• Sun 12 Jan 2020 19:54
    2193 visningar
    18 svar
    18
    2193

    VFU socionomutbildning

    Hej!

    Nu läser jag 4:e termin på  socionomprogrammet och snart är det dags att söka VFU-plats. Jag har tänkt mig 2 platser - antingen hos en verksamhetschef inom äldereomsorgen eller på en biståndsenhet. Efter utbildningen vill jag hellre bli verksamhetschef. Samtidigt tror jag att jobbet är nästan garanterat efter praktiken på biståndsenheten. Däremot är det betydligt svårare att få jobb som enhetschef direkt efter VFU. Vilken VFU-plats ska jag välja? Ska jag satsa på biståndsbedömmare eller enhetschef? Eller ska jag dela upp VFU för att kunna praktisera på både ställen? Mitt mål är att kunna garanterat få jobb efter utbildningen utan att söka det. Hur lätt är det att få jobb som biståndsbedömmare efter VFU som enhetschefen? Snälla, hjälp mig att välja rätt. Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden VFU socionomutbildning
  • Anonym (På riktig­t?)
    Sun 12 Jan 2020 20:12
    #1

    Hej,

    Jobbar som hr på en socialförvaltning och vi tar emot vfu-studenter. Ibland får vi önskemål om att praktisera hos en chef och då skrattar vi för oss själva och skakar för huvudet. HUR tänker du att du ska kunna praktisera som CHEF för en verksamhet där det uttryckligen behövs gedigen erfarenhet från verksamheten och myndighetsutövning!?!? Du måste ju liksom KUNNA JOBBET som handläggare/socialsekreterare innan du kan ens fundera på att bli chef. Ofta krävs det ett mellanstopp som gruppledare eller liknande i mellan. Dessutom så måste man som chef ha koll på ekonomi och arbetsmiljö bland annat. VFU är inte samma sak som att praoa! Tänk om, tänk rätt och lär dig själva kärnverksamheten, lagstiftningen, handläggningen osv ett par år och om du är duktig, ambitiös och engagerad så kommer det finnas möjlighet att utvecklas och på sikt bli chef eftersom vi är många som skriker efter duktiga chefer på sikt.

  • Sun 12 Jan 2020 20:28
    #2
    Anonym (På riktigt?) skrev 2020-01-12 20:12:14 följande:

    Hej,

    Jobbar som hr på en socialförvaltning och vi tar emot vfu-studenter. Ibland får vi önskemål om att praktisera hos en chef och då skrattar vi för oss själva och skakar för huvudet. HUR tänker du att du ska kunna praktisera som CHEF för en verksamhet där det uttryckligen behövs gedigen erfarenhet från verksamheten och myndighetsutövning!?!? Du måste ju liksom KUNNA JOBBET som handläggare/socialsekreterare innan du kan ens fundera på att bli chef. Ofta krävs det ett mellanstopp som gruppledare eller liknande i mellan. Dessutom så måste man som chef ha koll på ekonomi och arbetsmiljö bland annat. VFU är inte samma sak som att praoa! Tänk om, tänk rätt och lär dig själva kärnverksamheten, lagstiftningen, handläggningen osv ett par år och om du är duktig, ambitiös och engagerad så kommer det finnas möjlighet att utvecklas och på sikt bli chef eftersom vi är många som skriker efter duktiga chefer på sikt.


    Du måste ha missförstått mig vilket kan bero på att jag har skrivit för lite. Jag har nämligen redan ordnat vfu-plats hos en enhetschef med hjälp av egna kontakter. I övrigt är jag: 40+, har bland annat erfarenhet av kärnverksamheten samt ekonomiutbildning i bagaget.
  • Mon 13 Jan 2020 10:01
    #3

    *Puff*

  • Anonym (me)
    Mon 13 Jan 2020 15:17
    #4

    Jag delade upp mitt och gjorde halva perioden med en enhetschef och andra halvan med en biståndshandläggare. Nu är det sju år sedan jag tog examen och jag har hunnit jobba både som enhetschef och biståndshandläggare och trivs som allra bäst på bistånd så här blev jag kvar.

  • Mon 13 Jan 2020 16:41
    #5
    Anonym (me) skrev 2020-01-13 15:17:06 följande:

    Jag delade upp mitt och gjorde halva perioden med en enhetschef och andra halvan med en biståndshandläggare. Nu är det sju år sedan jag tog examen och jag har hunnit jobba både som enhetschef och biståndshandläggare och trivs som allra bäst på bistånd så här blev jag kvar.


