• Skoglund83

Sjukskrivning av ryggskott?

Åkte på ett rejält ryggskott i fredags. Ont som tusan hela helgen. Idag onsdag börjar det lätta lite, stel men hanterbart.

Jag sjukanmälde mig måndag tisdag. Är ledig onsdag, torsdag.

Jag jobbar som Ubdersköterska på hemtjänsten och ska jobba fre-lör-söndag.

Långa pass.

Hur hade ni gjort?

Varit hemma och låtit ryggen vila sig i form eller köra på och hoppas det funkar?

Är så rädd att chefen ska tro att jag fejkar

• Svar på tråden Sjukskrivning av ryggskott?
  • Amla07

Vila sig i form funkar inte oavsett. Är själv överrörlig, bäckenet sätter sig snett och det skapar muskellåsningar i hela ryggen och inflammationer i bröstbenet. En veckas antiinflammatorisk medicin tog udden av det. Därefter en bra kiropraktor för att knäcka bäckenet på plats, en bra sjukgymnast som visade övningar samt styrketräning 2-3 ggr i veckan, har nu bara ont om jag bär ryggsäck. Alltså: åtgärda orsaken (dvs kolla upp det) och styrketräna. Ingen här kan uttala sig om din förmåga att jobba i helgen men jag vet att vila är det sista en ond rygg behöver.

• Dexter dot com
    Skoglund83 skrev 2020-01-08 21:44:56 följande:

Åkte på ett rejält ryggskott i fredags. Ont som tusan hela helgen. Idag onsdag börjar det lätta lite, stel men hanterbart.

Jag sjukanmälde mig måndag tisdag. Är ledig onsdag, torsdag.

Jag jobbar som Ubdersköterska på hemtjänsten och ska jobba fre-lör-söndag.

Långa pass.

Hur hade ni gjort?

Varit hemma och låtit ryggen vila sig i form eller köra på och hoppas det funkar?

Är så rädd att chefen ska tro att jag fejkar

Beror ju helt på hur du mår och hur tungt ditt arbete är. Kan du be chefen att få gå till brukare där tunga lyft inte förekommer? Risken är ju att går du för tidigt så blir du hemma igen med värre ryggproblem. 
    För mig brukar det ta 7-10 dagar med antiinflammatoriska tab innan ryggen är så bra så jag kan jobba igen.
Svar på tråden Sjukskrivning av ryggskott?