• Fri 10 Jan 2020 09:05
    934 visningar
    7 svar
    7
    934

    Barnens boendekostnader

    Hej!

    Jag hade häromdagen en intressant diskussion med en finsk kollega, som fick mig att fundera en del.

    Hon beskrev det finska systement med underhåll som ganska lik det svenska systemet; man betalar barnens kostnader efter förmåga. MEN även vid vecka-vecka utgår underhåll (och det kanske det gör i Sverige också när inkomskskillnaderna är stora?).

    Det intessanta hon förklarade var att i Finland räknas boendekostnaden som 20% per barn av alla boendekostnader (ränta, amorteringar - eller hyra - samt el, vatten, sopphämtning et.) men bara för "boendeföräldern" (läs mamman). Motiveringen är en regel som skrevs på 70-talet, där det stod att barnen behöver utrymme och sliter på möbler etc. Detta utrymme och slitage antogs påverka bara den bostad där barnen bodde - på den tiden var inte växelvis boende en grej liksom, barnen besökte sina fäder sporadiskt, kanske t.o.m. utan övernattning.

    Den regel gäller även idag (ifall kvinnan inte går med på att utesluta den klausulen, vilket vissa myndigheter börjat rekommendera tydligen), och även vid varannan vecka/växelvis boende (över 40% av tiden tror jag definitionen är). Alltså: båda föräldrarna delar på ostnaden för 20% av MAMMANS boende (40% om det är två barn), samtidigt som pappan får betala 100% av sina boendekostnader. Detta trots att båda hemmen behöver ju ha "utrymme" för barnen, och barnen "sliter" väl ut möbler etc. lika mycket i båda hemmen, använder vatten och el, etc.

    Är detta verkligen rättvist? Alltså, jag förstår givetvis att giriga finska kvinnor hurrar, men handen på hjärtat? Är det rättvist?

    Om ni var kvinna i Finland och er ex-man skulle säga "hördu, detta känns ju inte riktigt rättvist? Jag tycker vi ska betala våra egna boendekostnader alternativt räkna kostnaderna in i båda hemmen i uträkningen" - vad hade ni svarat?

    Om ni skulle vilja använda en regel från 70-talet (som jag antar att många/de flesta tycker är uppenbart olämplig för en växelvis-boende-situation), hur skulle ni motivera det för ert ex, och er själva? 

    Tack,
    O

  • Svar på tråden Barnens boendekostnader
  • Anonym (*)
    Fri 10 Jan 2020 11:10
    #1

    Nej, det känns inte rättvist. Men det är väl därför vissa myndigheter börjat rekommendera att man bortser från det. 

    Vad säger de finska männen om detta?

  • Fri 10 Jan 2020 11:35
    #2

    Det är väl en gammal lag som hänger med ännu. Hur ser inkomstskillnaderna ut i Finland? Generellt sett? Och vem tar ut mest föräldraledighet generellt sett? Jag tänker om det är så i landet att kvinnor tjänar sämre än män och tar ut merparten av föräldraledigheten fortfarande - gör att det gamla sättet fortfarande hänger kvar..?

    Jag vet inte, men rent spontant tänker jag att det är negativt. Det kanske leder till att många män väljer v.h. istället för v.v. för att de ändå måste betala samma summa. Alltså sämre för barnen som i så fall skulle träffa sin pappa mindre.

  • Fri 10 Jan 2020 11:58
    #3
    Anonym (*) skrev 2020-01-10 11:10:30 följande:

    Nej, det känns inte rättvist. Men det är väl därför vissa myndigheter börjat rekommendera att man bortser från det. 

    Vad säger de finska männen om detta?


    I det här fallet (som jag diskuterade med en kvinna alltså) så var en man starkt emot detta, medans hans ex bara ryckte på axlarna och svarade att "såhär är reglerna". Detta ställningstagande försvårar såklart samarbetet dem emellan ytterligare. Relationen är redan ansträngd då den mamman vägrar vv (p.g.a. att hon tycker pappan jobbar för mycket och har för många jobbresor, påstår hon). Barnen är åtta och tio år gamla.
  • Anonym (pappa till två i Finlan­d)
    Wed 8 Jul 2020 18:30
    #4

    Jag söker info om vad som gäller i den här situatuationen. Har du fått nån klarhet i vad som gäller?

  • Anonym (Helti­dsmamm­an)
    Wed 8 Jul 2020 18:44
    #5

    Jag tycker det känns väldigt rättvist faktiskt!

    Det är konstigt att man alltid räknar i pengar men aldrig i TID.

    Vill man inte lägga tiden på sina barn ska man f-n inte komma och gnälla att man måste lägga pengar.

    Mina barn var både planerade och önskade av oss båda och ändå får jag ensam ta ALLT som är kring barnen. Jag älskar dem så det är inga problem, men de har en pappa som ringer dem nån gång då och då och pratar 5 min. Tycker egentligen att han gott kunde betala mycket mer än vad han gör.

  • Anonym (Helti­dsmamm­an)
    Wed 8 Jul 2020 18:45
    #6
    Anonym (Heltidsmamman) skrev 2020-07-08 18:44:31 följande:

    Jag tycker det känns väldigt rättvist faktiskt!

    Det är konstigt att man alltid räknar i pengar men aldrig i TID.

    Vill man inte lägga tiden på sina barn ska man f-n inte komma och gnälla att man måste lägga pengar.

    Mina barn var både planerade och önskade av oss båda och ändå får jag ensam ta ALLT som är kring barnen. Jag älskar dem så det är inga problem, men de har en pappa som ringer dem nån gång då och då och pratar 5 min. Tycker egentligen att han gott kunde betala mycket mer än vad han gör.


    Ok missade att det gällde vv också, ja då är det konstigt!
  • Thu 9 Jul 2020 01:30
    #7
    olof 45 skrev 2020-01-10 11:58:52 följande:
    I det här fallet (som jag diskuterade med en kvinna alltså) så var en man starkt emot detta, medans hans ex bara ryckte på axlarna och svarade att "såhär är reglerna". Detta ställningstagande försvårar såklart samarbetet dem emellan ytterligare. Relationen är redan ansträngd då den mamman vägrar vv (p.g.a. att hon tycker pappan jobbar för mycket och har för många jobbresor, påstår hon). Barnen är åtta och tio år gamla.
    Hur kan hon vägra? Det kan man ju diskutera rimligheten i om det är lagligt...
Svar på tråden Barnens boendekostnader