Inlägg från: Anonym (win) |Visa alla inlägg
  • Anonym (win)

    Känner du dig trygg i Sverige?

    Anonym (.) skrev 2020-01-14 11:11:18 följande:
    Vad känner ni själva?
    Känner jag mig trygg? Nja, sådär.

    Jag har råd att bo vitt, fint och segregerat. Jag är man, har bra inkomst och utbildning. Jag själv kan klara mig rätt bra i Sverige idag.

    MEN, jag har barn mellan lågstadieålder och tonår. Och fru.

    Barn rånas på jackor och förnedras. Överfallsvåldtäkter. Trakasserier på allmän plats. Droghandel. En bekants barn hamnade mitt i en skottlossning på gatan vid sitt hus. En av de senaste bomberna exploderade inte så längt från där jag befinner mig till vardags.

    Klart att det påverkar min känsla av "trygghet" och även jag undviker idag vissa platser där jag vet att det kan vara stökigt.

    Sverige är fortfarande säkrare än Mogadishu, Somalia men jag kan referera till hur Sverige var på 70- och 80-talet och tryggheten i samhället har kraftigt försämrats.

    Så nä, trygg känner jag mig inte.
  • Anonym (win)
    Anonym (L) skrev 2020-01-15 01:00:35 följande:
    Men herregud... Bor ni i djupaste gettot eller?
    Vad tror du händer med folks känsla av trygghet när detta sker i deras eget kvarter?

    https://mitti.se/nyheter/polisen-senaste-ranet/?omrade=danderyd&view=app

    Rånare bryter sig in i familjens bostad när familjen är hemma, tvingar ned dem på knä och stjäl bilnycklar och annat av värde från dem.

    Vad tror du händer med folks känsla av trygghet när detta sker i med deras egna barn?

    https://mitti.se/nyheter/ungdomsranare-atalas-tvingade/?omrade=sodermalm&view=app

    Barnen rånas på sina jackor av unga brottslingar, inte sällan med förnedrande inslag inblandat.

    Vi kör en för gammal bil för att den skall vara intressant att stjäla från oss men vårt barn har en Peak-jacka som kostade 1500 på rea och runt 2500 i orginal - är vårt barn ett potentiellt brottsoffer pga den jackan?

    Det är ett annat Sverige idag än det var till och med i början på 90-talet och nu behöver man inte bo i gettot för att drabbas.
  • Anonym (win)
    Anonym (Trygg - för det mesta) skrev 2020-01-15 08:33:35 följande:
    Sen skrev nån att det var synd om folk som inte längre kunde ha märkeskläder eller diamanter på sig. Och där känner jag bara att cry me a river...Svårt att känna sympati för dem.
    Cry me a river? Är det verkligen det du känner när barn blir rånade på sina ägodelar?
    Anonym (Trygg - för det mesta) skrev 2020-01-15 08:33:35 följande:
    och jag tycker inte att det är konstigt att folk känner sig otryggare med tanke på hur agens medierapportering ser ut. 

    Mediarapporteringen? Är det medias fel att de har en ny skjutning och en ny bomb att rapportera om i stort sett varje morgon? Är det medias fel att de raporterar om en rånvåg mot barn? Skulle de ha varit tysta om det som faktiskt sker, för att inte göra folk oroliga?

    "Mamma, ska jag dö nu?" (Sebastian 8 år)
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAXkbp/farmor-mona-63-kritiserar-regeringen-efter-sprangdaden

    Vem är det som tar sig rätten att förringa pojkens rädsla med argumentet att det bara handlar om "kriminella gäng"?
  • Anonym (win)
    Anonym (Trygg - för det mesta) skrev 2020-01-15 09:51:34 följande:
    Som sagt läs mitt svar ovan till en annan person. Jag förnekar inte att det finns problem, men jag tror att all mediabevakning och fokus på det förstorar upp och förvärrar känslan av oro. Jag tror den skapar oro som inte grundad i vad som faktiskt kan ske utan mer att man hör så mycket att man har svårt att förstår att det ändå är en minoritet som drabbas. De allra flesta av oss ÄR trygga. Men jag tror också att problemen beror mer på utanförskap och polarisering än etnicitet och att den retorik som förs i media, sociala medier och olika partier osv är skadlig och en bidragande faktor till utanförskap.

