• Aniiee

Känner du dig trygg i Sverige?

"Fler och fler flyttar ut ur landet pga otryggheten".

Nja... Det är lite svårt att säga, kanske. Jag vet inte om någon riktigt orasksundersökning har gjort, men om det gjorts så dela gärna med dig. Vad vi däremot KAN säga är att utvandringen har ökat sedan år 2000. Inte så mycket, men ändå. Den har dessutom dippat på senare år, från en topp på ca 56 000 år 2015 till ca 47 000 år 2018. 2019s statistik är än så länge preliminär (jag kan absolut inte stava till det ordet, sorry). 

Är det då svenskar som utvandrar till Spanien (ja, lite hyperbolt...). Ja, några. Men de flesta som utvandrar är de som en gång invandrat. Endast 35% av de som utvandrade 2018 var födda i Sverige. Resten av födda i andra länder, och av dem låg Finland och Polen i topp. 

Så vart tar utvandrarna vägen? 2018, främst till granländerna. Norge, Danmark och Finland, med UK inklämt mellan. Högst upp på listan ligger dock Okänt. 

Så, fler och fler flyttar ut ur landet? Sanning med modifikation. Trenden går förvisso uppåt, även med en dipp just nu, men beror det på otrygghet, eller beror det på att vi över lag är rörligare? Hur står sig utvandringen sett till population? Är det fler per 100k som utvandrar idag mot för 20 år sedan? En sak är i alla fall säkert - det är inte 1/4 av befolkningen som emmigrerar idag, så som de gjorde för 100-150 år sedan

Källa: SCB - Sverige i Siffror

I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Anonym (Anonyma) skrev 2020-01-14 13:41:56 följande:
    SCB har nyligen blivit avslöjade att föra falsk statistik under påverkan av vänsterpolitik. SCB som egentligen ska vara politiskt obundna har tappat sin trovärdighet.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jeMeQ/larmet-sa-pressade-evry-fram-felaktig-scb-statistik
    Jo fast statistik om migration har inget med telefonintervjuver om arbetslöshet att göra, så.... jag anser nog att det är skillnad på statistik och statistik även om den kommer från SCB, beroende på hur datan samlas in.
  • Aniiee
    Anonym (Nej!) skrev 2020-01-14 18:17:47 följande:

. Det här är människor som bor i så kallade bra och dyra områden och rör sig ute på dagtid och tidig kväll.

En sak tycker jag är lite... ska vi klala det lustigt. Det är dessa människor som du skriver, som bor i sk bra och dyra områden, och som endast rör sig ute dagtid och tidigt kväll, som verkar känna sig otrygga. De som rör sig ute nattetid, bor i vad som relativt till de andra är mindre trygga/mer stökiga områden, de verkar inte kännsa sig lika otrygga alls, som de som "sitter säkert".

Jag vet inte om det är helt sant, men det är bilden jag ofta får, både från folk jag träffar, från forum som detta och andra och från lokalpress.

Observera här att jag skriver KÄNNER sig tryggare, inte ÄR tryggare.
Svar på tråden Känner du dig trygg i Sverige?