• Alexi

    Skolor och förskolor är helt inkompetenta - GDPR-hysteri

    Man ser och hör hur förskolor och skolor nekar allt möjligt numera med hänvisning till GDPR. Herregud, kan de inte läsa på lite, ha lite rimliga tankar om vad syftet med GDPR är och när det faktiskt är rimligt och inte att begränsa olika saker.

    Som i den här tråden.

    gamla.familjeliv.se/Forum-4-362/m80153085.html

    Eller som att jag hörde i veckan om en skola som slutat med skolkatalog pga GDPR. Man hör hela tiden totala dumheter kring vad man får och inte får göra pga GDPR.

  • Svar på tråden Skolor och förskolor är helt inkompetenta - GDPR-hysteri
  • Anonym (Anonym)

    Vad anser du ingår i GDPR, alltså vilka begränsningar man har? Skolkatalogerna faller tydligen in under den lagen iaf så just det tycker jag inte är så märkligt.

  • Alexi
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-10 09:27:12 följande:
    Vad anser du ingår i GDPR, alltså vilka begränsningar man har? Skolkatalogerna faller tydligen in under den lagen iaf så just det tycker jag inte är så märkligt.
    Jag kan inte GDPR så väl så jag kan inte uttala mig så kategoriskt. Men det är ju det jag stör mig på så, att de uttalar sig så kategoriskt om saker de uppenbarligen inte kan.

    Samtycke är ju en viktig del i det hela. Sen handlar ju GDPR om register och spara data, inte allmänt alla kontakter mellan skola och hem.
  • Anonym (Anonym)
    Alexi skrev 2020-01-12 10:12:45 följande:
    Jag kan inte GDPR så väl så jag kan inte uttala mig så kategoriskt. Men det är ju det jag stör mig på så, att de uttalar sig så kategoriskt om saker de uppenbarligen inte kan.

    Samtycke är ju en viktig del i det hela. Sen handlar ju GDPR om register och spara data, inte allmänt alla kontakter mellan skola och hem.
    Hmm... Det kan vara bra om du är lite mer specifik isf så finns det kanske något att diskutera. Kontakter mellan skola och hem berörs inte av gdpr isf.

    /Lärare
  • Alexi
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-12 10:44:15 följande:
    Hmm... Det kan vara bra om du är lite mer specifik isf så finns det kanske något att diskutera. Kontakter mellan skola och hem berörs inte av gdpr isf.

    /Lärare
    Fast läs tråden jag länkade till. Där nekar skolan utifrån GDPR att lämna en inbjudan till ETT barn från ett annat barn, där hela klassen redan är bjuden.
  • Anonym (Jag)
    Alexi skrev 2020-01-12 10:12:45 följande:

    Jag kan inte GDPR så väl så jag kan inte uttala mig så kategoriskt. Men det är ju det jag stör mig på så, att de uttalar sig så kategoriskt om saker de uppenbarligen inte kan.

    Samtycke är ju en viktig del i det hela. Sen handlar ju GDPR om register och spara data, inte allmänt alla kontakter mellan skola och hem.


    Gdpr innefattar hela kedjan och är ett administration monster som gör att många skolor nu drar in på vissa tjänster för de har inte den tiden att lägga administrativt för att dokumentera detta. Skolkatalog innefattar samtycke men också avtal med fotografen att den uppfyller alla gdpr kraven.

    Skolkatalog ingår inte i skolan/förskolans arbete. Därför finns inget krav att lägga tid på detta. Det är främst det som gör att många skolor lägger ner fotografering och katalog, tid och personal finns inte för dessa extra tjänster utöver deras arbete. Inte gdpr i sig.

    Problemet är att det finns alldeles för få lärare/pedagoger som numera också ska sköta administration. Inte gdpr i sig. Skolorna och förskolorna tillämpade ju innan gdpr; PUL som täcker upp för ca 80 % av gdpr kraven,
  • Anonym (Anonym)
    Alexi skrev 2020-01-12 10:50:36 följande:
    Fast läs tråden jag länkade till. Där nekar skolan utifrån GDPR att lämna en inbjudan till ETT barn från ett annat barn, där hela klassen redan är bjuden.
    Jag har redan läst tråden faktiskt redan innan din trådstart. Det handlar om en individ (alltså EN) som inte fattar vad lagen innebär, garanterat finns det jättemånga till sådana men jag fattar inte varför du blir så upprörd och startar en ny tråd isf. Uppmana föräldern i den tråden istället att prata med kuratorn på nytt.
  • Alexi
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-12 11:16:40 följande:
    Jag har redan läst tråden faktiskt redan innan din trådstart. Det handlar om en individ (alltså EN) som inte fattar vad lagen innebär, garanterat finns det jättemånga till sådana men jag fattar inte varför du blir så upprörd och startar en ny tråd isf. Uppmana föräldern i den tråden istället att prata med kuratorn på nytt.
    Därför att jag ser och hör om det ofta återkommande, dvs inte bara i den tråden.
Svar på tråden Skolor och förskolor är helt inkompetenta - GDPR-hysteri