    Att en 8-årig pojke är rädd är naturligtvis hemskt, men jag tycker att man som förälder också har en uppgift att skydda sina barn från den typen av nyheter, för att ett barn kan inte ta in och riskbedömma en sådan nyhet. Men å andra sidan så verkar det ju som om många vuxna har svårt med det också...
    Du har ju inte ens läst artikeln.

    Bomben exploderade utanför 8-åringens fönster. Hur skulle hans föräldrar ha skyddat honom mot "nyheter" han inte kan "riskbedöma"?

    "I en lägenhet på Almgården låg Sebastian, 8, och sov i sin säng. Vid tretiden på natten vaknade han av ett väsande ljud utanför sitt fönster och kort därefter small det. "

    Bomberna är på riktigt. Rånen är på riktigt. Skjutningarna är på riktigt. 

    Media rapporterar om det men när det händer i din närhet, när det drabbar folk du känner - då behövs inte medias skriverier för att folk ska bli otrygga. 

    Är det verkligen så fantastiskt svårt att ta till sig att när din granne drabbas, när ditt barns skolkompis drabbas, då behöver du inte drabbas själv, för att du själv ska bli otrygg?

    Drabbar det familjen Andersson så kan det förstås också drabba oss, familjen Nilsson.
  • Anonym (win)

    Och då utgår pratet i tråden enbart utifrån trygghet som en funktion av kriminalitet.

    Tryghet som i: 

    kommer jag att få en pension?

    kommer jag att få en fungerande vård?

    kommer samhället att kunna ge mig den service jag blivit lovad?

    är inte uppe på bordet.

  • Anonym (win)

    Det var alltså i snitt fem sprängdåd i veckan år 2019.
    https://www.svt.se/nyheter/statistik-har-ar-brottsanmalningarna-2019?fbclid=IwAR0eqNnwCacUa0NEYKu9DQviUb8-LF8AI1jzn7JuzHUqgpekKAJKkPE9BQ0

    Föga förvånande tycks antalet sprängdåd också ha ökat högst markant: 2018 anmäldes 162 fall av allmänfarlig ödeläggelse genom sprängning. 2019 steg motsvarande antal till 257, en ökning med hela 59 procent.

    Det räcker med att bo i fel trappuppgång för att riskera att dödas av en bomb
    http://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/misstankt-for-bombdad-fangad-pa-svts-kamera/


    Gärningsmannen placerade laddningen vid husentrén på Gyllenstiernsgatan. Hela entrén förintades. Hissdörren av metall förvreds. Tryckvågen gick uppåt i huset och förstörde dörrar och inredning. Fönster blåstes ut, även i huset mittemot entrén, där sprängladdningen gjorde ett stort hål genom armerad betong ner till källarplanet. Att ingen person kom till fysisk skada var ren tur.

  • Anonym (win)

    Röster från gatan.
    ">





    - H
    ave you experienced anything else like this before in your life?
    - Well, I lived through 9-11, so .. so, yes! Kind of brings back some memories ... I'm sorry! [ber om ursäkt för att hon börjar gråta]

    - Gud ske lov att ingen blev skadad. Vad fan är det som håller på att hända? [...] De spränger och skjuter i förorterna men i natt som kom det hit, in på knuten. Och det är är oerhört läskigt tycker jag. [Martin Timell]

  • Anonym (win)
    Padirac skrev 2020-01-18 00:38:41 följande:
    availability heuristic bias

    sv.wikipedia.org/wiki/Tillg%C3%A4nglighetsheu...

