Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Så fruktansvärda program! Förjävligt rent ut sagt!

Det jag tycker är värst är allt våld som ungarna matas med hela tiden.

Kommer ingen ihåg en videosnutt av beteendeexperiment från äldre tider, typ 60-talet kanske, när ett barn fick se en clowndocka bli slagen av en vuxen och sedan när barnet lämnades ensam med dockan gjorde den likadant? Våld föder våld!

• Anonym (Mamma)
    Aniiee skrev 2020-01-13 21:15:47 följande:

Inte för att vara motvalls, va, men... ni kanske inte skulle låta era ungar se sånt? Rota fram lite gamla barnprogram istället om det som går på tv är för jobbigt. Sätt ungarna framför Fragglarna och Mumintrollet, liksom.

Och vad gäller våld osv på film, tv och i tvspel, så har ni funderat över att faktiskt följa åldersrekommendationer? Inte för att de är perfekta men jag hör varje dag om föräldrar som tar sina småttingar på diverse filmer och sen blir upprörda för att det var våld och blod och sex i den R-rekommenderade filmen (som i Sverrge väl hade haft 15-årsgräns? Jag har dålig koll på de svenska åldersrekommendationerna). 

Jaja, jag vet.... jag ska inte säga något för jag har ju inga barn.....

Man får ha åsikter även utan barn! Och jag håller helt med dig, många klagar utan att ha koll, otroligt många mer struntar fullständigt i åldersrekommendationerna.

Jag sätter så klart inte min tvååring framför vad som helst men det känns som om vissa tv-kanaler inte alls är lämpliga och det är synd. Det finns bra alternativ på t ex YouTube med barnvänliga videos och jag köpte även boxen med Fem myror är fler än fyra elefanter.

Vi har inte haft tv på mer än femton år men skaffade Boxer just för att barnet antagligen kommer att vilja se barnprogram men det verkar som vi hade kunnat avstå några år till...
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2020-01-13 22:41:04 följande:
    Det var ju en leksak. Om nån visar hur du ska leka med en leksak är väl chansen du imiterar ganska stor, om du inte lekt med den forr?

("Cumberbatch (1990) found that children who had not played with a Bobo Doll before were five times as likely to imitate the aggressive behavior than those who were familiar with it; he claims that the novelty value of the doll makes it more likely that children will imitate the behavior.")
    Det var inte en leksak och man leker inte genom att ge knytnävsslag i ansiktet, så som först den vuxne och sedan barnet gjorde. Det här var inte från 90-talet utan flera decennier tidigare.
Svar på tråden Så fruktansvärda program! Förjävligt rent ut sagt!