• missme85

    Dålig kostvana

    Jag äter sällan mat. Min kost består av smörgåsar.

    2-3 gånger om dagen slänger jag i mig 1 åt gången.

    Jag gillar inte mat, min sambo kan tvinga i mig men jag känner äckelkänsla. Det tar emot även om jag är hungrig. Jag kan däremot slänga i mig pizza, macdonals, tacos. Men inte annan hemmalagad mat.

    Hemma lagade hamburgare gillar jag inte.

    Jag äter mycket CHOCKLAD!! Äter för att jag är hungrig! Jag vet att detta inte är normalt.

    Idag har jag ätit 1 smörgås och 2 fiskpinnar och 2 matskedar potatismos som växte i munnen som svamp! Och på kvällen 1 bit rulltårta.

    Jag är mullig. Men det är tack vare all godis.

    Men jag kan inte äta! Det är så jobbigt. Vad är fel?? Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Dålig kostvana
  • Barbro45

    Jag tror att ditt problem kallas selektiv ätstörning. Sök på det begreppet så kanske du känner igen dig. 

  • Fjäril kär

    Låter som selektiv ätstörning.

    Ät det du kan äta och se till att du äter riktiga måltider av det på regelbundna tider.

    Det finns förmodligen en hel del du kan äta men som du inte tänker på. Se till att matcha de sakerna.

  • Barbro45

    Om du kan få i dig tabletter så bör du se till att ta ett kosttillskott av något slag. Mitt val Kvinna som finns på apotek, eller kanske hellre diskutera med personalen vad som är bäst i din situation. De är inte ovana med den sortens problem. När du äter choklad bör du välja någon med hög halt av choklad, de är tyvärr dyrare med innehåller inte transfetter. Den höga kakaohalten gör att suget tillfredsställs snabbare. Du får också i dig antioxidanter så alldeles onyttigt är det inte.

  • missme85
    Tow2Mater skrev 2020-01-09 02:12:32 följande:

    Sallad och frukt då? Man behover inte äta lagad mat.


    Frukter har vi i överflöd då sambon älskar. Men jag gillar inte frukt. En banan går bra då och då men jag avstår.
  • missme85
    Barbro45 skrev 2020-01-09 12:02:02 följande:

    Om du kan få i dig tabletter så bör du se till att ta ett kosttillskott av något slag. Mitt val Kvinna som finns på apotek, eller kanske hellre diskutera med personalen vad som är bäst i din situation. De är inte ovana med den sortens problem. När du äter choklad bör du välja någon med hög halt av choklad, de är tyvärr dyrare med innehåller inte transfetter. Den höga kakaohalten gör att suget tillfredsställs snabbare. Du får också i dig antioxidanter så alldeles onyttigt är det inte.


    Kosttillskott ska jag allt tänka på. Tack för tipset. Jag är väldigt trött jämt och har yrsel.
  • Anonym (ät)
    Är man vuxen behöver man inte tycka om all mat. Allt i livet är inte kul, man får tugga och svälja ibland och stå ut, så länge man inte faktiskt kräks av det man stooppar i sig. Som med städning, träning, en del arbetsuppgifter etc. Man kanske inte tycker om, men man gör ändå. 
  • Anonym (S)

    Jag tänker att man kan äta relativt allsidig mat, utan att äta lagad mat om man har svårt för det. Smörgåsar går ju variera på många sätt med olika pålägg. Man kan också baka eget bröd med linser i degen för att höja proteininnehållet (de jag gjort smakar som annat bröd). Fil och yoghurt och liknande kanske också funkar för dig? I så fall kan du ju göra smothies och få i dig frukt och grönt den vägen. Har du en glassmaskin kan du köra yoghurten och frukten i den, så länge du har i samma saker som i en smoothie blir den ju inte onyttigare i glasskonsistens.

    Jag håller med om att man skm vuxen får ta ansvar för sitt näringsintag men det finns ju fler än ett sätt att äta för att få i sig det man behöver.

  • hammarhajen

    Varför äter du inte mer av det som funkar, då?
    Smörgås är mycket bättre än godis, så varför äter du inte fler än en varje måltid eller smörgås istället för choklad när du är hungrig? 

    Som ovan står kan man inte skylla på "inte gott" eller "inte hungrig" när man är vuxen och har man svårigheter med att äta dessutom får man ta ansvar och göra det bästa man kan med det som trots allt fungerar. 

Svar på tråden Dålig kostvana