. Gör förmodligne 5 dagar men kortare.

Tänker även på om jag tex bara får visstid på 75 1år å sen finns det inte mer osv. Har jag då sänkt min a-kassa som jag nu har på 100, om ni förstår hur jag menar?

Hemskt att hälsan tyvärr itne kan gå först. Altl blir en ond cirkel. Oro för pengarna gör en sämre. Men jobba för mycket kan göra det med..

• Svar på tråden Kan jag stämpla om jag inte orkar gå upp till heltid?
  • Långbenopluto

Läs på a-kassans villkor, det står troligtvis att du inte får det.

Även om man stämplar upp till heltid så är det bara en viss period man får det. 

• GGN

Det är Försäkringskassan som ska täcka upp det, om du är sjuk på 25%.

• CitronTulo
    GGN skrev 2020-01-08 12:42:30 följande:

Det är Försäkringskassan som ska täcka upp det, om du är sjuk på 25%.

Ska och ska.. det beror ju på TS situation om hen kan få ersättning från FK, och vilken ersättning iså fall.

Har du, TS, varit (eller är) sjukskriven i samband med att du har börjat arbetsträna? Om så är fallet, vilken årsarbetstid är fastställd i samband med din  senaste SGI utredning?

Om du är varaktigt sjuk så kan ev. sjukersättning (tidigare kallad sjukpension) på deltid bli aktuell.
Svar på tråden Kan jag stämpla om jag inte orkar gå upp till heltid?