    Tack för ditt svar! Har tyvärr fått veta idag att man inte får dela upp praktiken om praktikplatserna inte är delar av en och samma verksamhet. Men vad kul att du trivs på ditt jobb! Fick du jobberbjudanden direkt efter praktiken? Hur ligger du lönemässigt som biståndshandläggare jämfört med enhetschef?
  • Anonym (Ewa)
    Mon 13 Jan 2020 18:03
    #6

    Jag gjorde VFU på en enhet för biståndshandläggning 65+, fick efter examen jobb som enhetschef inom LSS.

  • Tue 14 Jan 2020 18:26
    #7

    Tack för era svar! Mitt problem är att jag fortfarande inte vet vilken praktik är en säkraste väg till jobbet. Kommer att boka samtal med en vfu-lärare.

  • Anonym (Ewa)
    Tue 14 Jan 2020 18:54
    #8
    moonvind skrev 2020-01-14 18:26:21 följande:

    Tack för era svar! Mitt problem är att jag fortfarande inte vet vilken praktik är en säkraste väg till jobbet. Kommer att boka samtal med en vfu-lärare.


    Det beror lite på vad du har för tidigare erfarenheter. Jag hade t ex jobbat 15 år som undersköterska och personlig assistent, vilket var meriterande när jag sökte chefsjobb.
  • Tue 14 Jan 2020 19:13
    #9
    Anonym (Ewa) skrev 2020-01-14 18:54:41 följande:

    Det beror lite på vad du har för tidigare erfarenheter. Jag hade t ex jobbat 15 år som undersköterska och personlig assistent, vilket var meriterande när jag sökte chefsjobb.


    Jag har jobbat både som undersköterska och planerare inom vården i flera år. Har också erfarenhet av ekonomi. Jag bara hört att det kan vara flera hundra sökanden på varje chefstjänst och det kryllar inte av de tjänsterna. Därför är det inte alls säkert att jag får ett chefsjobb efter praktiken och då måste jag söka jobb. Eftersom jag inte vill jobba på ett socialkontor kan det vara svårt att få jobb. Den risken vill jag inte ha. Däremot om jag praktiserar på biståndsenheten och gör bra ifrån mig är jobbet garanterat.
  • Anonym (På riktig­t?)
    Tue 14 Jan 2020 20:07
    #10

    Ja du utelämnade ju en hel del information. Men du verkar inte ha någon chefserfarenhet och jag tycker ändå det är konstig inställning att tro att du ska bli chef direkt efter utbildningen bara för att du gjort vfu. Du är inte garanterad en chefsposition bara för att du har gjort bra ifrån dig på en VFU. Först och främst måste det ju finnas en chefstjänst ledig. Sen så är iaf min erfarenhet att om vi skulle anställa en chef som inte har tidigare chefserfarenhet så är det det handla om någon internt som är t.ex gruppledare och som vi känner till sedan innan, som har haft en del arbetsledande uppgifter och skött dem bra. Hos oss skulle vi iaf inte rekrytera ett oprövat kort som chef som bara har haft vfu-erfarenhet från en arbetsledande position. Och att vara chef inom socialförvaltningen, oavsett om det är inom myndighetsutövning eller egen regi så kräver vi iaf en gedigen kunskap och erfarenhet av själva arbetet, och då gärna på olika nivåer. Sen kan det ju såklart skilja sig mellan olika arbetsplatser, det kanske ser annorlunda ut i olika kommuner. Och vi får inte hundratals sökningar per chefstjänst utan det beror väldigt mycket på vilket område det är. Jag vet ju inte ditt cv såklart, men som sagt så är mitt råd att jobba med kärnverksamheten och som gruppledare/liknande innan du satsar på chefsrollen, det kommer se bättre ut på ditt cv, men det kommer också att gynna dig i en eventuell chefsroll med olika typer av erfarenheter.

