• SweeneyTodd

    Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?

    Slöjd finns inte som kurs i gymnasieskolan, och enligt mig borde grundskolan förbereda eleverna för gymnasieskolan.
    Jag tycker inte att man förbereder eleverna för gymnasieskolan med en kurs som inte finns i gymnasieskolan.

    Vad tycker du? Ska vi ha slöjd som ämne i grundskolan?

  • Svar på tråden Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?
  • Tow2Mater

    Slöjd, bild, musik, idrott och hemkunskap borde alla vara valbara och inte betygsatta, och man skulle då få välja ett eller två av dem, inte alla. Tycker allt detta hor till foräldranasvaret att ge sina barn om man anser de behover det, det är inget skolan egentligen skulle behova bekosta och ta hand om.

  • Anonym (Heppsson)
    Tow2Mater skrev 2020-01-11 14:56:03 följande:

    Slöjd, bild, musik, idrott och hemkunskap borde alla vara valbara och inte betygsatta, och man skulle då få välja ett eller två av dem, inte alla. Tycker allt detta hor till foräldranasvaret att ge sina barn om man anser de behover det, det är inget skolan egentligen skulle behova bekosta och ta hand om.


    Är man specialintresserad kan man också gå en kvällskurs senare i livet.
  • Glinda från Oz

    Hur tänker du nu? Alla läser inte samma kurser i gymnasiet det är det som är själva grejen. Ska det vara som du säger måste man välja inriktning redan i ettan. 


    Som jag ser det ska grundskolan ge en vettig allmänbildning, förberedelse för livet och i och med att det är så många ämnen får man testa på allt och se vad man gillar.  

  • Anonym (Jk)
    SweeneyTodd skrev 2020-01-11 11:09:43 följande:
    Slöjd finns inte som kurs i gymnasieskolan, och enligt mig borde grundskolan förbereda eleverna för gymnasieskolan.
    Jag tycker inte att man förbereder eleverna för gymnasieskolan med en kurs som inte finns i gymnasieskolan.

    Vad tycker du? Ska vi ha slöjd som ämne i grundskolan?
    Jag tycker skolan ska förbereda för livet.
    Vill du ta bort hemkunskapen också?
  • Anonym (hmp)

    Ingen slöjd i gymnasiet? Det beror ju på vad man väljer för program.
    Jag gick estetiskt program och vi både vävde på vävstol, tovade ull och sydde kläder till olika uppsättningar bl a. Vi hade även skulptur där vi fick välja bland olika material som vi ville arbeta med.

  • Anonym (Hantis)

    Ja, det ska vi. Materialkunskap, grundläggande kunskap i hantverk och övning i att planera och genomföra ett praktiskt arbete är viktiga kunskaper. För min del fick jag grundkunskaper i slöjden som jag hade nytta av i min yrkesutbildning och därmed numera mitt yrke.

    Det här med att det numera också är teoretiska delar i slöjden är jag tudelad inför. Å ena sidan skulle ämnet kunna begränsas till enbart praktik och betyget endast spegla det, å andra sidan blir du ingen duktig hantverkare om du inte kan planera och diskutera det du gör.

    Att slöjd inte ingår i gymnasiet stämmer fö inte. Det beror på vilket program man väljer.

  • Anonym (hantverkare)
    SweeneyTodd skrev 2020-01-11 11:09:43 följande:

    Slöjd finns inte som kurs i gymnasieskolan, och enligt mig borde grundskolan förbereda eleverna för gymnasieskolan.
    Jag tycker inte att man förbereder eleverna för gymnasieskolan med en kurs som inte finns i gymnasieskolan.

    Vad tycker du? Ska vi ha slöjd som ämne i grundskolan?


    Du, nu är du trångsynt. Jag har gått både hantverksprogrammet på gymnasiet och läst hantverksämnen på högskola, så slöjden var absolut gymnasieförberedande. Men slöjden skulle kunna breddas till samma ämnen som hantverksprogrammet har och inte traggla på i gamla utdaterade spår.
  • Anonym (Hej)

    Syslöjd ja men träslöjd nej. Syslöjd är något man kan ha nytta av i vardagen. Har många kompisar som var duktiga och lärde sig sy egna kläder. Träslöjd finns det väl allvarligt talat ingen nyttig kunskap i? Hur många har använt denna kunskap senare i livet?! Till och med hantverkare, det de lärt sig var nånting från slöjden i skolan? Den är så nischad, är inte så många som bygger saker i trä i vardagen. Iaf inte om man bor i en lägenhet i en stad.

    Tycker det är synd hur många timmar av sitt liv man slösat på såna meningslösa saker i skolan. Tänk vad man hade kunnat lära sig istället på dom timmarna! Typ kanske mer om programmering, eller mer om lagar (har alltid tyckt att skolan borde lära ut mer om lagar, t.ex prata om vad som gäller när man flyttar hemifrån). Iallafall kunskap som ger en en bra grund för livet.

    Bild har jag också svårt att förstå varför man lär ut. Har aldrig ritat en teckning, eller behövt rita en teckning sen högstadiet.

Svar på tråden Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?