Inlägg från: Johannus |Visa alla inlägg
  • Johannus

Mästerkock 2020

BeautifulLiz skrev 2020-02-22 12:00:14 följande:
    Jag har läst tidigare att du jobbar som personlig assistent till ditt barnbarn, om jag minns rätt?
    Det är ju inte hållbart att bo på jobbet och aldrig vara ledig, det orkar man inte i längden. 

Jag har också barnbarn, som tur är friska, och orkar inte ens tänka tanken på hur frustrerande jobbigt det vore att bo hos dem på heltid. Hur mycket jag än älskar min son och mina barnbarn, plus att jag har en fin relation med min svärdotter.

Finns det ingen möjlighet att få hjälp från socialtjänsten? 

Nu blev det ot... sorry för det.
    Ingen fara med att du skriver OT tråden är ju min :)

Vet inte hur socialen skulle kunna hjälpa till med lägenhet då jag har inkomst så jag klarar mig, men samtidigt är jag inte beredd att betala nästan 10 tusen för en etta eller tvåa. Jag blir pensionär om lite drygt ett år och då kommer jag nog att flytta norr över där jag är född och uppväxt.
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-02-22 19:28:26 följande:
    Jag vet inte heller, det var bara en tanke.

Hoppas det löser sig till det bästa iallafall.
    Tack det hoppas jag med.Hjärta
  • Johannus

Missade Mästerkocken i dag då jag fick kontakt i dag med min bästa väninna som jag känt i 40 år och vi sällan pratar med varann så valde jag att prata med henne.

Vem åkte ut? Inte för att jag ens vet vad alla heter i årets Mk. :)

• Johannus
    Nandez skrev 2020-02-27 18:57:31 följande:
    Förstår eet. Är dålig på vad dom heter men det var en kille.
    OK du kommer heller inte i håg namnen :)

Jag kommer i håg namnen på Australien Masterchif och där håller jag tummarna för Simon och Tim två jätte duktiga killar.
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-02-29 00:47:16 följande:
    Jaha, mystery box och laga nåt gott av 10 ingredienser varav 2 lite udda förvalda av juryn. Som oftast är dom väldigt duktiga på att snabbt finna sig i situationen, komma på en rätt och sen laga till den. Imponerande! Den där pressen hade fullständigt knäckt mig utöver att jag förstås inte är i närheten lika bra matlagare som deltagarna. :/

Tyckte allas rätter såg fina ut och lät goda. Tetyana är ju väldigt kompetent och avancerad i att bygga upp sina rätter. Hennes rätt va elegant med va-det-nu-va-för-kött draperat över den gröna sparrisen och intressant kryddning. Roy är lite av en slugger och lite övermodig ibland och fick inte till det 100%.

Roligt med såstävling i elimineringen. smile1.gif Christoffer fick en bra start där med att fatta att Leif använt märgkött som bas för rödvinssåsen men sen gick det lite snett till slut. Maria fick ihop det bra med choronsåsen medans Roy inte lyckades vare sig med köttbiten, grönpepparsåsen eller uppläggningen.
    Hans sås fick inte rätta grönpepparsmaken eftersom han inte krossat en del av pepparkornen. Han är en personlighet och lite småkul sådär men det kändes faktiskt rättvist att han åkte ur nu.
    Jag älskar f.ö. grönpepparsås! smile5.gif

I Efter stängning skulle det lagas dumplings, en rätt jag inte vart så imponerad av när jag fått det på asiatiska krogar. Det har inte smakat illa men snarare lite slätstruket anonymt. Det är nog som Markus Aujalay påpekade väldigt viktigt att fyllningen blir smakrik och jag antar jag inte fått smaka riktigt bra dumplings än.

Roy lite övermodig som så ofta och fick inte ihop nån dippsås som det va sagt. Kan också säga jag nog hade känt mig lite störd av hur han höll på där och stökade i andras kök och mat mm. Victor dumplingskungen!

Både Agnes och Roy gjorde fina potatisrätter i andra tävlingen. Hans entrecote med tryffelmostorn såg härligt maffig ut men räckte inte ända fram så Agnes och Victor vidare, bye bye Roy.
    Jag blir så imponerad av dig att minnas alla namnen och tack för en utförlig berättande av vad som hände i programmet då jag inte hann se set.  Glad
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-02-29 00:52:03 följande:
    Det låter ju som giltigt skäl att missa Mästerkocken för. Viktigt med goda vänner jue! smile1.gif
    Ja, du har ju redan fått veta att Roy blev utslagen idag.
    Kan du inte se programmet på Play i efterhand?
    Visst skulle jag kunna se i efterhand, men som sagt jag har precis fått flytta tillbaka till min dotter och svärson efter 2 år i en lägenhet som var svärsonens. Jag blev utslängd av hyresvärden. Jag har ännu inte hunnit få i ordning det rummet jag får hyra hos min dotter och svärson där jag även jobbar som assistent under veckorna. Jag är ordentligt utsliten och skadade ett knä under flytten, så jag har inte haft orken att kolla program som gått och som jag missat.
  • Johannus

Jag följer Australia Mästerkockarna och jag är mäkta imponerad av deras sätt att föra programmet.

• Johannus
    flygrl skrev 2020-03-04 00:00:10 följande:
    Tack, roligt att veta att nån läser det man skriver och har lite nytta av det. smile5.gif

Jag vet att du har en jobbig och pressad situation och menade inte att lägga ännu mer press på dig. Inget konstigt att du inte orkar kolla i kapp det du missat.
    Hoppas som sagt du får ordning på boendet, knät och måendet snart igen! Allt gott från mig och se till att ta hand om dig nu! smile1.gif
    Tack för omtanken. Inte behöver du tro att du lägger press på mig jag klarar mig på nåt sätt. Glad
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-03-04 00:10:29 följande:
    Jo, jag har ju sett nån tidigare säsong av australiska Masterchef och tyckte det va fett bra. Kändes mer påkostat än svenska varianten och med fler avsnitt kändes det som. Tummen upp! smile1.gif
    Årets Australiska Masterchef är verkligen bra, den kan jag bara inte låta bli att se. Som tur är att den kommer sent på kvällen. 
Svar på tråden Mästerkock 2020