Inlägg från: Evelynite |Visa alla inlägg
  • Evelynite

Letrozol - Följas åt?

Givenchy skrev 2020-06-10 00:16:42 följande:

Hoppar in här igen. Precis haft min mens och nu börjat med tredje omgången Letrozol. Trodde verkligen det hade tagit sig denna gången men icke :( hade massor med symtom.. Men man inbillar sig säkert då man vill så mycket.

Hej! Jag är ny på familjeliv men tycker det är skönt att skriva av sig (så min stackars man slipper höra haha). 

Jag hade precis som dig massa symptom och var bombsäker på att det tog sig på försöka försöker..  Dessutom kom mensen 2 dagar sent.
    Men nu startar jag andra kuren enkeldos med Letrozol (PCO) för att få ett syskon. 

Har du PCO/PCOS? Hur mår du av tabletterna? 
  • Evelynite
    Peling skrev 2020-06-18 13:22:41 följande:

Hej alla, jag har läst tråden så tack alla som delar. Har aldrig skrivit något på FL förut. Jag har testat Letrozol första gången, enkel dos. Första VUL hade jag en äggblåsa på 13 mm och en på typ 20 men som gynekologen trodde var en cysta för den matchade inte med slemhinnan som då var tunn. Typ samma sen på dag 15 när jag var där för andra gången. Då hade jag fått klockrent positiva ÄL-test på morgonen (testade med flera stickor) så jag trodde verkligen det hade vuxit till sig.... Så besviken insåg att ÄL-test är lite luriga. Men idag dag 21, var jag på nytt VUL och då var äggblåsorna borta och slemhinnan tjock nog. Så då har jag alltså haft ägglossning mellan dag 16-20 antar jag. Natural Cycles tror dag 16 (väntar på bekräfta ÄL i appen men temp har gått upp) men kan äggblåsan verkligen gå från 13 mm till redo att släppa så snabbt? Tror snarare dag 19-20 då jag även hade ÄL-känningar. Men då är det liksom ganska långt efter positivt ÄL-test som jag fick morgonen dag 15. Det kanske även är så att ?cystan? var en riktig äggblåsa som släppte när slemhinnan kommit ikapp för hon sa även att den mindre kanske var lite på tillbakagång (hon såg ett skal som höll på att återvecklas) Ursäkta mycket svammel men man är ju lite ensam i alla tankar och funderingar. Vågar knappt tro att jag verkligen haft ÄL.

Har dock kanske ingen fråga utan vill bara dela med mig, haha....

Nu får vi se om mensen kommer om ca 1,5 - 2 veckor eller om det blir att starta ny enkeldos och starta på nytt.

Helt galet vad man hoppas.........

PS. Gynekologen sa allra först att jag hade pcos-tendens på äggstockarna då jag den gången hade ?lite pärlband? plus att jag har långa cykler. Har dock inga av de andra symptomen. Men nu med Letrozol så hade jag alltså 1-2 blåsor och ÄL dag 16-19 vilket är en klar förbättring. Men sen så ska ägget befruktas också, om det nu släppte.

Hej! Ja, det är mycket att hålla reda på och ofta man är ensam med dessa tankar. Och bara att få en bekräftad ÄL känns som en stor seger! 

Vad jag har fått till mig från flera källor (ink min gyn) är att om man går på Letrozol så ska man försöka undvika ÄL-tester då dessa kan ge fel utslag eftersom vi pumpar i oss hormoner i början på cykeln som kan störa testet. Om man ska testa så är Clear Blue (rosa) de mest tillförlitliga.

Det säkraste sättet att säkerställa ÄL är genom blodprov, näst säkrast är nog att tempa och se en stegring 1-2 dagar efter ÄL - vilket du alltså har gjort? Det verkar ju positivt. :)

Vad mer min gyn har sagt att kroppen kan behöva några omgångar med extra hormoner för att komma i synk innan man får en "klockren" cykel. 
  • Evelynite
    noraaa skrev 2020-06-24 14:45:50 följande:

Jag fick ett positivt test dag 13. Så det blir ju äl dag 14. Men på mitt ultraljud dag 13 hade ett ägg antagligen redan släppt. Fick min mens idag, dag 30.

Jag har också försökt googlat som en galning. Jag fick värdet 25 förra cykeln. Enligt min gyn var det ÄL men blir lite osäker. Tempade inte den cykeln så kan inte veta säkert annat än att jag hade väldigt ont en natt när ÄL borde inträffat + att jag precis som Amanda skriver, troligtvis inte tog blodprover exakt 7 dagar efter ÄL.

Hur länge har du försökt med Letrozol?
  • Evelynite
    Anonym (123) skrev 2020-06-25 23:05:40 följande:

På lördag är det sista tabletten för den här kuren. När beräknas man få ägglossning? Är det ca en vecka efter sista tabletten?

Om du tar letrozol cd 3-7 så brukar det vara cirka en vecka efter sista tabletten, ja. Men det varierar från kvinna till kvinna givetvis :)
  • Evelynite
    noraaa skrev 2020-06-26 21:15:21 följande:

Någon som har provat att ta letrozol dag 5-9 istället för 3-7?

Jag tog Letrozol cd 5-9 första cykeln, för det var då jag blev diagnotiserad och fick det utskrivet (var på ultraljud cd 5 alltså). 

Jag tror jag fick ÄL cirka CD20 med Letrozol cd 5-9 och sedan mens cd 34. Så min cykel förlängdes med några dagar. 

Med Letrozol cd3-7 i kombination med Rosenrot fick jag en bekräftad äl cd 15. Vet ej om det var Letrozolen eller Rosenroten, men skönt med kortare cykel (förhoppningsvis, mensen har ju inte kommit än). BIM är 2/7. 
  • Evelynite
    Anonym (Längtanefterettplus) skrev 2020-06-27 17:36:23 följande:

Va på ultraljud igår och hade en slämhinna på ca 8 mm och en äggblåsa på 19,5. Fick ovitrelle utskrivet som jag ska ta här om en liten stund, sedan blir det att ligga ikväll, imorgon och på måndag! Hur går det för er andra?

Det verkar ju väldigt lovande!
    Här är BIM 2/7 (4 dagar kvar). Dagarna går oändligt långsamt. Känner ingenting förutom mer flytningar och PMS-symptom. Så jag tror mensen är på väg. 

Hur mår du? Känner du av ägglossningen mycket? 

• Evelynite
    amandakollb skrev 2020-07-10 10:11:27 följande:

nä de har stängt :/ men jag har bokat ett tidigt ultraljud och inskrivning på en annan klinik som är en riktig mödravårdcentral liksom, men får ringa till min nuvanrande klinik när de öppnar i augusti och kolla om det bara är att säga tack och adjö till dem eller om de har någon uppföljning man kan göra :) 

är dock orolig att ultraljudet är för tidigt och man inte kommer se något.. kommer då va i 7+3 så vecka 8. vet du om det är för tidigt? 

Enligt min gyn kan man se från v.6 så borde inte vara för tidigt! :)
Svar på tråden Letrozol - Följas åt?