    Sen är min personliga åsikt att personer som vill bli chefer bara för att bli chefer är dem som absolut inte ska bli det... och som HR ser jag allt för många som vill bli/blir chefer som tror att jobbet bara är att sitta och verksamhetsutveckla och bestämma. Och sedan blir det chockade när jobbet egentligen är superkomplext och kravfyllt och mycket av tiden går åt att släcka bränder, styra upp personalärenden och rehabilitera sjukskrivna. Jag avundas inte cheferna och alla de krav och lagstiftningar de ska följa och ha koll på inom alla olika områden typ ekonomi, arbetsmiljö, arbetsrätt, sitt egna verksamhetsområde osv

  • Anonym (me)
    Fri 17 Jan 2020 11:39
    #11
    moonvind skrev 2020-01-13 16:41:39 följande:
    Tack för ditt svar! Har tyvärr fått veta idag att man inte får dela upp praktiken om praktikplatserna inte är delar av en och samma verksamhet. Men vad kul att du trivs på ditt jobb! Fick du jobberbjudanden direkt efter praktiken? Hur ligger du lönemässigt som biståndshandläggare jämfört med enhetschef?
    Jag var inom samma socialförvaltning bara att jag bytte handledare, men var i samma kommun hela praktiken.

    Jag fick inte jobberbjudande direkt då de inte hade några lediga platser då, men jag sökte jobb och hade en anställning innan min examen ändå. Som enhetschef för några år sedan låg jag på 36 500 kr/månad och som biståndshandläggare har jag 33 000 kr/månad. Men det är så värt det känner jag för som chef upplevde jag mig aldrig helt ledig vilket jag gör idag. Kvällarna och helgerna är mina och ingen arbetsgivare förväntar sig något av mig efter kontorstid.
  • Sarah8­89
    Fri 17 Jan 2020 11:48
    #12

    Du kommer inte få en chefsbefattning utan tidigare erfarenhet av arbetsledning. Erfarenhet väger oftast tyngre än utbildning när det kommer till chefstjänster.

  • Anonym (me)
    Fri 17 Jan 2020 13:14
    #13
    Sarah889 skrev 2020-01-17 11:48:30 följande:

    Du kommer inte få en chefsbefattning utan tidigare erfarenhet av arbetsledning. Erfarenhet väger oftast tyngre än utbildning när det kommer till chefstjänster.


    Fast det där varierar nog enormt var i landet det är då. I den klass där jag gick (46 stycken) var det ungefär hälften av oss som gick raka vägen in på chefstjänster (jag var en av dem) utan att ha jobbat i arbetsledande position sedan tidigare. Jag valde att säga upp min chefstjänst efter tre år då jag hellre ville jobba på bistånd, men många av mina fd klasskompisar sitter kvar på sina chefstjänster fortfarande efter alla år och gör ett fint jobb.
  • Anonym (Ida)
    Fri 17 Jan 2020 13:25
    #14

    Som någon tidigare nämnt verkar det se annorlunda ut beroende på kommun. Här skriker dom efter enhetschefer inom kommunen och är nästan lättare att få jobb som enhetschef än som socialsekreterare. 
    Jag läser själv sjätte terminen på socionomprogrammet och har flera kursare som vikarierat på somrarna som enhetschefer (mer än som socialsekreterare). Väldigt många har valt att göra sin VFU-period (första eller andra) hos enhetschefer.
    Vart i landet bor du TS?

  • Sat 18 Jan 2020 18:42
    #15
    Anonym (På riktigt?) skrev 2020-01-14 20:07:27 följande:

    Ja du utelämnade ju en hel del information. Men du verkar inte ha någon chefserfarenhet och jag tycker ändå det är konstig inställning att tro att du ska bli chef direkt efter utbildningen bara för att du gjort vfu. Du är inte garanterad en chefsposition bara för att du har gjort bra ifrån dig på en VFU. Först och främst måste det ju finnas en chefstjänst ledig. Sen så är iaf min erfarenhet att om vi skulle anställa en chef som inte har tidigare chefserfarenhet så är det det handla om någon internt som är t.ex gruppledare och som vi känner till sedan innan, som har haft en del arbetsledande uppgifter och skött dem bra. Hos oss skulle vi iaf inte rekrytera ett oprövat kort som chef som bara har haft vfu-erfarenhet från en arbetsledande position. Och att vara chef inom socialförvaltningen, oavsett om det är inom myndighetsutövning eller egen regi så kräver vi iaf en gedigen kunskap och erfarenhet av själva arbetet, och då gärna på olika nivåer. Sen kan det ju såklart skilja sig mellan olika arbetsplatser, det kanske ser annorlunda ut i olika kommuner. Och vi får inte hundratals sökningar per chefstjänst utan det beror väldigt mycket på vilket område det är. Jag vet ju inte ditt cv såklart, men som sagt så är mitt råd att jobba med kärnverksamheten och som gruppledare/liknande innan du satsar på chefsrollen, det kommer se bättre ut på ditt cv, men det kommer också att gynna dig i en eventuell chefsroll med olika typer av erfarenheter.

