• Anonym (TS)

Smalhet - ett skönhetsideal som håller på att vända?

Det verkar som att det är allt färre kvinnor som strävar efter att gå ner i vikt, samtidigt ser vi att ett nytt skönhetsideal håller på att etablera sig i samhället igen, nu anses det fint att vara mullig, fint med lite större mage, lår och rumpa.

Jag har själv lagt märke till att jag inte bryr mig om jag går upp i vikt längre pga att mullighet inte längre anses vara fult, för 10-15 år sedan hade det varit en mardröm.

Tror ni att smalhets-idealet håller på att vända och har ni själva lagt märke till detta?

• Svar på tråden Smalhet - ett skönhetsideal som håller på att vända?
  • Pope Joan II
    Anonym (TS) skrev 2020-01-09 19:25:45 följande:

Det verkar som att det är allt färre kvinnor som strävar efter att gå ner i vikt, samtidigt ser vi att ett nytt skönhetsideal håller på att etablera sig i samhället igen, nu anses det fint att vara mullig, fint med lite större mage, lår och rumpa.

Jag har själv lagt märke till att jag inte bryr mig om jag går upp i vikt längre pga att mullighet inte längre anses vara fult, för 10-15 år sedan hade det varit en mardröm.

Tror ni att smalhets-idealet håller på att vända och har ni själva lagt märke till detta?

Nej, något sådant har jag inte lagt märke till. Visst, det finns en "kroppsaktivistlobby" som hyllar, premierar och lyfter fram fetma men i övrigt tycker jag att det verkar som om trenden snarast är hälsofrämjande. Normalvikt och betydligt mer gröna kostalternativ än tidigare plus väldigt mycket mer vardagsmotion och riktad träning. 
  • Anonym (Hmmmm)

Nja. Det som är svårt tenderar att bli ideal. Förr när många var fattiga, var det svår att bli tjock och då var det ett ideal. Nu är det superlätt att bli tjock. Däremot är det så många som är överviktiga så att människors bild av vad som är normalt har förskjutits.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2020-01-09 19:49:55 följande:

Nja. Det som är svårt tenderar att bli ideal. Förr när många var fattiga, var det svår att bli tjock och då var det ett ideal. Nu är det superlätt att bli tjock. Däremot är det så många som är överviktiga så att människors bild av vad som är normalt har förskjutits.

I många kulturer anses det fint att vara tjock så jag tror snarare att det beror på att våran kultur tagit efter andra skönhetsideal i världen.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (TS) skrev 2020-01-09 19:25:45 följande:

Skulle inte säga att "samhället" tycker att det är fint att vara mullig och ha större mage. Visst att många tycker om större rumpor och lår som Kim K eller Beyonce, men skulle inte säga att det är samma sak som "mullighet".
  • Anonym (Nä.)

Känner inte igen mig alls i det du skriver. Det finns några få tjocka kvinnor som hörs och syns och som jobbar för att alla storlekar ska anses vackra, ja. Men det betyder ju inte att den stora allmänheten plötsligt anser att övervikt är attraktivt.

Däremot är det ju vanligare med övervikt överlag nu men det är ju inte pga att folk anpassat sig till någon ny skönhetsnorm utan bara den allmänna förfetningen av befolkningen som sker i alla i-länder. Idealet är fortfarande att vara smal och vältränad.

• Anonym (TS)
    Anonym (Nä.) skrev 2020-01-09 20:08:35 följande:

Känner inte igen mig alls i det du skriver. Det finns några få tjocka kvinnor som hörs och syns och som jobbar för att alla storlekar ska anses vackra, ja. Men det betyder ju inte att den stora allmänheten plötsligt anser att övervikt är attraktivt.

Däremot är det ju vanligare med övervikt överlag nu men det är ju inte pga att folk anpassat sig till någon ny skönhetsnorm utan bara den allmänna förfetningen av befolkningen som sker i alla i-länder. Idealet är fortfarande att vara smal och vältränad.

Jag tror du föreställer dig en tjock person på ett annat sätt än det jag menar, det verkar som att du föreställer dig en kvinna med gränsen till fetma som inte har några vidare former mer än den stora magen.

Jag menar överviktiga/mulliga personer med lite större lår och rumpa samt lite mer mage än "normalt". DET är ett skönhetsideal.

Att vara smal och vältränad är ett skönhetsideal för män.
  • Anonym (sallad)

Hoppas verkligen inte det! En hälsosam människa lever på ett kaloriunderskott, är i ständig rörelse och är därför slank. Tänk stenåldersmänniskor. Allt annat är onaturligt och skapar ohälsa.

• Anonym (sallad)

Tror som någon nämnt att våra föreställningar av normalitet förskjutits i och med att allt fler är överviktiga. De flesta människor har ingen aning om hur en normal kropp ska se ut utan det är normalt med fettvalkar.

• Anonym (E)

Jag upplever att det är rätt mycket hets på att vara vältränad/smal men numer är det mindre än tidigare. Det är ok att inte vara pinnsmal och många inser att hetsen leder till ätstörningar så hellre något kilo för mycket&utan ätstört beteende. Jag tror nog att många faktiskt tyckt att det varit okej att vara mullig men inte stått upp för det.

• Myrika
    Anonym (E) skrev 2020-01-09 20:39:36 följande:

Jag upplever att det är rätt mycket hets på att vara vältränad/smal men numer är det mindre än tidigare. Det är ok att inte vara pinnsmal och många inser att hetsen leder till ätstörningar så hellre något kilo för mycket&utan ätstört beteende. Jag tror nog att många faktiskt tyckt att det varit okej att vara mullig men inte stått upp för det.

Jag håller med! Jag välkomnar kroppspositivismen eftersom kroppshetsen leder till ätstörningar och psykisk ohälsa. Varken ens värde eller hälsa sitter i vikten
Svar på tråden Smalhet - ett skönhetsideal som håller på att vända?