• Näng

    Mitt ex försöker kontrollera mig, råd!

    Hej! Har tagit mig och barnen ur ett dysfunktionellt äktenskap med barnens far. Han har alkoholproblem, är narcissistisk, har varit en frånvarande far, otrogen make och lämnat barnen vind för våg. Skrämt dem och druckit stora mängder alkohol trots att barnen var nära.

    Tills slut och jag med stöd kommit ifrån honom och skillsmässan är klar. Barnen bor hos mig på heltid, tre st. Han har umgänge med den yngsta ca tio h i veckan men inga övernattningar. I våras drack han i två veckor och försökte sedan ta livet av sig, jag pausade då och lät honom vara en del av familjen men ej flytta hem. Han blev tvångsinlagd och vi fick då stöd från socialtjänsten och familjeenhet. Det är pågående med sistnämnda. Det går fungerat bra. Men exet har vägrat delta. Men skött yngsta sonen vid umgänget bra. Exet kan inte och barnen vill inte vara hos honom när jag är borta så det är mormor och morfar som stöttar upp.

    Jag har träffat en ny man sedan två månader, ingen av barnen har träffat eller ska träffa på ett tag men jag är kär och lycklig. Och nu börjar det...

    Sms om vilken dålig förebild jag är, att dottern inte mått bra är mitt fel, att jag har dåligt liv och att han inte borde behöva betala underhåll...

    Jag har tillsatts rollen av socialtjänstens som kompetent att kompensera för hans brister och att barnen har det bra med mig. Det har jag aldrig oroat mig för men att han nu ska börja bråka. Han dricker fortfarande. Nästan dagligen. Han sa före jul att han skulle ge mig vårdnaden för att från januari kommer han inte finnas med. Men nu ska han tydligen ta vårdnaden istället. Han har ett bra jobb, femte på fyra år, bor i en etta.

    Jag antar att detta bara är makt och kontroll beteenden men hur sjutton skall jag bemöta detta så att barnen inte drabbas? Jurist funderar jag på men om det bara är tomma hot från hans del så är ju det onödigt. Jag har bokat tid med Försäkringskassan för diskussion.

  • Svar på tråden Mitt ex försöker kontrollera mig, råd!
  • lövet2

    Just nu är det bara ord från hans sida. Du vet inte om det är tomma ord. Mitt råd är att du svarar Jaha, när han hotar dig och kommer med anklagelser. Han vill se en reaktion från din sida. Ge honom ingen!

    Han hotar dig med att söka ensam vårdnad och att inte betala underhåll. Du behöver inte bekymra dig för något av det. Inte nu. Om han slutar betala underhåll, så kommer f-kassan att tvinga honom. Du behöver ingen jurist för det. Om han söker ensam vårdnad måste han kontakta familjerätten och stämma dig inför tingsrätten och anlita en jurist. Det tar tid och är väldigt besvärligt. Du får gott om tid på dig att planera, om han skulle börja dra i gång något sådant.

  • Mandelskorpan

    Tråkig situation. Vad ska du diskutera med försäkringskassan? Hängde inte med där.

    Försök hålla kontakten så kort, minimal och professionell som möjligt. Kan ni övergå till att ha mailkontakt endast? Är det barnen som berättat om din nya man? Du behöver inte berätta något för honom som inte rör barnen.

    Spara alla otrevliga/olämpliga sms han skriver. Bemöt dem med tystnad, maila (eller om du måste, Smsa) endast sådant som rör barnen.

    Fortsätt ha kontakt med familjeenhet /soc.

Svar på tråden Mitt ex försöker kontrollera mig, råd!