Anonym (Hjälp) skrev 2020-01-11 12:02:35 följande:
Jag jobbar som sagt som kock och är den enda kocken så jag jobbar själv. Och det är stressigt och finns inget chefen kan göra åt.
Jag har knappt jobbat 1 år och jag har ingen fast tjänst utan är visstidsanställd med en tjänst som går ut i mars detta år.
A-kassa har jag betalat sedan mars när jag blev anställd så även om jag själv blir uppsagd hade jag ändå inte fått den.
Operation och operation.... fick veta idag att jag blir sövd och de ska bränna i hjärtat och att jag kan vara åter till normala livet efter 1 vecka och läkaren sa att ingen förlängning behövs på sjukskrivning.
Jag vill säga till chefen att jag är inlagd och sjukskriven 12 dagar till och inte kan återkomma till jobb.
Men jag vill inte bli åtalad. Eller inte få min lön?? Det är det jag är orolig över.
Om du är ensam kock så kan chefen visst göra något åt arbetssituationen bara han vill, men eftersom det kostar pengar så säger många chefer att de inte kan fast det är att de inte vill.
Du kan alltid få grundersättningen från alfakassan även om du inte har betalat till din a-kassa tillräckligt länge för att få därifrån. Grundersättningen är väldigt låg, men det är i alla fall något. Men även där gäller karenstid vid egen uppsägning om jag inte minns fel.
Du behöver aldrig ange varför du är sjukskriven eller om du är inlagd eller inte, men däremot måste du lämna in intyget från din läkare i original från dag 8-14 och från dag 15 skickar du originalet till försäkringskassan och en kopia till chefen. De första 14 dagarna får du sjukersättning från din arbetsgivare och därefter från försäkringskassan och eventuell extra sjukförsäkring som arbetsgivaren har tecknat (brukar täcka så att man endast förlorar 10% av inkomsten).
Går du inte till jobbet får du ingen lön oavsett varför du inte är där. Däremot kan du få sjukersättning om du är sjukskriven (från ag eller fk, se ovan) eller a-kassa/alfakassan om du blir uppsagd, men säger du upp dig själv har du karens på 3 mån för a-kassa.
Att du skulle bli åtalad har jag väldigt svårt att se. Osäker på om det ens är möjligt att åtala någon för att inte dyka upp på jobbet. Däremot kan du mycket väl få en skriftlig varning att du blir avskedad om du inte dyker upp, men vad gör det när du ändå har sagt upp dig? Sannolikheten att de hinner avskeda dig (kan påverka a-kassa har jag för mig) eller att de ens orkar ge dig en varning är nog liten. Jag sa upp mig, sjukskrev mig dagen efter och efter en vecka när jag behövde lämna in läkarintyg skickade jag bara till chefen "pga den ohållbara arbetssituationen så kommer inte jag till jobbet de tre veckor som är kvar". Fick varken svar eller en varning utan det enda som hände var att jag inte fick ut lön för den tiden. Sen vad de får göra mer än att ge en varning och inte betala lön för dagar man inte är på plats vet jag inte. Men jag tror att många chefer i de brancher med usla arbetsvillkor inte ens bryr sig om att lägga tid på det så länge de vet att de slipper betala för tiden