    Sen är min personliga åsikt att personer som vill bli chefer bara för att bli chefer är dem som absolut inte ska bli det... och som HR ser jag allt för många som vill bli/blir chefer som tror att jobbet bara är att sitta och verksamhetsutveckla och bestämma. Och sedan blir det chockade när jobbet egentligen är superkomplext och kravfyllt och mycket av tiden går åt att släcka bränder, styra upp personalärenden och rehabilitera sjukskrivna. Jag avundas inte cheferna och alla de krav och lagstiftningar de ska följa och ha koll på inom alla olika områden typ ekonomi, arbetsmiljö, arbetsrätt, sitt egna verksamhetsområde osv


    Menar du allvar att jag ska bli gruppchef efter socinomutbildningen? Visste du att gruppchefer/samordnare/bemanningsansvariga/planeringsledare är personal som rekryteras från undersköterskor "på golvet"? Jag vet det därför att jag har jobbat i olika verskameter på en och samma ort i minst 10 år. Jag känner de flesta, deras bakgrund samt karriärvägar. Ingen socionom vill efter sin utbildning bli mellanchef, framför allt på pga att man siktar på en helt annan lönenivå. Jag har nyligen pratat om vägar till en chefstjänst med en enhetschef. Enligt henne är de vanliga inkörsporterna sommarjobb eller tjänster som biträdande chef/chef för en mindre verksamhet. Enhetschefer rekryteras nästan aldrig från gruppledare eftersom man måste ha beteendevetenskaplig examen alt sjuksköterskeexamen för att bli det Detta är pga socilastyrelsens skärpta krav. I vissa sällsynta fall kan en gruppchef utan akademisk examen så småningom bli en enhetschef. Fast vägen dit är lång och man måste då kunna visa någon form av universitetsutbildning, t.ex i form av enstaka kurser. 

    Vilka tycker du ska bli chefer? De som inte vill det? Om man har haft en hel karriär inom branchen och känner sig mogen att bli arbetsledare, tycker du att det är en fel motivering?

    Jag känner flera personer med undersköterskebakgrund som blev chefer direkt efter examen. Jag är inte ute och cyklar, jag är välmedveten om vad en chefstjänst innebär. Jag är också medveten om att man inte kan räkna med att det finns en ledig chefstjänst strax efter examen. 
  • Sat 18 Jan 2020 19:36
    #16
    Anonym (Ida) skrev 2020-01-17 13:25:29 följande:

    Som någon tidigare nämnt verkar det se annorlunda ut beroende på kommun. Här skriker dom efter enhetschefer inom kommunen och är nästan lättare att få jobb som enhetschef än som socialsekreterare. 
    Jag läser själv sjätte terminen på socionomprogrammet och har flera kursare som vikarierat på somrarna som enhetschefer (mer än som socialsekreterare). Väldigt många har valt att göra sin VFU-period (första eller andra) hos enhetschefer.
    Vart i landet bor du TS?


    Jag bor i en  större stad i Östergötland. Vet inte riktigt vad de menar med "samma verksamhet". Ses kommunen som en verksamhet, eller menar de olika mindre verksamheter inom kommunen? Annars är det ett drömscenario för mig att kunna dela upp praktiken. Kommer att träffa VFU lärare nästa vecka och då ställer jag den frågan.
  • Anonym (me)
    Mon 20 Jan 2020 10:33
    #17
    moonvind skrev 2020-01-18 19:36:47 följande:
    Jag bor i en  större stad i Östergötland. Vet inte riktigt vad de menar med "samma verksamhet". Ses kommunen som en verksamhet, eller menar de olika mindre verksamheter inom kommunen? Annars är det ett drömscenario för mig att kunna dela upp praktiken. Kommer att träffa VFU lärare nästa vecka och då ställer jag den frågan.
    Med "samma verksamhet" menade iaf jag att jag först gjorde min praktik med en LSS-handläggare och sedan andra halvan med enhetschef LSS. Allt inom samma LSS-verksamhet inom en kommun.
  • Mon 20 Jan 2020 16:21
    #18
    Anonym (me) skrev 2020-01-20 10:33:06 följande:

    Med "samma verksamhet" menade iaf jag att jag först gjorde min praktik med en LSS-handläggare och sedan andra halvan med enhetschef LSS. Allt inom samma LSS-verksamhet inom en kommun.


    Nu fattar jag, tack! Kommer att ta upp det under vfu samtalet nästa vecka.
Svar på tråden VFU socionomutbildning