Inlägg från: Johannus |Visa alla inlägg
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-01 21:04:01 följande:
    Sofia vann!!!
    Ja hon vann och jag som hoppades på Edvard eftersom Christoffer åkte ut.
    Men duktiga var dom båda.
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-01 22:01:17 följande:
    Christoffer tog hem "Efter stängning"!
    Oj gjorde han det....Nu blir jag glad för hans skull.
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-04-02 22:28:19 följande:
    Det blev en fin och väldigt jämn final. Tycker båda fick till rätter som va snyggt upplagda och såg goda ut. smile1.gif Kul med äppeltemat. Det där härligt röda äpplet Fanny ska jag hålla utkik efter i min ICA-butik.

Även om det va jämnt fick jag intrycket att Edvard låg lite före Sofia men det visade sig va tvärtom. smile3.gif Som sagt två väldigt duktiga matlagare och båda hade i mina ögon förtjänat att vinna men till slut knep Sofia vinsten trots hon glömde sitt fina champagneskum på diskbänken.
    Grattis Sofia! Bra kämpat Edvard! Tack för allt Leif Mannerström! smile1.gif

I Efter stängning ställdes nyss utslagna Edvard mot Victor och Christoffer och även här blev det matlagning på toppnivå. Först härliga fiskrätter med plattfisk. Edvard utslagen.

Sen en avgörande slutduell mellan Victor och Christoffer på temat råbiff. Marcus visade ett exempel på riktigt modern och avancerad råbiff med bla. ostron, ostronört och vinägerpulver.
    Victor gjorde en asieninspirerad råbiff på renkött med bla. sesamfrön och vaktelägg medans Christoffer satsade på lite mer klassisk oxfilé-råbiff med kapris och annat smakrikt på toppen. Blev sugen som fan på en härlig råbiff när jag såg det där! :P

Tyckte lite synd om Victor att han slagits i så många veckor för att sen förlora på målsnöret men Christoffer är också en skön snubbe och värdig vinnare. Grattis Christoffer! Bra kämpat Victor (och Edvard)! smile1.gif

Ska ni också följa dom små mästerkockarna som drar i gång redan nästa vecka? smile5.gif
    Tris att Leif slutar, men helt klart han ska ha ett stort tack för alla åren.

Så det var det 3 som tävlade slutduellen på Efterstängning alla tre duktiga killar.
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-04-02 22:35:06 följande:
    Det är en kypare som är specialutbildad på vin och även andra drycker och hur dom passar till mat. Arbetar inte alltid som kypare utan kan också fungera som vininköpare och liknande.

Kul! Ska se om jag kan titta jag med! smile1.gif

Jag höll lite grann på Edvard men gillade båda och unnade Sofia vinsten. smile1.gif
    Tack för infot om vad en sommelier är. Har aldrig hört ordet förut.
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-04-03 12:41:37 följande:
    Du har förstås rätt. Folk vill ju gå dit när Efter stängning-vinnaren är där. Dessutom skulle det ju ha avslöjat på förhand vem som vunnit om han redan haft sin kväll och även vem som inte vunnit huvudtävlingen.

Får se om jag kanske går dit när han har sin kväll. Under förutsättning att samhället normaliserats igen och jag har råd. Bor ju i Sthlm.

Mycket nöje med småkockarna! smile1.gif
    Ursäkta en fråga vart är det vinnaren ska vara? 

Hoppas verkligen världen normaliserar sig så man kan börja leva normalt igen. Jag bor i Östergötland och här är smittan hög på grund av att folket pendlar.
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-03 20:43:41 följande:
    Han ska vara på Marcus restaurang Tegelbacken.
    Ursäkta en Norrlänning som bor i Östergötland, men vart ligger Tegelbacken Glad
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-03 21:01:36 följande:
    I Stockholm.
    Jag bor ockå evighetslångt därifrån, vet det för att Marcus sa det. Flört
    Men till Stockholm bör man inte åka förrän smittan är över.....
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-03 21:19:54 följande:
    Nej, det var det jag tänkte också.
    Tycker synd om honom om det grusar planerna.
    Man får hoppas att han får göra det när väl denna hemska virus lagt sig. Om det sen blir först nästa år så får det bli så, men jag hoppas att det inte behöver ta så länge. 
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-03 21:30:37 följande:
    Håller med, jag har precis fått en resa inställd som jag skulle åkt på i maj.
    Trist detta...
    Ja detta är tris för alla och det som är oroligt är alla affärer som får permittera folk. Hur ska landet komma upp på fötter igen.

Jag reser inte utomlands eller till fjällen, men jag vill gärna komma upp till mina rötter i Norrbotten där jag har alla mina syskon. Var senast upp 2017.
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-04-08 17:01:27 följande:
    Jag har frågat förut i tråden men inte fått just några svar: Ska ni se Sveriges yngsta mästerkock som kör i gång ikväll kl. 20.00 på TV4 dvs avlöser Sveriges mästerkock???
    Jag hade sett det, men jobbade längre i kväll. 
  • Johannus

Jag kan inte lägga på mina favoriter denna länk eftersom ni skriver på nya FL. Jag har gamla familje liv och för första gången kan jag inte komma åt den...

Svar på tråden Mästerkock 2020