• Sessan100

    Pappan verkar skita i samtycke

    Hej,

    Barnens pappa och jag är separerade och samarbetet är riktigt dåligt. Min uppfattning är att pappan försöker utesluta mig som förälder på olika sätt. Vi har gemensam vårdnad. Nu damp det ner bankomatkort, digipass mm från en stor bank till min minderåriga dotter i min brevlåda då dottern är skriven hos mig. Något som pappan enhälligt ringt och beställt till henne utan att diskutera det med mig. Hon är minderårig och jag tycker banken hanterat detta väldigt dåligt. Inget samtycke har inhämtats. Förra gången kom dottern hem från ett lov med pappan -med hål i öronen som han initierat att hon skulle ta. Utan att nämna det för mig. Någon mer som har det så och hur hanterar ni det? Jag känner mig helt underminerad som förälder och verkar inte ha någonting att säga till om. När jag försöker ordna så att barnen skall få stöd till barnen som de känner att de behöver då säger han nej och barnen får inget stöd eftersom båda vårdnadshavarna måste ge sitt samtycke.

  • Svar på tråden Pappan verkar skita i samtycke
  • Zaxika

    Hur kommunicerar ni i dagsläget?

    Finns det något sätt för dig att framföra vad du tycker om hans beteende?

  • Anonym (mmm)
    Sessan100 skrev 2020-01-08 21:09:03 följande:

    Hej,

    Barnens pappa och jag är separerade och samarbetet är riktigt dåligt. Min uppfattning är att pappan försöker utesluta mig som förälder på olika sätt. Vi har gemensam vårdnad. Nu damp det ner bankomatkort, digipass mm från en stor bank till min minderåriga dotter i min brevlåda då dottern är skriven hos mig. Något som pappan enhälligt ringt och beställt till henne utan att diskutera det med mig. Hon är minderårig och jag tycker banken hanterat detta väldigt dåligt. Inget samtycke har inhämtats. Förra gången kom dottern hem från ett lov med pappan -med hål i öronen som han initierat att hon skulle ta. Utan att nämna det för mig. Någon mer som har det så och hur hanterar ni det? Jag känner mig helt underminerad som förälder och verkar inte ha någonting att säga till om. När jag försöker ordna så att barnen skall få stöd till barnen som de känner att de behöver då säger han nej och barnen får inget stöd eftersom båda vårdnadshavarna måste ge sitt samtycke.


    Kan du kontakta den banken och fråga vad de har för rutiner? Jag vet när min man skulle ordna konton till sina barn att det var bra knöligt för att båda behövde godkänna och mamman var inte frisk så hon sköt upp allt i flera veckor hela tiden. 
    Sen är det väl bra att dottern har ett bankkort men det här handlar ju om hanteringen. 

    Det löser ju inte saker med pappan men bra att veta om banken gjort fel. Om det är så  att pappan tom förfalskat din namnteckning så kan du polisanmäla honom. 
  • Sessan100

    Familjerätten ansåg inte att vi skulle ses eller prata efter att ha suttit ned med oss. Enligt domstolen skulle info om barnen växlas i skrift. Vilket jag gör. Får i stort sett ingen info om barnen från honom eller svar på frågor som tex om barnen kan vara med på aktiviteter och liknande. Så mer envägskommunikation som man inte kan kalla kommunikation. Men vad skall man göra när han inte informerar, frågar eller svarar på frågor? Samtycke till vård för barnen inhämtas av myndigheter så det är den som får strida med pappan numera när HB säger nej.

  • Sessan100
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-08 21:22:37 följande:

    Kan du kontakta den banken och fråga vad de har för rutiner? Jag vet när min man skulle ordna konton till sina barn att det var bra knöligt för att båda behövde godkänna och mamman var inte frisk så hon sköt upp allt i flera veckor hela tiden. 

    Sen är det väl bra att dottern har ett bankkort men det här handlar ju om hanteringen. 

    Det löser ju inte saker med pappan men bra att veta om banken gjort fel. Om det är så  att pappan tom förfalskat din namnteckning så kan du polisanmäla honom. 


    Det är konstigt för enligt bankens hemsida så måste samtycke tas med till banken om inte båda är med. Men när jag ringer banken så aöger de att det är ok att kringgå samtycket såvida man ringer dem och beställer allt till dottern och inte kommer in till ett bankkontor, för då krävs enligt dem ett samtycke eller att båda vårdnadshavarna är med. Vad är skillnaden? Mina kollegor som är gifta måste lämna samtycke till sina banker (dock andra banker än den här). Men har inte alla banker regler att förhålla sig till? Jag ringde även min bank som sade att jag inte kan fixa bankomatkort hos dem utan hans samtycke.
  • Egon den stora

    Gällande bamken så fick jag kryssa i en ruta där jag försäkrade att den andra föräldern gett sitt samtycke. Sedan fick hon brev hem som information och ett nummer där hon omedelbart kunde ringa och spärra kortet om detta inte stämde.

