• Wojsan

Vi som planerar graviditet 2020!

Önskarbebis2020 skrev 2020-04-17 19:39:41 följande:
    För mig är det alltid 2 streck under cykeln. Så fortsätt testa så kommer strecket bli starkare och starkare innan ÄL
    Är det så ÄL-test funkar (nybörjare här, hehe): att strecket blir starkare och starkare ju närmare ÄL man kommer?
  • Wojsan
    Önskarbebis2020 skrev 2020-04-17 22:45:32 följande:

Obs bara för att vara tydlig, när teststrecket är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket så infaller ägglossning mellan 12-36 timmar. Positivt test betyder inte ägglossning NU. Sen har inte alla positivt ÄL test 2 dagar (jag har det) utan vissa har det under en dag ungefär. Gäller att lära sig sin kropp

Åh tack för utförligt svar! :) Då närmar nog sig min ÄL... jag avfärdade bara veckans test som negativa, trots att jag noterade att strecket blev starkare och starkare. Får se om det visar positivt kommande dagar. Tack igen :)
  • Wojsan
    Önskarbebis2020 skrev 2020-04-17 22:45:32 följande:

Obs bara för att vara tydlig, när teststrecket är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket så infaller ägglossning mellan 12-36 timmar. Positivt test betyder inte ägglossning NU. Sen har inte alla positivt ÄL test 2 dagar (jag har det) utan vissa har det under en dag ungefär. Gäller att lära sig sin kropp

Åh tack för utförligt svar! :) Då närmar nog sig min ÄL... jag avfärdade bara veckans test som negativa, trots att jag noterade att strecket blev starkare och starkare. Får se om det visar positivt kommande dagar. Tack igen :)
  • Wojsan

Ger mig också in i tråden :) Slutade med p-piller 1 april (inte haft mens under tiden på piller så ingen koll på min cykel), fick mens den 22 april. Försökte "spåra" min ÄL innan dess med  ÄL-test men lyckades inte.

Använder NC som förutspår ÄL på tisdag 12 maj. Har sedan 2 maj gjort ÄL-test. Igår på förmiddagen den 7 maj såg jag för första gången ett svagt svagt streck, men avfärdade det som negativt, men ändock en stegring. Igår kväll fick jag sjuuuuuk smärta i höger sida (typ äggstocken), ljusare/vattenliknande flytningar. Var tvungen att ta alvedon för smärtan. Misstänkte ÄL på gång. Tog ett test som visade betydligt starkare streck (se bild) än det på morgonen men ser fortfarande negativt ut. Tänkte att jag säkert har ÄL idag då, den 8 maj. Men nu blir test-strecket bara svagare och svagare... Har jag missat ÄL vid testen eller vad tror ni?

• Wojsan
    Strangeness skrev 2020-05-13 15:51:52 följande:

Ja jag känner som dig, det kan ta tid så känner att iaf jag inte har råd att vänta.. jag är 33 år så har inte åldern helt på min sida. Jag vet inte ens om jag kan bli gravid då jag aldrig blivit det innan trots "missar" med prevmedel och stadigt förhållande.

Vid vilken ålder börjar chanserna gå nedåt för graviditet, vet du det? Jag är 29 och har hellre aldrig blivit gravid (förvisso inte försökt, men vid missar och sådär som du säger) men ju fler runtom mig som blir gravida ju mer stressad blir jag, även om jag är lugn med insikten att det kan ta ett tag innan det sker liksom.

Håller förresten med dig helt om att det är skönt att ha denna tråd då vi inte berättat för någon att vi försöker :)
  • Wojsan
    Amanda87 skrev 2020-05-14 09:25:04 följande:

Så kul att vi är så många som är jämngamla! Jag blir 33 år i år och vill försöka med tredje och sista barnet. De två tidigare har kommit till på första resp andra försöker. Sätter en press på mig själv bara för det. Chanserna minskar för varje år ja, men långt ifrån omöjligt ju :)

Ska bli kul att följas åt.

När har ni bim?

