• EbSmith

    Skaffa andra barnet som singel

    Hej! Jag vänder mej främst till er som haft barn sedan tidigare och skaffat fler på egen hand. Har en son som snart är 1 år och hans pappa och jag är skilda. Har alltid velat ha två och så var även planen under tiden jag och pappan var tillsammans. Vill verkligen inte inleda en ny relation, utan funderar på att skaffa ett till på egen hand genom inseminering. Undrar hur det har funkat för er? Och hur har ni hanterat eventuella frågor när barnet är äldre om varför hen inte har nån pappa medan den andra har? Vad svarar man på det?

  • Svar på tråden Skaffa andra barnet som singel
  • Anonym (mmm)
    EbSmith skrev 2020-01-10 07:52:39 följande:

    Hej! Jag vänder mej främst till er som haft barn sedan tidigare och skaffat fler på egen hand. Har en son som snart är 1 år och hans pappa och jag är skilda. Har alltid velat ha två och så var även planen under tiden jag och pappan var tillsammans. Vill verkligen inte inleda en ny relation, utan funderar på att skaffa ett till på egen hand genom inseminering. Undrar hur det har funkat för er? Och hur har ni hanterat eventuella frågor när barnet är äldre om varför hen inte har nån pappa medan den andra har? Vad svarar man på det?


    Har du en bra relation till barnets pappa? Kanske han kan tänka sig att också ha ett barn till, om ni samarbetar bra kring det första?
    Jag har en bekant som gjorde så. Hon frågade helt enkelt sitt ex om han kunde tänka sig, och han ville också ha fler barn så för honom var det ett enkelt val. De tom bodde ihop kring förlossningen och tiden efter så att de kunde hjälpas åt med barnen. 
  • Anonym (T)
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-10 07:55:05 följande:

    Har du en bra relation till barnets pappa? Kanske han kan tänka sig att också ha ett barn till, om ni samarbetar bra kring det första?

    Jag har en bekant som gjorde så. Hon frågade helt enkelt sitt ex om han kunde tänka sig, och han ville också ha fler barn så för honom var det ett enkelt val. De tom bodde ihop kring förlossningen och tiden efter så att de kunde hjälpas åt med barnen. 


    Jag har också en kompis som gjorde så. Sen flyttade de ihop. Nu är de gifta.
  • Anonym (Emma)

    Följer! Jag har ett barn som är tre år och vill ha ett till barn. Men min sambo vill inte. Jag är 35 år och känner att jag hellre separerar och skaffar ett till barn på egen hand än stannar vid ett. Så svårt! Tänker på barn dagligen :(

  • Anonym (Anonym)

    Såvitt jag vet har inseminerade barn rätt enligt lag att få veta vem som donerat spermierna, då kan de själva välja om de vill ta kontakt :) Det kan dock vara så att de måste vara 18 år först.

  • LoveRain
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-10 09:28:55 följande:

    Såvitt jag vet har inseminerade barn rätt enligt lag att få veta vem som donerat spermierna, då kan de själva välja om de vill ta kontakt :) Det kan dock vara så att de måste vara 18 år först.


    Går ju att inseminera utomlands där det kan göras anonymt. Att man kan kontakta donatorn är ju inte samma sak som att ha en pappa.

    TS, skulle nog vara tveksam till insemination om jag redan hade ett barn som har en närvarande pappa. Blir så markant skillnad för syskonen, den ena har en pappa, farmor, farfar osv men det andra barnet har inget sådant alls. Svårt, förstår verkligen viljan att ha fler barn än ett.
  • EbSmith
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-10 07:55:05 följande:

    Har du en bra relation till barnets pappa? Kanske han kan tänka sig att också ha ett barn till, om ni samarbetar bra kring det första?

    Jag har en bekant som gjorde så. Hon frågade helt enkelt sitt ex om han kunde tänka sig, och han ville också ha fler barn så för honom var det ett enkelt val. De tom bodde ihop kring förlossningen och tiden efter så att de kunde hjälpas åt med barnen. 


    En bra idé, vi samarbetar bra kring sonen men är rätt säker på att jag inte vill skaffa ett till med honom.
  • EbSmith
    LoveRain skrev 2020-01-10 09:34:47 följande:

    Går ju att inseminera utomlands där det kan göras anonymt. Att man kan kontakta donatorn är ju inte samma sak som att ha en pappa.

    TS, skulle nog vara tveksam till insemination om jag redan hade ett barn som har en närvarande pappa. Blir så markant skillnad för syskonen, den ena har en pappa, farmor, farfar osv men det andra barnet har inget sådant alls. Svårt, förstår verkligen viljan att ha fler barn än ett.


    Jo det är sant, är just det jag står och väger mellan. Mitt ex har ju väldigt stor släkt också med en massa kusiner hit och dit. Men samtidigt tycker jag så synd om mitt barn som inte kommer ha några syskon. Jag har själv två och fy vad livet hade varit tråkigt och jobbigt utan dem! Bara en sån sak som att inte ha nån att ringa och få medhåll av när ens föräldrar är asjobbiga, att känna sig skyldig att fira varje jul och andra högtider med mamma eller pappa resten av livet bara för att ?de har bara mej?, och att ha ensamt ansvar när vi blir gamla och gaggiga eller går bort :(
  • Anonym (Splittrad)

    Hej! Jag är inne på samma bana, har ett barn och vill gärna ha ett syskon till det, men min sambo vill inte. Å ena sidan vill jag inte separera, mycket för vårt barns skull, å andra sidan vet jag inte hur vår relation kommer utvecklas när vi är på så olika plan. Tänker också mycket på att vårt barn ska få växa upp med ett syskon, speciellt när vi inte finns längre.

  • Biet

    Om du är sugen på att skaffa ett barn till så gör detta medans du kan och i närtid till ditt andra barn. Då kan de leka lättare ihop osv.

    Att ditt nya barn inte kommer att ha lika stor släkt som ditt barn med ditt ex har kommer barnet att förstå.

    Det kommér ju att vara lika älskat för det och omtyckt av dig o din släkt.

    Det är ju ändå du som står barnet närmast. Dessutom alla som växer upp med stor släkt har inte alltid jättekontakten till den för det.

    Vad är det som gör dig tveksam att vilja skaffa ett eget barn?

  • Biet
    Anonym (Splittrad) skrev 2020-02-05 21:00:28 följande:

    Hej! Jag är inne på samma bana, har ett barn och vill gärna ha ett syskon till det, men min sambo vill inte. Å ena sidan vill jag inte separera, mycket för vårt barns skull, å andra sidan vet jag inte hur vår relation kommer utvecklas när vi är på så olika plan. Tänker också mycket på att vårt barn ska få växa upp med ett syskon, speciellt när vi inte finns längre.


    Har du och din man pratat om fler barn och han vill inte ha mer än 1 barn?

    Hur skulle han reagera om du föreslog att du skaffade ett donatorbarn själv för att du önskar fler barn men att du ville vara kvar i er rellation?

    Är det något han skulle kunna tänka sig eller blir det slutet på er rellation?

    Så som du beskriver det har ni ingen jättebra rellation just nu utan är mest tillsammans pga att ni har erat barn gemensamt, är det så?
Svar på tråden Skaffa andra barnet som singel