• Johannus

    Mästerkock 2020

    Fler som tittar på Mästerkockarna 2020 och vill diskutera programmet.

  • Svar på tråden Mästerkock 2020
  • Nandez
    Anonya skrev 2020-01-22 22:50:22 följande:

    Vilken jobbig lagtävling att ha allra första veckan. Mycket bra att två lag gick till eliminering för annars hade det känts orättvist då man inte kunde påverka så mycket när man kanske var med i ett lag bara en stund. 


    Smart drag förresten av en av lagledarna att tänka att det kan komma ett byte till och därför uppdatera sig över vad de andra gör. 


    Vad hände med den sympatiska killen med bara ett ben? Såg aldrig honom i Gävle, men har svårt med ansikten så ifall han använde protes där så kände jag antagligen inte igen honom. Ovanligt att någon som fick så mycket tid i första uttagningarna inte alls märktes i Gävle.


    Förresten tyckte jag det var löjligt att de i Gävle skulle ha kapplöpning och våldsam trängsel för att få tag på den mat de ville ha. 


    Ja, det var en jobbig tävling.
  • Nandez
    flygrl skrev 2020-01-23 01:15:05 följande:
    Jag kunde öht inte komma in på FL sent igår. FL är verkligen så seeegt! :/
    Det är galet segt ibland.
  • Nandez
    flygrl skrev 2020-01-23 01:26:36 följande:
    Vilken extremt rörig tävling dom inledde med ikväll. Ställde verkligen stora krav på samtliga deltagare kunna anpassa sig till nya förutsättningar och improvisera hej vilt. Jag hade nog inte pallat den stressen... :/
    Starkt jobbat av samtliga att ändå få ihop fina rätter!

    Tråkigt att Jens åkte ur i slutändan. Han gav ett vettigt intryck. Hade vart tråkigt också om Roy åkt ur i stället...

    Efter stängning verkar inte ha kört i gång än eller? Kollar ni på det med? Det ligger ju enbart på Play och sänds inte på TV.
    Ja, det var verkligen starkt jobbat.
  • Nandez
    Johannus skrev 2020-01-23 10:29:36 följande:
    Vet inte om han med ett ben var/är diskvalificerad eller om han valt att avstå, men det hade varit bra om han hade fått vara med så att han hade kunnat visa att även funktionshindrade har rätten att synas och höras.
    Det har du rätt i.
  • Nandez
    Anonya skrev 2020-01-23 16:47:07 följande:

    Nej, inte inte funktionshindret i sig som gjorde att han inte fick vara med och synas, tvärtom var det nog en orsak till att de gjorde ett inslag om honom i uttagningsprogrammet. Minns att Leif sade att det ju ibland är så att det ibland är så att skafferiet öppet bara en kort tid, att det kanske kan bli problem för dig, men mannen bara konstaterade att problem är till för att lösas. 

    Troligast är väl att han av någon anledning valde att inte åka till Gävle. Det måste ju hända ibland, för omständigheter och livet förändras ibland så man efter uttagningen märker att man inte kan åka iväg till Gävle på x dagar och därifrån en lång period i Stockholm ifall man kvalificerar sig till det. 

    Någon som vet hur länge de är i Stockholm? Det pratas ju om att de är där många veckor och i bisatser kommer det fram att de lärt sig saker utanför själva tävlingarna, men jag har aldrig kommit underfund med hurdant upplägget egentligen är.


    Efter stängning börjar idag. Visas i sjuan kl 20 och pågår en hel timme. Var konstigt att de inte nämnde det med ett ord i gårdagens program, speciellt då det är ett helt annat koncept än förra året. 


    Vet inte hur länge dom är där.
  • Nandez
    Anonya skrev 2020-01-23 16:57:06 följande:

    I Mariestads-Tidningen kan man läsa följande:


    Efter den tredje deltävlingen i Sveriges Mästerkock valde Jonas Johansson från Tidavad att lämna tävlingen.
    Jag hoppade av på grund av hälsoskäl, säger han.

    Skaraborgare som följder den tionde säsongen av TV4:s populära tävling för amatörkockar märkte kanske att Jonas Johansson från Tidavad var en av de som tog sig vidare i tävlingen. Men när det fjärde delen sändes på torsdag saknades han bland de tävlande som slogs om de tolv platserna i Mästerkocksköket.