    Det måste ju vara lite smidigt också så jag antar att det är därför man valt den lösningen.

    Hur gammal är hon egentligen? Ett kort och swich är ju i princip en nödvändighet så fort dom börjar göra något själva.

  • Anonym (Mamma)

    Ring banken och bestrid kortet! Ett litet barn ska absolut inte ha sådana saker på egen hand!

    Hål i öronen är liksom redan gjort och tyvärr krävs det väldigt mycket för att få egen vårdnad, vilket är enda sättet att kunna motverka andra saker han kan tänkas hitta på. Samtal hos familjerätten är iaf en bra start, om ni gör överenskommelser som han sedan bryter, eller om han vägrar sådana, kan man hävda samarbetssvårigheter och då har du en bättre chans.

  • Anonym (Mamma)

    En sak till, vad är det för slags hjälp som barnen behöver och som han förvägrar dem? Där har du en till viktig punkt inför en ev vårdnadstvist!

  • Sessan100

    Han har bröt mot överenskommelser som gjordes hos familjerätten, i muntlig förhandling i tingsrätten för ett antal år sedan bröt han mot de överenskommelserna och i domstol sedan utökade de hans umgänge trots det och mot barnens vilja i utredningar. Efter domen har han konsekvent inte hållt sig till domen om diverse saker (umgängestiderna är det enda han hållt när jag tänker efter). Känns meningslöst att göra nya överenskommelser eftersom det redan finns överenskommelser och en dom som han inte håller. Hur länge skall han få hålla på? Fyra år nu drygt.

    Socialtjänsten har erbjudit stöd för barnen i barngrupp, vilket han sagt nej till vid flera tillfällen. Socialtjänsten har utrett våld mot barnen och förespråkat stöd för barnen i barngrupp och dels att pappan skall gå på samtal hos dem för att få honom förstå hur barnen påverkas av hans sätt. Han vägrar gå dit och det är frivilligt.

  • Anonym (Herregud)

    HUR MINDERÅRIG ÄR DOTTERN??

    Är hon under 13 förstår jag att du tvekar, är hon däröver så har dom flesta ungdomar bankomatkort att handla med. Om nu pappan vilk ge henne pengar på detta sätt, låt honom. Varför inte följa med i utvecklingen

    Hur gammalt är barnet TS

  • Anonym (mmm)
    Sessan100 skrev 2020-01-09 11:58:43 följande:

    Han har bröt mot överenskommelser som gjordes hos familjerätten, i muntlig förhandling i tingsrätten för ett antal år sedan bröt han mot de överenskommelserna och i domstol sedan utökade de hans umgänge trots det och mot barnens vilja i utredningar. Efter domen har han konsekvent inte hållt sig till domen om diverse saker (umgängestiderna är det enda han hållt när jag tänker efter). Känns meningslöst att göra nya överenskommelser eftersom det redan finns överenskommelser och en dom som han inte håller. Hur länge skall han få hålla på? Fyra år nu drygt.

    Socialtjänsten har erbjudit stöd för barnen i barngrupp, vilket han sagt nej till vid flera tillfällen. Socialtjänsten har utrett våld mot barnen och förespråkat stöd för barnen i barngrupp och dels att pappan skall gå på samtal hos dem för att få honom förstå hur barnen påverkas av hans sätt. Han vägrar gå dit och det är frivilligt.


    Låter som om det är dags med en advokatsväng. Soc kan ju bara medla och råda. 
  • Anonym (Ö)
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-09 18:46:47 följande:

    Låter som om det är dags med en advokatsväng. Soc kan ju bara medla och råda. 


    Håller med. Kolla din hemförsäkring om du har rätt till juridik hjälp där. Det bästa för barnen vore kanske att du har enskild vårdnad.
  • Sessan100
    Anonym (Herregud) skrev 2020-01-09 12:06:27 följande:

    HUR MINDERÅRIG ÄR DOTTERN??

    Är hon under 13 förstår jag att du tvekar, är hon däröver så har dom flesta ungdomar bankomatkort att handla med. Om nu pappan vilk ge henne pengar på detta sätt, låt honom. Varför inte följa med i utvecklingen

    Hur gammalt är barnet TS


    Dottern fyllde precis 10 år. Jag tycker kortet hade kunnat vänta, kanske tills hon blir 13. Kortet är ju egentligen inte hela värden men jag tycker det känns skit att jag är vårdnadshavare men tycks inte ha något att säga till om trots att barnen är minderåriga. Men när det gäller stöd till barnen för att de skall må bra eller om jag vill vara ledig med barnen en klämdag från skolan, eller ansöker om pass för en resa på lovet som barnen ändå är hos mig så lägger han in sitt veto som vårdnadshavare och säger nej eller skriver inte på.
Svar på tråden Pappan verkar skita i samtycke