• Anonym (Osäke­r)
    Mon 13 Jan 2020 07:17
    540 visningar
    31 svar
    31
    540

    Kommunen vill ha lägenheterna

    Tog för några år sen över ett gammalt vårdboende. Det har åtta lägenheter, restaurang/café-del och några andra gemensamma ytor.

    Jag har sen dess renoverat och fixat och min plan var att hyra ut till turister under sommaren först och främst och på sikt ha för längre tid också.

    På något sätt har nu kommunen fått nys om mitt hus och säger att de behöver lägenheterna till flyktingar.

    Har de rätt att göra så? Jag äger ju huset? Vem blir ansvarig om något händer? Någon som vet? Jag vill ju följa min plan och själv avgöra vem som får bo här, inte att kommunen lägger beslag på det.

  • Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheterna
  • Anonym (Gör som Bert)
    Mon 13 Jan 2020 07:22
    #1

    Gör som Bert Karlsson hyr ut till kommunen runt 60000 per lägenhet/rum i månaden plus städning och annat

  • Anonym (??)
    Mon 13 Jan 2020 07:23
    #2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 07:17:54 följande:

    Tog för några år sen över ett gammalt vårdboende. Det har åtta lägenheter, restaurang/café-del och några andra gemensamma ytor.

    Jag har sen dess renoverat och fixat och min plan var att hyra ut till turister under sommaren först och främst och på sikt ha för längre tid också.

    På något sätt har nu kommunen fått nys om mitt hus och säger att de behöver lägenheterna till flyktingar.

    Har de rätt att göra så? Jag äger ju huset? Vem blir ansvarig om något händer? Någon som vet? Jag vill ju följa min plan och själv avgöra vem som får bo här, inte att kommunen lägger beslag på det.


    Jag hade lätt kontaktat en advokat.

    Det där med flyktingar: ja de ska också ha någonstans att bo.
    Men man kan ju ha oturen att få exempel av de som fick en snygg lägenhet i Malmö, de betedde sig som arslen mot städerskan (bara att de hade det är ju fasen galet).
    Eller så har man tur och får skötsamma personer, tyvärr hade jag inte litat på det.
    Jag hade vägrat!
  • Mon 13 Jan 2020 07:23
    #3

    Vad står det i det brev de skickat? Bara att de skulle vilja ha lägenheterna?

    Har du svårt att tolka brevet, vänd dig till en jurist. Det är otroligt viktigt att du förstår dina val, så utgiften är värd det, även om det kostar pengar.

  • sextio­talist
    Mon 13 Jan 2020 08:15
    #4
    +1

    Äh, bättre kan du.

    Det där snurrade runt i media för några år sedan

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 10:24
    #5
    annabellelee skrev 2020-01-13 07:23:45 följande:

    Vad står det i det brev de skickat? Bara att de skulle vilja ha lägenheterna?

    Har du svårt att tolka brevet, vänd dig till en jurist. Det är otroligt viktigt att du förstår dina val, så utgiften är värd det, även om det kostar pengar.


    Att de ?vid behov önskar tillgång till...?

    Jag förstår inte om det är en förfrågan eller inte.
  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 10:27
    #6
    sextiotalist skrev 2020-01-13 08:15:42 följande:

    Äh, bättre kan du.

    Det där snurrade runt i media för några år sedan


    Vet faktiskt inte vad du pratar om. Jag förstår att de behöver boende, men sån kris är det väl inte att man måste låna ut sitt eget? Hade jag registrerat mig som hyresvärd (om man nu gör det, inte läst på än) hade det varit en sak att de frågade, men nu?
  • Anonym (spade­)
    Mon 13 Jan 2020 10:27
    #7

    Alltså om du öppnar ett vandrarhem så antar jag att kommunen likväl kan hyra sängplatser där som vilken turist som helst. Men osäker. Ta kontakt med en jurist om vilka rättigheter du har.

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 10:38
    #8
    Anonym (spade) skrev 2020-01-13 10:27:54 följande:

    Alltså om du öppnar ett vandrarhem så antar jag att kommunen likväl kan hyra sängplatser där som vilken turist som helst. Men osäker. Ta kontakt med en jurist om vilka rättigheter du har.


    Men det har jag inte gjort än så länge och jag kan ju sätta regler att man kan boka max två veckor eller dyl.
  • Mon 13 Jan 2020 11:04
    #9

    Äger du huset eller hyr du av kommunen?

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 11:08
    #10
    Mrs Moneybags skrev 2020-01-13 11:04:16 följande:

    Äger du huset eller hyr du av kommunen?


    Jag har fått huset så det är mitt, men vad spelar det för roll?
Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheterna