• Sat 11 Jan 2020 11:09
    2329 visningar
    46 svar
    -5 +1
    46
    2329

    Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?

    Slöjd finns inte som kurs i gymnasieskolan, och enligt mig borde grundskolan förbereda eleverna för gymnasieskolan.
    Jag tycker inte att man förbereder eleverna för gymnasieskolan med en kurs som inte finns i gymnasieskolan.

    Vad tycker du? Ska vi ha slöjd som ämne i grundskolan?

  • Svar på tråden Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?
  • Sat 11 Jan 2020 11:12
    #1
    +2

    Du behöver tänka om då grundskolan inte är en förberedelse för gymnasiet endast. Självklart ska vi ha slöjd, barn behöver lära sig grunderna i hantverk.

  • Anonym (ja)
    Sat 11 Jan 2020 11:20
    #2
    +1

    Jag trodde grundskolan var en förberedelse för resten av livet. Jag har haft jättemycket nytta av att kunna klara enkla saker i trä- och syslöjd som vuxen, alldeles oavsett vad jag läste på gymnasiet. Lyft blicken.

  • Anonym (Lärar­e)
    Sat 11 Jan 2020 11:27
    #3
    +1

    Man har inte slöjd bara för lärandets skull utan för att kreativt arbete befrämjar inlärning. Av samma anledning (bland annat) har man också idrott och hälsa. Många utomstående glömmer att det finns mer än en orsak till de skolämnen som finns på grundskolan.

    Sedan är inte grundskolan en förberedelse för gymnasiet, det är den lagstadgade utbildning som från statens sida anses vara den minsta nivå landets invånare bör nå upp till.

  • Sat 11 Jan 2020 11:30
    #4
    +1

    Hur mycket jag än avskydde, speciellt träslöjd som det hette då, så tycker jag ändå i efterhand att det var en bra grund att lära sig.

    Och grundskolan är inte bara en förberedelse inför gymnasiet, som dessutom är frivilligt till skillnad mot grundskolan.

    Slöjd är att jämföra med hemkunskap, en förberedelse för livet. (Heter det ens hemkunskap länge?)

  • Sat 11 Jan 2020 11:32
    #5

    Ja det tycker jag, men däremot borde de praktiska ämnena inte betygsättas.

  • Anonym (Lärar­e)
    Sat 11 Jan 2020 11:39
    #6
    -1
    mamma1970 skrev 2020-01-11 11:32:13 följande:

    Ja det tycker jag, men däremot borde de praktiska ämnena inte betygsättas.


    Varför inte? Kunskapskraven för t ex hemkunskap är verkligen inte svåra att uppnå minst E av och jag har svårt att se varför det skulle skilja sig från att få betyg i t ex svenska eller matematik.
  • Anonym (Hepps­son)
    Sat 11 Jan 2020 12:15
    #7

    Om det fanns tid så självklart. Men nu har alltså slöjd fler timmar än tex historia och det tycker jag inte är OK.

  • Anonym (Annie­)
    Sat 11 Jan 2020 12:17
    #8
    -1 +1

    Absolut. Däremot tycker jag bedömningen i slöjd, bild, musik, idrott och hemkunskap är skev i nuvarande ämnesplaner. Fokus i praktiska ämnen bör lägga på genomförande och inte analys. Det är galet att teoretiskt svaga elever måste lägga kraft på att skriva analyser om materialval. Låt de spara den kraften till klassiskt teoretiska ämnen som matte, svenska, språk, samhällsorienterade och naturorienterade ämnen.

  • Anonym (Hepps­son)
    Sat 11 Jan 2020 12:20
    #9
    +1
    mammatill6 skrev 2020-01-11 11:12:25 följande:

    Du behöver tänka om då grundskolan inte är en förberedelse för gymnasiet endast. Självklart ska vi ha slöjd, barn behöver lära sig grunderna i hantverk.


    Jag tycker i så fall att fokus kunde ligga på att kunna reparera saker, laga en trasig stickad tröja, stoppa strumpor, sy i knappar, laga trasiga saker av skinn osv. Jag har inte haft det minsta nytta av den virkning och det ändlösa broderandet vi höll på med. De kunskaper jag haft nytta av på området har jag lärt mig av min mor.
  • Anonym (Hepps­son)
    Sat 11 Jan 2020 12:22
    #10
    +1
    Anonym (Annie) skrev 2020-01-11 12:17:39 följande:

    Absolut. Däremot tycker jag bedömningen i slöjd, bild, musik, idrott och hemkunskap är skev i nuvarande ämnesplaner. Fokus i praktiska ämnen bör lägga på genomförande och inte analys. Det är galet att teoretiskt svaga elever måste lägga kraft på att skriva analyser om materialval. Låt de spara den kraften till klassiskt teoretiska ämnen som matte, svenska, språk, samhällsorienterade och naturorienterade ämnen.


    Håller med! Att bedömas för teoretiska kunskaper i ett praktiskt ämne är märkligt. Läraren kan ju bedöma hur eleven hanterat materialet. Det behöver inte skrivas ner.
Svar på tråden Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?