• Anonym (Hjälp)

Uppsagd under sjukskrivning

Jobbar i snart 1 år. Har ej fast tjänst utan är visstidsanställd.

Är 38 år gammal.

Saken är den jag blev inlagd på sjukhuset igår för hjärtfel och ska opereras. Läkaren sa åt mig att jag inte får återgå till mitt jobb om jag nu inte vill ligga på hjärtmottagningen igen.

Jag jobbar som kock, väldigt stressigt.

Är sjukskriven nu för är inlagd.

Jag undrar om jag har rätt att säga upp mig nu, har 13 dagar kvar på sjukskrivning.

Snälla hjälp! Vet inte vem jag ska fråga.

• Svar på tråden Uppsagd under sjukskrivning
  • Anonym (Anonym)

Konstig fråga... Du har ju alltid rätt att säga upp dig. Det påverkar inte sjukskrivningen iaf.

• Aniiee

Du har alltid rätt att när som helst säga upp dig själv från ditt jobb. Även mitt i ett arbetspass om du vill. Konsekvenserna är dock då dina.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Hm)

Känner en som tom tog ut fp under uppsägningstiden för att kunna sluta direkt.

• Anonym (Hjälp)

Ni har missuppfattat mitt inlägg...

Klart man kan säga upp sig men jag har 1 månads uppsägningstid. Men är nu sjukskriven 13 dagar till och läkaren avrådde mig för att återvända till jobb, pga min hälsa just nu.

Jag undrar om det går att jg säger upp mig och är sjukskriven dessa 13 dagar och sedan kommer dit och lämnar nyckel och kläder bara??

Klarar inre jobba 1 månad till. Tänker inte riskera min hälsa

• Anonym (Hm)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-01-10 20:51:47 följande:

Klart man kan säga upp sig men jag har 1 månads uppsägningstid. Men är nu sjukskriven 13 dagar till och läkaren avrådde mig för att återvända till jobb, pga min hälsa just nu.

Jag undrar om det går att jg säger upp mig och är sjukskriven dessa 13 dagar och sedan kommer dit och lämnar nyckel och kläder bara??

Det borde väl chefen förstå? Annars, förklara för och be läkaren ge dig längre sjukskrivning.
  • Smurf754

Blir du uppsagd medan du är sjukskriven så börjar uppsägningstiden räknas den dag du är tillbaka från sjukskrivningen. Jag tror att det räknas på samma sätt om du säger upp dig själv under sjukskrivningen, men inte helt säker. Sen går det ofta att komma överens om att skippa/korta ner uppsägningstiden, men det är inte säkert och det finns ingen garanti för det. Men dyker du inte upp så kan de inte göra så mycket för det första som brukar hända om man inte gör till jobbet är att man får en skriftlig varning och bättrar man sig inte så kan de avskeda en. Men det är ju i så fall det du vill och mer än så tror jag inte att de kan göra.

Tänk på att om du säger upp dig själv har du tre månaders karens för a-kassa räknat första arbetslösa dagen så upp till fyra månader har du ingen inkomst.

Det du kan göra istället är att söka tjänstledighet för att testa ny tjänst, men det förutsätter att du har ett nytt jobb och att de går med på det. Är du däremot sjukskriven i 90 dagar så kan de inte neka tjänstledighet för att testa ny tjänst från dag 91 till dag 365. Säger du upp dig under tjänstledigheten så börjar uppsägningstiden räknas från den dag du säger upp dig och då har du redan inkomst från det nya jobbet.

Eftersom du är inlagd pga hjärtoperation och väntar på operation så skulle jag bli förvånad om du inte blir sjukskriven i minst 6-8 veckor från operationen då det är en vanlig konvalesenstid vid operationer och handlar det om hjärtat är det möjligt att konvalesenstiden är ännu längre. FK brukar inte neka sjukskrivning under konvalesenstiden, men annars kan de vara lite kinkigare och därför sjukskriver många läkare en i 2-4 veckor i taget. När dessa veckor nästan har gått så kan de sjukskriva i ytterligare 2-4 veckor utan att FK brukar protestera och så kan de göra flera gånger. Jag blev sjukskriven 2 veckor åt gången i 3 mån utan problem. Men får man en sjukskrivning längre än 4 veckor är det inte ovanligt att de begär in massor med kompletterande information och ibland även nekar om läkaren inte tydligt kan skriva "det tar x veckor för operation y att läka" så ex stressrelaterad sjukskrivning är sällan längre än 4 veckor i alla fall i början.

• Anonym (Anna)

Ta kontakt med din arbetsgivare snarast möjligt. Om du förklarar att du är sjukskriven i ytterligare 2 veckor och sedan inte har möjlighet att återvända till tjänsten pga hjärtproblem finns det väl ingen chef som skulle tvinga dig att jobba under uppsägningstiden?

OM det skulle vara så, får du veta det i god tid och läkaren kan ge dig fortsatt sjukskrivning. Det är ändå läkaren som avrått dig att jobba på den arbetsplatsen.

