• Malin010

    Hur hittar jag någon som behöver en "house sitter"?

    Hej,
    Det här är mitt första inlägg (även om jag suttit och surfat bland trådarna här på forumet i flera månader). Jag vet inte ens om detta är ett passande forum att ställa den här frågan men det är väl lika bra att försöka :) För att göra en lång historia kort, så bor jag i England men kommer att flytta till Sverige i vår. Jag letar nu efter någon som behöver en "house sitter" i Göteborgsområdet, alltså en hus- eller lägenhetsägare som behöver någon som kan passa bostaden medan hen är bortrest. I England har vi flera webbsajter för den här typen av annonser, men jag kan inte hitta någon på svenska ? jag vet inte ens vad jag ska googla. Vet någon här vad heter "house sitter" på svenska? Eller känner till en webbsajt med dessa typer av annonser?
    Tack på förhand :)   

  • Svar på tråden Hur hittar jag någon som behöver en "house sitter"?
  • Anonym (R)

    Det heter andrahandsuthyrning. Det finns på Blocket, Facebook har säkert några grupper också.

  • Anonym (Koppar)

    Andrahandsuthyrning och house sittning är inte samma sak. House sittning är att ta hand om någons hus/djur och får bo gratis.

  • FtS70

    Minns fenomenet från England, men misstänker att det kan visa sig omöjligt i Sverige. Det framstår bara som att du vill bo gratis, i ett område där bostadsbristen är stor. Förmodligen måste du känna en sådan värd personligen, och denna kan inte behöva hyra ut bostaden av ekonomiska skäl. Svårt!

  • Anonym (R)
    Anonym (Koppar) skrev 2020-01-11 16:15:37 följande:

    Andrahandsuthyrning och house sittning är inte samma sak. House sittning är att ta hand om någons hus/djur och får bo gratis.


    Det är ingen som kommer låta dig bo gratis i Göteborg. Vem skulle vilja ha en främling i huset hur som helst utan att man får något för det? Finns det husdjur brukar man i första hand be någon man känner, någon känner alltid någon som känner någon, hittar man verkligen ingen antar jag att de erbjuder billigare hyra. 
  • Malin010
    FtS70 skrev 2020-01-11 16:33:19 följande:

    Minns fenomenet från England, men misstänker att det kan visa sig omöjligt i Sverige. Det framstår bara som att du vill bo gratis, i ett område där bostadsbristen är stor. Förmodligen måste du känna en sådan värd personligen, och denna kan inte behöva hyra ut bostaden av ekonomiska skäl. Svårt!


    Tack för ditt svar, jag förstår. Jag ser det inte som en permanent lösning över huvud taget, utan bara något jag kan göra 1-2 månader medans jag letar lägenheter. I England är detta vanligt, det är ju en win-win situation där husägaren har någon som har koll på huset och hunden, medan house-sittern får bo i en ny spännande stad gratis. Här är det inget märkvärdigt alls, men jag förstår tyvärr att kulturen här är annorlunda än i Sverige...
  • Jemp

    Jag har sett det nån enstaka gång i grupper för hundpassning, men inte mer än så.

    Hyra i andra hand eller jobb där boende ingår (det sistnämnda främst på landet då) är vanligare. Marknaden är ju sån att man kan hyra ut i andra hand även ett par veckor och få in pengar när man åker bort

  • Jemp

    1-2 mån är jättekort med tid för att hitta lägenhet förresten, som ett rent tips.

  • viseversa
    Malin010 skrev 2020-01-11 18:56:24 följande:
    Tack för ditt svar, jag förstår. Jag ser det inte som en permanent lösning över huvud taget, utan bara något jag kan göra 1-2 månader medans jag letar lägenheter. I England är detta vanligt, det är ju en win-win situation där husägaren har någon som har koll på huset och hunden, medan house-sittern får bo i en ny spännande stad gratis. Här är det inget märkvärdigt alls, men jag förstår tyvärr att kulturen här är annorlunda än i Sverige...
    Tyvärr räcker inte 1-2 mån att hitta lägenhet i stora städer som götebort sthlm malmö. Det är ENORMT svårt att få lägenhet om du inte har väldigt bra kontakter är rik som ett troll eller stått i bostadskö i 35+ år. Du får bo inneboende hos någon tant eller något. För förstyahandkontrakt kommer inte komma och ramla ner i knät på dig. 
  • Anonym (B)

    Det är nog ingen större efterfrågan i Sverige.

    Man kan hyra ut lägenheten/huset för pengar.

  • Anonym (B)
    Malin010 skrev 2020-01-11 18:56:24 följande:

    Tack för ditt svar, jag förstår. Jag ser det inte som en permanent lösning över huvud taget, utan bara något jag kan göra 1-2 månader medans jag letar lägenheter. I England är detta vanligt, det är ju en win-win situation där husägaren har någon som har koll på huset och hunden, medan house-sittern får bo i en ny spännande stad gratis. Här är det inget märkvärdigt alls, men jag förstår tyvärr att kulturen här är annorlunda än i Sverige...


    Måste du flytta till Sverige? Det låter inte realistiskt tyvärr att du hittar en lägenhet inom 1 - 2 månader om du inte ens har råd med Airnb/vandrarhem medan du söker boende.

    Det är bostadsbrist i större städer och köerna är jättelånga...

    Rätt hopplöst att hitta lägenhet utan väldigt bra ekonomi.
  • Anonym (B)

    Finns tydligen en sida med 5 annonser från Sverige , men ingen är 1 - 2 månader i storstäder...

  • Anonym (Klara)

    Efterfrågan är nog inte så stor förutom hos de som har husdjur som behöver tas om hand, så leta i hund- och kattgrupper på fb eller bland självhushållare/de som lever lite alternativt. Har en vän som driver ett odlingskollektiv, de bjuder in den som kan hjälpa till med växtodling och djurvård sommartid att bo och äta fritt hos dem. Enkla bostäder (därav enbart sommartid) men god mat. Jag själv erbjöd gratis boende i utbyte mot hundpassning sist jag reste långt och annonserade i hundgrupper och grupper för studerande i närområdet.

  • Malin010
    Anonym (Klara) skrev 2020-01-11 19:50:23 följande:

    Efterfrågan är nog inte så stor förutom hos de som har husdjur som behöver tas om hand, så leta i hund- och kattgrupper på fb eller bland självhushållare/de som lever lite alternativt. Har en vän som driver ett odlingskollektiv, de bjuder in den som kan hjälpa till med växtodling och djurvård sommartid att bo och äta fritt hos dem. Enkla bostäder (därav enbart sommartid) men god mat. Jag själv erbjöd gratis boende i utbyte mot hundpassning sist jag reste långt och annonserade i hundgrupper och grupper för studerande i närområdet.


    Tack för tipset!
Svar på tråden Hur hittar jag någon som behöver en "house sitter"?