• gomez1

    Vill börja spara långsiktigt i Swedbank fonder eller Avanza. Tips?

    Hej,

    Vill börjar spara långsiktigt med låg risk för pension, lägenhet etc. Har aldrig sparat i fonder tidigare. Har Swedbank som bank. Kan lägga in 2000 kr i fonder varje månad.

    Har hört att indexfonder är bra att börja med?

    Vilka långsamt växande Swedbank fonder rekommenderar ni för en nybörjare? Eller är Avanza att föredra?

    Andra tips för en nybörjare rekommenderas. Kanske några bra källor att läsa om detta?

  • Svar på tråden Vill börja spara långsiktigt i Swedbank fonder eller Avanza. Tips?
  • Anotherone

    Jag föredrar Avanza då de har lösningar som passar mina behov. Lyssna på Avanza-podden är ett tips, bra och koncis info.

    Avanza som bolag har ävrn fonder utan avgifter som ändå levererar! Beroende på sparhorisont ska du kanske inte spara i em vanlig depå utan samla dina fonder i en Kapitalförsäkring eller på ett investeringssparkonto, så kallad ISK.

    Indexfonder kan ha sin plats men man bör blanda upp sin portfölj, inte lägga alla ägg i samma korg. Satsar man på ett specifikt land eller en specifik marknad typ Indien eller läkemedel så riskerar man ju stora förluster om det går dåligt just där och man inte har varierat sitt innehav. Så det bör man inte göra om man inte är insatt och intresserad av en viss bransch tex.

  • Spanguolis

    Hej!

    Jag kan gärna hjälpa dig komma igång på Avanza. Jag använder den själv för mina aktier och fond köp. Om du registrerar dig först på Avanza (gör du det via min blogg så får jag några kronor för det). Du ska välja ISK konto som är investeringssparkonto. Sedan är det bara att månadsspara i en fond som du vill ha. Det kan vara sverige, usa, global, m.m. Jag själv har SPP aktiefond USA som har en av det lägsta avgifter på 0,22%. Avanza Zero följer sveriges bolag, som är helt gratis. Den är också bra. Kika på bloggen så ser du min portfölj med bolag med mera. Har lagt många bra tips och analyser. Att spara i fond ska man göra lite längre period helst, för att få så bra vinst som möjligt. 

    Två Månadslöner


  • Anonym (Tokrik)

    Avanza alla dagar i veckan!

    Har du något startkapital utöver de 2000 kr/mån?

    Om inte kan du göra det väldigt enkelt för dig om du har en sparhorisont på minst 5-10 år. Då köper du Länsförsäkringar global indexnära för allt varje månad första året. Det ger tillräcklig spridning för så pass små summor. Kör via ett ISK.

    Under detta året läser du på www.rikatillsammans.se och sedan balanserar du om efter hans struktur. Om du inte gillar hans filosofi kan du läsa på andra upplägg och välja något annat.

    Detta är det bästa tipset du kan få, och det är helt gratis .

Svar på tråden Vill börja spara långsiktigt i Swedbank fonder eller Avanza. Tips?