• hidden angel

över 80cm i midjemått =hälsofara??!!

såg på "du är vad du äter" idag. O där nämnde de att om man har midjemått över 80cm så innebär det en hälsofara. Seriöst alltså?? Liksom, var ska man mäta sitt midjemått? Där man e som smalast, eller där man e som tjockast?

Jag är 170 lång, väger 57kg, och har ett midjemått(om man mäter där jag e som tjockast) på 79. Och jag har liksom fött barn, o jag anser att jag med tanke på att jag fött barn har en ganska normal mage. Men enligt dem e jag ju fet då, o typ i farozonen??

Jaja, det e väl bara att börja hårdträna då

• Svar på tråden över 80cm i midjemått =hälsofara??!!
  • Myran1982

Antar att du ska mäta precis vid naveln om du ska ha midjemåttet. 170 cm lång och 57 kg tung, det tycker inte jag låter som speciellt hälsofarligt.....

• Laverna

Hörde nån gång att man ska mäta typ mitt emellan nedersta revbenet och naveln. Blir väl varken där man är smalast eller där man är tjockast. Undrar om det var i Aftonbladets vikklubb det stod så...

• LillaVild

Äh, inte kan man sätta ett mått för alla utan att det ska spela nån roll hur lång osv man är... Det är som med BMI, också bara skit, tar inte hänsyn till mycket. Däremot ska man inte vara större runt midjan än om rumpan, det är ju lite mer logiskt! Farligt med bukfetma.

• hidden angel

precis, det e ju det jag menar. jag ser mig inte som tjock. men visst, flytta upp lite läsk o sätta i brösten o som armmuskler, det hade man väl itne klagat på

Men jag bara tycker det låter skumt. för 80 låter ju inte så mycket. inte så det skulel kunna vara fara för det?!

• LillaVild

Kan tillägga att jag äter nyttigt och tränar varje dag, är inte "tjock" precis trots att jag har 84 i midjemått. Vid naveln alltså, varför ska man mäta där? Trodde "midjan" var där man var som smalast...

• hidden angel

okey, mäter jag där i stället så har jag 70. Liksom, då har jag istället en fet jäkla bulle under midjan

• Krokus78

Man bör mäta midjan i förhållande till höften.

Nedanstående är kopierat från netdoktor.se

"På grund av hormonskillnader har kvinnor i allmänhet en hälsosammare fettfördelning än män, sk "päronform" i stället för "äppelform" (dvs mer fett kring höfterna än runt magen). Ett alternativt mått till BMI och midjemått är därför att mäta den sk midje-höftkvoten.

Midjemåttet mäts mellan det nedersta revbenet och höftkammen (dvs ungefär kring naveln). Du bör mäta på morgonen innan frukost, i stående och efter utandning. Höftomkretsen mäts vid det största omfånget nedanför navelområdet. Midje-höftkvoten fås sedan genom att dividera midjemåttet med höftomkretsen.

Kvinnors midje-höftkvot bör inte överstiga 0,8. Hos män är motsvarande gräns 1,0. En kvot ovanför dessa gränser indikerar att man har den mer osunda "äppelformen"."

• hidden angel

myran: den sidan har jag kollat innan o om jag mäter där jag e som fetast (79) så har jag för mycket kroppsfett. men enligt bmi har jag nästan för lite.

Så som sagt.. de där ska man nog itne riktigt lita på.

Önskar dock ändå jag hade min platta mage som jag hade innan jag fick barn. men liksom, det vore väl konstigt om man hade superplatt mage efter graviditet om man inte tränar

• hidden angel

babian: då hade jag 0.74. så det e väl ok

• Lilja84

Måste bara lägga till att jag har gått från 83 till 80 cm nu (lite OT ,  men kul)

• Tygtiiger

Hm, varför har du för mycket kroppsfett om du har ett midjemått på 79 och gränsen är på 80 (jag har tom för mig att under 80 är önskvärt och över 86 definitivt för med sig hälsorisker)??

• Björkeli

88cm är det som gäller för kvinnor, inte 80cm.

Det är väl midjemåttet som de har satt i samband med hjärt och kärl sjukdomar...?

Svar på tråden över 80cm i midjemått =hälsofara??!!