Med god kommunikation brukar det mesta lösa sig. Och det är ju inte så snällt att invagga arbetsgivaren i tro att du kommer tillbaka och sedan måste de med kort varsel hitta någon ny.

När man säger upp sig själv får man längre karenstid från a-kassa än om du hade blivit uppsagd av arbetsgivaren. Men det finns undantag vid särskilda skäl. Kontakta ditt fackförbund/a-kassa för mer information.

Hoppas att du snart blir bättre och finner att passande jobb.

• Anonym (?)

Är det bara min läkare som sjukskriver 3 månader i taget?! Har också hjärtfel och opades för 10 månader sedan. Kan ff inte gå tillbaka till arbetet.

• Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2020-01-10 22:48:05 följande:

Är det bara min läkare som sjukskriver 3 månader i taget?! Har också hjärtfel och opades för 10 månader sedan. Kan ff inte gå tillbaka till arbetet.

Nej det beror givetvis på många omständigheter. Vad man har för sjukdom, behandlingstid mm. Själv är jag cancerpatient och blir sjukskriven 3 månader i taget.
  • Ms H
    Anonym (Hm) skrev 2020-01-10 17:21:16 följande:

Känner en som tom tog ut fp under uppsägningstiden för att kunna sluta direkt.

Det behöver dock arbetsgivaren inte gå med på.
  • Ms H

Tänk på att din sjukpenning (om du har det när du slutar din tjänst) påverkas om du säger upp dig.

• Anonym (S)

Fast om du inte klarar ditt jobb på grund av sjukdom ska du givetvis få en förlängd sjukskrivning.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2020-01-10 22:39:32 följande:

Ta kontakt med din arbetsgivare snarast möjligt. Om du förklarar att du är sjukskriven i ytterligare 2 veckor och sedan inte har möjlighet att återvända till tjänsten pga hjärtproblem finns det väl ingen chef som skulle tvinga dig att jobba under uppsägningstiden?

OM det skulle vara så, får du veta det i god tid och läkaren kan ge dig fortsatt sjukskrivning. Det är ändå läkaren som avrått dig att jobba på den arbetsplatsen.

Med god kommunikation brukar det mesta lösa sig. Och det är ju inte så snällt att invagga arbetsgivaren i tro att du kommer tillbaka och sedan måste de med kort varsel hitta någon ny.

När man säger upp sig själv får man längre karenstid från a-kassa än om du hade blivit uppsagd av arbetsgivaren. Men det finns undantag vid särskilda skäl. Kontakta ditt fackförbund/a-kassa för mer information.

Hoppas att du snart blir bättre och finner att passande jobb.

Jag kanninte förstå hur detta skulle vara bättre för ts än att bli sjukskriven på nuvarande jobb och under tiden söka jobb som passar sjukdomen böttre.
  • Anonym (förlängning)
    Ni har missuppfattat mitt inlägg... Klart man kan säga upp sig men jag har 1 månads uppsägningstid. Men är nu sjukskriven 13 dagar till och läkaren avrådde mig för att återvända till jobb, pga min hälsa just nu. Jag undrar om det går att jg säger upp mig och är sjukskriven dessa 13 dagar och sedan kommer dit och lämnar nyckel och kläder bara?? Klarar inre jobba 1 månad till. Tänker inte riskera min hälsa

Prata med läkaren om möjligheten att få sjukskrivningen förlängd! För vissa diagnoser säger Försäkringskassans regler att man, till en början, bara kan sjukskrivas i två veckor. Och när de två veckorna lider mot sitt slut gör man en ny bedömning och förlänger eventuellt sjukskrivningen.
  • nnnnnnnn

Säg inte upp dej, då tappar du ditt nätverk som fångar upp dej när sådant här händer...

1) Prata med jobbet om andra uppgifter, kan de omplacera dej? Ge dej en kollega som avlastar? Ta bort moment som stressar?
    2) Prata med läkaren om exakt vad det är som är farligt med ditt jobb. Kanske kan du undvika just det?
    3) Prata med läkaren om hur lång sjukskrivning som är rimligt när man har ditt arbete.
    4) Börja söka andra jobb direkt!

För om det "bara" är att det är stressig jobb, så vet jag faktiskt inga jobb som inte är stressiga - iallafall i perioder.  SÅ frågan är vilket jobb du kan ta utan att riskera hälsan.

• Anonym (Hjälp)

Jag jobbar som sagt som kock och är den enda kocken så jag jobbar själv. Och det är stressigt och finns inget chefen kan göra åt.

Jag har knappt jobbat 1 år och jag har ingen fast tjänst utan är visstidsanställd med en tjänst som går ut i mars detta år.

A-kassa har jag betalat sedan mars när jag blev anställd så även om jag själv blir uppsagd hade jag ändå inte fått den.

Operation och operation.... fick veta idag att jag blir sövd och de ska bränna i hjärtat och att jag kan vara åter till normala livet efter 1 vecka och läkaren sa att ingen förlängning behövs på sjukskrivning.

Jag vill säga till chefen att jag är inlagd och sjukskriven 12 dagar till och inte kan återkomma till jobb.

Men jag vill inte bli åtalad. Eller inte få min lön?? Det är det jag är orolig över.

• Smurf754
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-01-11 12:02:35 följande:

Jag jobbar som sagt som kock och är den enda kocken så jag jobbar själv. Och det är stressigt och finns inget chefen kan göra åt.

Jag har knappt jobbat 1 år och jag har ingen fast tjänst utan är visstidsanställd med en tjänst som går ut i mars detta år.

A-kassa har jag betalat sedan mars när jag blev anställd så även om jag själv blir uppsagd hade jag ändå inte fått den.

Operation och operation.... fick veta idag att jag blir sövd och de ska bränna i hjärtat och att jag kan vara åter till normala livet efter 1 vecka och läkaren sa att ingen förlängning behövs på sjukskrivning.

Jag vill säga till chefen att jag är inlagd och sjukskriven 12 dagar till och inte kan återkomma till jobb.

Men jag vill inte bli åtalad. Eller inte få min lön?? Det är det jag är orolig över.

Om du är ensam kock så kan chefen visst göra något åt arbetssituationen bara han vill, men eftersom det kostar pengar så säger många chefer att de inte kan fast det är att de inte vill.

Du kan alltid få grundersättningen från alfakassan även om du inte har betalat till din a-kassa tillräckligt länge för att få därifrån. Grundersättningen är väldigt låg, men det är i alla fall något. Men även där gäller karenstid vid egen uppsägning om jag inte minns fel.

Du behöver aldrig ange varför du är sjukskriven eller om du är inlagd eller inte, men däremot måste du lämna in intyget från din läkare i original från dag 8-14 och från dag 15 skickar du originalet till försäkringskassan och en kopia till chefen. De första 14 dagarna får du sjukersättning från din arbetsgivare och därefter från försäkringskassan och eventuell extra sjukförsäkring som arbetsgivaren har tecknat (brukar täcka så att man endast förlorar 10% av inkomsten).

Går du inte till jobbet får du ingen lön oavsett varför du inte är där. Däremot kan du få sjukersättning om du är sjukskriven (från ag eller fk, se ovan) eller a-kassa/alfakassan om du blir uppsagd, men säger du upp dig själv har du karens på 3 mån för a-kassa.

Att du skulle bli åtalad har jag väldigt svårt att se. Osäker på om det ens är möjligt att åtala någon för att inte dyka upp på jobbet. Däremot kan du mycket väl få en skriftlig varning att du blir avskedad om du inte dyker upp, men vad gör det när du ändå har sagt upp dig? Sannolikheten att de hinner avskeda dig (kan påverka a-kassa har jag för mig) eller att de ens orkar ge dig en varning är nog liten. Jag sa upp mig, sjukskrev mig dagen efter och efter en vecka när jag behövde lämna in läkarintyg skickade jag bara till chefen "pga den ohållbara arbetssituationen så kommer inte jag till jobbet de tre veckor som är kvar". Fick varken svar eller en varning utan det enda som hände var att jag inte fick ut lön för den tiden. Sen vad de får göra mer än att ge en varning och inte betala lön för dagar man inte är på plats vet jag inte. Men jag tror att många chefer i de brancher med usla arbetsvillkor inte ens bryr sig om att lägga tid på det så länge de vet att de slipper betala för tiden
  • Smurf754
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-01-11 12:02:35 följande:

Behövs inte förlängd sjukskrivning så har han gjort bedömningen att du klara av ditt arbete tillräckligt bra för att kunna jobba och ev söka nytt samtidigt om du känner att du inte klarar det i längden. Tycker han däremot att du inte ska tillbaka till jobbet alls så förstår jag inte varför han inte sjukskriver dig, om inte för hjärtproblem så för stress. Stress är dock något FK är kinkiga med så där blir man oftast bara sjukskriven 2-4 veckor i taget till en början och när varje period närmar sig sitt slut så kan de förlänga sjukskrivningen med 2-4 veckor. Så då får man själv se till att kontakta läkaren i tid.

Sen så har Fk ofta en lång handläggningstid så det kan ta 1,5-2 mån innan man får besked om de har godkänt sjukskrivningen och betalar ut pengar. Problemet är att man då har varit hemma hela den tiden utan lön så blir det inte godkänt av FK så kan man få problem om man inte har en buffert. Sen går det alltid att överklaga deras beslut, men det tar tid
  • Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2020-01-11 10:36:01 följande:
    Säg inte upp dej, då tappar du ditt nätverk som fångar upp dej när sådant här händer...

1) Prata med jobbet om andra uppgifter, kan de omplacera dej? Ge dej en kollega som avlastar? Ta bort moment som stressar?
    2) Prata med läkaren om exakt vad det är som är farligt med ditt jobb. Kanske kan du undvika just det?
    3) Prata med läkaren om hur lång sjukskrivning som är rimligt när man har ditt arbete.
    4) Börja söka andra jobb direkt!

För om det "bara" är att det är stressig jobb, så vet jag faktiskt inga jobb som inte är stressiga - iallafall i perioder.  SÅ frågan är vilket jobb du kan ta utan att riskera hälsan.
    Håller med
Svar på tråden Uppsagd under sjukskrivning