Ja men absolut :) BIM runt 20 maj. Har dock lite PMS-symptom redan nu med ömma bröst och svullen... Och förbannat jäkla ont i höger äggstock. Började vid (misstänkt) ägglossning och sitter i från och till nu. Har problem med cellförändringar som inte försvinner så dessa ska kollas i juni, bad då om en längre undersökning för att kolla om jag har en cysta på äggstocken. Kan inte tro det är något annat som gör så ont. Misstänker att det också kan påverka möjligheten att bli gravid...

Du då förresten, när har du bim? :)
  • Wojsan
    Strangeness skrev 2020-05-15 07:17:27 följande:

Tänker samma här, mars är ingen 'bra' månad för oss då nästan alla fyller då. Bara för det blir vi väl gravida i juni xD

Haha! Smålänning här med!! Bor dock i annat landskap men född uppvuxen i småland :)

Haha nämen! Även jag är smålänning!
  • Wojsan
    Strangeness skrev 2020-05-17 20:48:22 följande:
    <3 Ja absolut, nästa månad! ^^
    Hur går det för er Strangeness och Amanda87? :) 
  • Wojsan
    Amanda87 skrev 2020-06-22 12:53:18 följande:
    Åh tack för frågan. Det går nog inte alls. Jag testade ÄL och fick positivt där. Vi hade haft sex två dagar innan, samma dag och dagen efter. Har väldigt lång cykel. Förra månaden var den 35 dagar, dessförinnan 32 och innan dess 34.

Har tagit grav test som varit negativt, nu var det nog två dagar sen. Idag är jag i dag 34 i cykel: ingen mens men så irriterad och lite molande. Så tror väl mensen kommer närsomhelst. Blir det inget denna gång tar vi paus en månad för att inte riskera få tre barn födda inom två veckors spann :p

Hur går det för dig?
    Då låter det ju som ni träffat rätt på dagarna i alla fall! Då får vi se vad som händer denna cykel, håll oss uppdaterade :)  Haha, kan förstå att ni pausar då med tanke på de övriga kidsen.

Här har det varit lite besvär med cellförändringar och stora blödningar i och med vävnadsprover... Blev därför osäker på om jag haft mens eller inte. Om inte är jag nu en vecka sen. Har känt mig illamående och lite "dragningar" i livmodern men vet inte om det kan bero på ingreppen. Har köpt mig ett test i vilket fall (vi hade sex vid ÄL) så det kanske jag gör idag... Om jag vågar. 
  • Wojsan
    Amanda87 skrev 2020-06-22 15:11:21 följande:
    Åh okej...tufft. Har du fått svar på vävnadsproverna?

Men oj...du måste ju testa! Förstår att du är rädd för att bli besviken. Men ändå bättre veta så du kan få koll på cykeln igen. Uppdatera oss! :)
    Nej, inte denna gång. Har haft förändringarna i 4 år så det brukar jag inte vara så nervös för (längre). Känns att sjukvården har bra koll på mig vilket är tacksamt. Hoppas få svar på proverna inom kort dock, så hoppas jag inte förändringarna har utvecklats mer denna gång.

Jag testade nu och det var tok-negativt, haha. Besviken såklart men inte allt för mycket. Inte räknat med att det skulle gå så lätt :) Dock passade jag på att ta ett ÄL-test samtidigt som visade starkt (men inte positivt) för att försöka få någon koll på cykeln igen. Verkar vara lite ur balans nu. Hmmm... Besvärligt att försöka hitta rätt i cykeln.
  • Wojsan
    Amanda87 skrev 2020-06-23 10:17:51 följande:
    Så skönt de har koll <3 vi får hålla alla tummar och tår!

Jepp nu kom mensen med en hemsk värk så nu ligger jag nedbäddad. Då blir det paus i försökandet till ÄL i augusti.
    Fy sjutton. Hoppas värken släpper, det är fasike inte skoj att vara kvinna ibland haha!
  • Wojsan
    Amanda87 skrev 2020-06-23 10:17:51 följande:

Så skönt de har koll <3 vi får hålla alla tummar och tår!

Jepp nu kom mensen med en hemsk värk så nu ligger jag nedbäddad. Då blir det paus i försökandet till ÄL i augusti.

Fått svar ang mina fortsatta cellförändringar nu. De är fortfarande där men inga ingrepp behövs i dagsläget. I morse fick jag ett annat svar, ett plus på graviditetstestet! Läskigt, haha.
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!