• Aniiee

Så fruktansvärda program! Förjävligt rent ut sagt!

Inte för att vara motvalls, va, men... ni kanske inte skulle låta era ungar se sånt? Rota fram lite gamla barnprogram istället om det som går på tv är för jobbigt. Sätt ungarna framför Fragglarna och Mumintrollet, liksom.

Och vad gäller våld osv på film, tv och i tvspel, så har ni funderat över att faktiskt följa åldersrekommendationer? Inte för att de är perfekta men jag hör varje dag om föräldrar som tar sina småttingar på diverse filmer och sen blir upprörda för att det var våld och blod och sex i den R-rekommenderade filmen (som i Sverrge väl hade haft 15-årsgräns? Jag har dålig koll på de svenska åldersrekommendationerna). 

Jaja, jag vet.... jag ska inte säga något för jag har ju inga barn.....

I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-01-22 18:44:29 följande:
    Stoppade pga rekommendationer?? med foräldrar närvarande? idioti. De borde bli stämda!
    Det är väl lite svajigt det där om det är rekommendationer eller faktiska gränser i Sverige. Statens medieråd skriver så här:
    Så fungerar åldersgränserna

Senast uppdaterad: 2019-04-30

Syftet med åldersgränser på film som visas offentligt är att skydda barn från att se filmer som kan vara till skada för deras välbefinnande.

Film som ska visas offentligt kan ha åldersgränsen barntillåten, 7, 11 eller 15 år. De åldersgränser som finns är reglerade i lag (2010:1882).

Åldersgränserna ska inte förväxlas med rekommendationer. I bedömningen ingår inte vad som är lämpligt eller passande för en viss åldersgrupp.

Ledsagarregeln

Från och med 1 mars 2017 får barn som fyllt elva men inte femton år se film med 15-årsgräns som visas offentligt i sällskap med en person över 18 år. Lagändringen ger föräldrar ett större ansvar över vilka filmer deras barn kan se vad gäller film som visas offentligt. Skyddet för barn som ser film som visas offentligt utan sällskap av någon vuxen förblir dock detsamma, för ett ensamt barn är 15-årsgränsen fortfarande absolut.

Det nya beslutet påverkar inte de övriga åldersgränserna. Precis som tidigare får en film med 7-årsgräns ses av barn under 7 år i sällskap med en vuxen, och en film med 11-årsgräns får ses av barn som fyllt sju men inte elva år i sällskap med en vuxen.

Statens medieråd vill poängtera att den nya lagstiftningen inte förändrar arbetet med att fastställa åldergränser för film. 15-årsgränsen betyder fortfarande att en film bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet för barn under 15 år, inte att filmen är lämplig att ses av en 11-åring i sällskap med en vuxen. Det är den vuxne som tar med ett barn på en film med högre åldersgräns som ansvarar för skyddet av barnet.

Ogranskade filmer får 15-årsgräns

En del filmer kan ha en åldersgräns på 15 år, trots att de verkar vara fria från innehåll som kan skada barn. Det beror på att filmdistributören har valt att inte låta Statens medieråd granska filmen. Filmen får då automatiskt åldersgränsen 15 år för offentlig visning, oavsett innehåll.

• Aniiee

Snyggt inlägget blev då.... Jaja, för mig är det läsbart men säg till om jag behöver fixa till och posta om.

Svar på tråden Så fruktansvärda program! Förjävligt rent ut sagt!