• Törnrosa87

    HJÄLP! Hur ska jag göra med min partner?

    Hej

    Jag och min sambo har en son på 4 månader. Sambon har ett heltidsjobb och kommer hem 4 på dagarna. Han har fotbollsträning 3 dagar i veckan + en del gym. Bara detta resulterar i att han inte är hemma så mycket, men det är inte slut där.

    Han spelar också en del dataspel, han kanske lägger ca 2 timmar på det per dag på en veckodag, och mer på helger. På helger kan han kanske ge mig och barnet lite tid (ett par timmar om dagen), sen spelar han på datorn och sen umgås med sina vänner. Han kan vara med sina vänner en hel dag och kväll. Många gånger har jag fått be han flera gånger att komma hem för jag behövt avlastning. Men han blir bara sur om jag gör så.. visst att vi kanske blir bortbjudna till hans mamma och han tar sig tid till det men aldrig riktigt åt bara mig och vår son.

    Som grädde på moset så fick jag reda på att min mamma har en obotlig cancer 1 vecka efter vår son föddes, så har det ganska kämpigt med det också.. men han verkar inte förstå.. glömde säga att han aldrig hjälper till hemma heller med vardagssysslor, förutom om HANS vänner ska komma över.

    HUR LÄGGER NI UPP ALLT TILLSAMMANS? Är jag för hård mot min sambo som vill att han ska vara hemma mer? Glömde jag säga att han en gång bad om mer egentid, och att jag kanske skulle åka iväg så han fick vara hemma själv.. snälla hjälp, behöver åsikter!

  • Svar på tråden HJÄLP! Hur ska jag göra med min partner?
  • Törnrosa87

    Nu lät det som han va med sina vänner flera gånger i veckan men så är det inte, men när han väl är med dom så är det inte bara några timmar utan hela dagen och kvällen helst enligt honom, och det är väl det som är lite träkigt..

  • Törnrosa87
    Tow2Mater skrev 2020-01-11 22:18:50 följande:

    När planerar ni att han ska vara fl-ledig?


    Han hade tänkt när sonen blev lite äldre ca 2 år
  • Jemp

    Nej du är verkligen inte orimligt- nu har han ett barn och det är prio ett och måste ta tid. Han behöver vara närvarande för att knyta an till barnet och barnet till honom.

    Det vettiga är att så fort han slutar jobba (+restid såklart) delar på ansvaret. Delar på allt hemma, servar dig vid amning, tar barnet mycket i övrigt.

    Spela dator kan han göra när barnet sover eller ibland efter överenskommelse. Träna majoriteten av dagarna känns orimligt, 1-2 vettigare och att inte vara borta hela dagarna/helgerna.

    Man kan tycka att han inte borde vilja så mycket annat än att lära känna barnet. Det tycker jag rent logiskt, plus att det är hans ansvar oavsett vad han vill. Däremot tror jag det ibland kan bli lite svårförståeligt för pappan, hur man gör, kommunicerar med den lilla människan och förståelse för hur mycket kraft det faktiskt kan ta att ta hand om. Men vi mammor kan ju heller inte allt från början. Därför jättebra om båda är föräldralediga så jämnt som möjligt, tidigt.

    (Ang egentid ensam hemma är det en helt annan sak än att vara borta på egen hand, kan jag hålla med honom om. Men när han redan har så mycket tid ifrån er förstår jag att det snarare känns som en förolämpning).

  • Jemp

    Läste 4 veckor... Då borde han ju både fått tid att förstå och barnen blir lite mer "lättkommunicerade". Men allt annat står jag fast vid.

Svar på tråden HJÄLP! Hur ska jag göra med min partner?