    Efter att avsnittet hade sänts skrev Jonas på Facebook om varför han valt att hoppa av tävlingen.


    Jag stod i över 40 minuter med konstant kramp, berättar Jonas som är ute och jagar när MT når honom.


    Ska man tolka det som att du mår bättre nu?


    Ja, det gör jag helt klart.


    Han berättar att produktionen blev besvikna när han meddelade sitt beslut. Det spelades också in så kallade synkar där Jonas förklarade sitt avhopp, men det valde TV4 att inte visa.


    Det var lite tråkigt men det är väl så det fungerar, säger han.


    De erbjöd mig en stol att sitta på men det ville jag inte jag. Jag vill inte ha någon särbehandling utan jag vill tävla på samma villkor som de andra.


     


    Även om äventyret i Sveriges Mästerkock är över kommer Jonas fortsätta laga mat på hemmaplan.


    Tack för info
  • flygrl
    Johannus skrev 2020-01-23 10:29:36 följande:

    Vet inte om han med ett ben var/är diskvalificerad eller om han valt att avstå, men det hade varit bra om han hade fått vara med så att han hade kunnat visa att även funktionshindrade har rätten att synas och höras.


    Ärligt talat tror jag inte Sveriges mästerkock diskvalificerar eventuella deltagare bara för dom har funktionshinder. Att dom gjorde ett inslag om honom i uttagningsprogrammet visar ju på en positiv attityd. Håller självklart med dig om att funktionshindrade personer bör få va med och synas och höras.
  • flygrl
    Anonya skrev 2020-01-23 16:57:06 följande:

    I Mariestads-Tidningen kan man läsa följande:


    Efter den tredje deltävlingen i Sveriges Mästerkock valde Jonas Johansson från Tidavad att lämna tävlingen.

    ? Jag hoppade av på grund av hälsoskäl, säger han.
    Skaraborgare som följder den tionde säsongen av TV4:s populära tävling för amatörkockar märkte kanske att Jonas Johansson från Tidavad var en av de som tog sig vidare i tävlingen. Men när det fjärde delen sändes på torsdag saknades han bland de tävlande som slogs om de tolv platserna i Mästerkocksköket.

    Efter att avsnittet hade sänts skrev Jonas på Facebook om varför han valt att hoppa av tävlingen.

    ? Jag stod i över 40 minuter med konstant kramp, berättar Jonas som är ute och jagar när MT når honom.

    Ska man tolka det som att du mår bättre nu?

    ? Ja, det gör jag helt klart.

    Han berättar att produktionen blev besvikna när han meddelade sitt beslut. Det spelades också in så kallade synkar där Jonas förklarade sitt avhopp, men det valde TV4 att inte visa.

    ? Det var lite tråkigt men det är väl så det fungerar, säger han.

    ? De erbjöd mig en stol att sitta på men det ville jag inte jag. Jag vill inte ha någon särbehandling utan jag vill tävla på samma villkor som de andra.

     

    Även om äventyret i Sveriges Mästerkock är över kommer Jonas fortsätta laga mat på hemmaplan.
    Ok, då vet vi vart han tog vägen. Tråkigt att han kände sig tvungen hoppa av. :/
  • flygrl
    Anonya skrev 2020-01-23 16:47:07 följande:

    Någon som vet hur länge de är i Stockholm? Det pratas ju om att de är där många veckor och i bisatser kommer det fram att de lärt sig saker utanför själva tävlingarna, men jag har aldrig kommit underfund med hurdant upplägget egentligen är.

    Efter stängning börjar idag. Visas i sjuan kl 20 och pågår en hel timme. Var konstigt att de inte nämnde det med ett ord i gårdagens program, speciellt då det är ett helt annat koncept än förra året. 


    Jag är också nyfiken på hur länge dom är i Sthlm och va dom ägnar sig åt där mellan tagningarna.

    Ja, konstigt dom inte puffade för Efter stängning den här gången. Ska titta på det på Sjuan nu.
  • Anonya

    Sorry, börjar visst först nästa torsdag. Hade ju varit naturligt idag då en åkte ut i går och en gick dit direkt från Gävle. Det förklarar i varje fall varför de inte sade något igår. 

    Jag som är sjuk och deppad satt mig framför tv:n bara för att se att det inte kom något Efter stängning. 

Svar på tråden Mästerkock 2020