Mästerkock 2020
Är ju inte så förtjust i vilt, det är bara älgkött jag tycker om.

Är ju inte så förtjust i vilt, det är bara älgkött jag tycker om.
Alla är värdiga vinnare, absolut.
Vad tycker du om "Efter stängning"?
Som sagt, jag hoppas Victor sopar hem det. Så ung och samtidigt så himla duktig. Plus att han verkar vara så snäll och omtänksam. En fin kille som är en fena på matlagning helt enkelt.
Testat ren på längden och tvären men kan inte äta det.
Nu ska jag också kommentera senaste avsnittet. Tyckte alla tre som är kvar hade fina upplägg på sina kokboksidéer men Sofia visade sig va bäst i juryns ögon. Tuff kamp i elimineringen mellan Christoffer och Edvard som jag f.ö. i dom tidiga avsnitten hade väldigt svårt hålla isär. Gott med Biff Rydberg!
Som sagt alla som tagit sig så här långt i tävlingen är i mina ögon på ungefär samma höga nivå och värdiga vinnare allihop. Nån måste lämna och det blev Christoffer. Blir spännande med final mellan Sofia och Edvard och jag gillar båda.
Trist däremot är att det är Leif Mannerströms avskedsavsnitt. Kommer sakna honom...hoppas dom kan hitta en värdig efterträdare och inte nån gapig buffel i stil med Per Morberg.
Christoffer gjorde en stark insats i Efter stängning och kunde ta första finalplatsen med sina fyllda pastaknyten. Sen masterclass med Markus där han visade hur man gör en perfekt risotto. Victor lyckades bättre med sin risotto och till final medans Tetyana fick åka hem. Blir en spännande final det med.
Vill till sist säga att ni som inte kollat Efter stängning verkligen missat nåt då årets variant va på väldigt hög och underhållande nivå med längre sändningstid (lika lång som själva Mästerkock-programmen) och mycket kompetent matlagning och Markus i toppform. Lika sevärt som huvudtävlingen imho!
Det tråkiga med min allergi är att jag sällan kan äta om jag blir bortbjuden om jag inte meddelar att om jag kan få en laxsmörgås istället. Eller att det är mat som man kan plocka själv.
Ja proffsen haha. Misha hann inte bli klar med sin rätt.
Fisk är en stor favorit
Trist att Christoffer är ute, skippar nog finalen
Kvittar vem som vinner av dessa två, få se om jag tittar nästa gång.
Och så kommer jag här på efterkälken, som inte orkar se avsnitten i veckorna.
Jag trodde att finalen skulle stå mellan Edvard och *vet ej*. Edvard kändes självskriven och jag tror att han sopar hem hela rasket.
För mig känns han en nivå högre än de andra. Hade helst sett honom i final mot Lisa.
Ögongodiset Christoffer finns kvar i finalen i "Efter stängning" mot Victor. Jag håller på Victor men är nästan lika glad om Christoffer vinner.
Ligger hemma och är snorig och frusen, då ska man ju inte jobba i tider som nu råder. Så det blir nog att se finalen på onsdag!
Han har iaf chans att vinna Efter stängning!
Det blev en fin och väldigt jämn final. Tycker båda fick till rätter som va snyggt upplagda och såg goda ut. Kul med äppeltemat. Det där härligt röda äpplet Fanny ska jag hålla utkik efter i min ICA-butik.
Även om det va jämnt fick jag intrycket att Edvard låg lite före Sofia men det visade sig va tvärtom. Som sagt två väldigt duktiga matlagare och båda hade i mina ögon förtjänat att vinna men till slut knep Sofia vinsten trots hon glömde sitt fina champagneskum på diskbänken.
Grattis Sofia! Bra kämpat Edvard! Tack för allt Leif Mannerström!
I Efter stängning ställdes nyss utslagna Edvard mot Victor och Christoffer och även här blev det matlagning på toppnivå. Först härliga fiskrätter med plattfisk. Edvard utslagen.
Sen en avgörande slutduell mellan Victor och Christoffer på temat råbiff. Marcus visade ett exempel på riktigt modern och avancerad råbiff med bla. ostron, ostronört och vinägerpulver.
Victor gjorde en asieninspirerad råbiff på renkött med bla. sesamfrön och vaktelägg medans Christoffer satsade på lite mer klassisk oxfilé-råbiff med kapris och annat smakrikt på toppen. Blev sugen som fan på en härlig råbiff när jag såg det där! :P
Tyckte lite synd om Victor att han slagits i så många veckor för att sen förlora på målsnöret men Christoffer är också en skön snubbe och värdig vinnare. Grattis Christoffer! Bra kämpat Victor (och Edvard)!
Ska ni också följa dom små mästerkockarna som drar i gång redan nästa vecka?
Vad är en sommelier?
Jag vill säga att jag är glad igen för att Nya Master Cheef Australien började i går natt.
Trist är bara att den går så sent kl 00.00-02.00 i alla fall vad jag sett. Kanske den går tidigare på kvällen. men jag jobbar fram till 21.00.
Vem vinner???
Håller på Edvard.
Tetyana får gärna flytta in i mitt kök. Av alla årets kockar skulle hennes mat passa mig bäst.
Mycket vegetariskt och hett!
Det gillar jag.
Kommer sakna programmet jättemycket, samma sak varje år.
Ska bli SÅ spännande att se vem som sopar hem alltihop. Jag hejar inte på någon egentligen, vare sig i mästerkocken eller stängning även om Sofia var en favorit i början.
Lite,lite håller jag nog på Victor ändå. Vilken kille alltså! Vilken fena i köket trots sin unga ålder.
Tack, det är nog inte coronan iallafall får jag tro.
Tris att Leif slutar, men helt klart han ska ha ett stort tack för alla åren.
Så det var det 3 som tävlade slutduellen på Efterstängning alla tre duktiga killar.
Tack för infot om vad en sommelier är. Har aldrig hört ordet förut.
Sveriges yngsta mästerkock... det har jag aldrig sett. Kanske ska se ett avsnitt och se om jag gillar det.
Hur gamla är barnen som deltar?
Nu har jag funderat lite på när Christoffer ska få komma till Tegelbacken, nu när samhället haltar... är nog inte så många som går på restaurang nu.
Tror inte att han varit på Tegelbacken ännu, det är väl själva grejen att folk vill gå dit när han är där?
Jag hade gärna gjort det om jag inte bott ljusår därifrån, trots deras höga priser.
De verkar ha öppet, kollade deras hemsida. Tyvärr står det inget om när Christoffer ska vara där.
Jag ska ta och kika lite på förra säsongen, det låter kul!
Jag har frågat förut i tråden men inte fått just några svar: Ska ni se Sveriges yngsta mästerkock som kör i gång ikväll kl. 20.00 på TV4 dvs avlöser Sveriges mästerkock???
Ursäkta en fråga vart är det vinnaren ska vara?
Hoppas verkligen världen normaliserar sig så man kan börja leva normalt igen. Jag bor i Östergötland och här är smittan hög på grund av att folket pendlar.
Tack för påminnelsen!
Jo, jag ska ge det en chans ikväll.
Jag hade sett det, men jobbade längre i kväll.
@Alla: Nandez har startat en tråd om Sveriges yngsta mästerkock:
www.familjeliv.se/forum/thread/80329015-yngsta-masterkocken-2020
Ses där vetja!
Starta en tråd om dom