    "Tillgänglighetsheuristik är en mental genväg där man förlitar sig på de omedelbara exempel som dyker upp i huvudet när man bedömer ett visst ämne, begrepp, metod eller beslut. Den fungerar genom att man bedömer något som viktigt om man minns det, jämfört med det man inte minns lika lätt eller alls.[1] Följaktligen tenderar människor att ge stor vikt åt den senaste informationen de fått, vilket gör att nya åsikter tar större hänsyn till de senaste nyheterna.["

    Det är alltså lätt att tro enskilda artiklar i media är hela sanningen istället för att ta reda på hur det verkligen förhåller sig.

    I en annan tråd här på FL blandade skribenterna ihop den stora allmänhetens mycket lilla risk att råka ut för dödligt våld med risken de organiserat brottsliga som är inblandad i gänguppgörelser löper för att dödas i uppgörelser.  
    Fem sprängningar i veckan men det är medias fel som skrämmer upp folk i onödan.

    En bit över 1000 rån av barn och unga per år bara i Stockholm
    https://mitti.se/nyheter/lavinartat-okning-stockholm/?view=app

    Idag har "alla" någon slags direkt relation till någon eller något som drabbats av skjutningar, rån, våldtäkter och sprängningar.

    Vad du än tror om saken och tycker att folk borde tycka så pågår redan förändringen med fullkraft.
  • Anonym (win)
    VillaVillerkulla skrev 2020-01-15 17:56:16 följande:
    Här börjar vi prata om det vi borde prata om.
    Mycket av det här skulle ju kollapsa redan idag utan våra invandrare och framför oss har vi ett generationsglapp som vi talat om sedan åttiotalet: det som sker när köttberget orvar, dvs fyrtiotalisterna, går ur tjänst och börjar bli vårdbehövande.
    40-talisterna är mellan 71 och 80 år i år.

    De är redan avklarade när det gäller att ta dem ur tjänst och in i vårdbehovet. Det är inte 40-talisternas fel att vårdköerna växt kraftigt de senaste åren.

    https://www.helahalsingland.se/logga-in/13-000-i-ko-till-ogonsjukvarden-ivo-larmar-om-hog-risk-for-vardskador-tar-tid-att-fa-effekt-av-vara-atgarder-1

    13000(!) personer i kö till ögonvården. I ett enda landsting. IVO larmar om risk för skador pga väntetider.

    Om det är den aspekten på "trygg i Sverige" vi vill prata om.
  • Anonym (win)
    Padirac skrev 2020-01-20 19:52:00 följande:
    Nej, det är väl inte media som skräms, det är vurmarna som använder dessa händelser för att falskt beskriva att samhället har fler och större problem än de många och stora problem som faktiskt finns.

    'Alla'? Vad har du för belägg för detta påstående? Det är inget annat än ett fake påstående taget ur luften av dig.
    Ditt tyckande om vad folk "borde" tycka påverkar inte verkligheten för övriga. Där rånades fortfarande 1000+ barn i Stockholm år 2019.
    Padirac skrev 2020-01-20 19:56:35 följande:
    En del orsaker till vårdköer finns beskrivna i länken till läkartidningen som jag tidigare länkat till tidigare
    Du förstår vad det fetade betyder, va?

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7388770

    Av de 115 patienter som sjukhuset kategoriserat som högt prioriterade på grund av sitt allvarliga sjukdomstillstånd, var det bara 25 som fick operation inom den tid som anges i de så kallade standardiserade vårdförloppen. 

    Det har också inneburit att vissa patienter, där man från början var inne på en kurativ behandling, har fått övergå till en palliativ vård, säger Malin Peterson


    #trygghetisverige
  • Anonym (win)

    I Stockholms län (där 1000+ barn under 18 år rånades 2019) bor det ca 250000 barn mellan 10-19 år enligt SCB.

    Ge och ta lite så rånas alltså 1/200 barn på ett år med fjolårets siffror.

    Är det acceptabla odds för en förälder i Stockholm? Bör man fortfarande känna trygghet med de oddsen?

    När ska man börja känna otrygghet?

    1/100?

    1/25?

    1/10?

  • Anonym (win)
    Padirac skrev 2020-01-21 21:04:42 följande:
    Du missförstår - jag pratar inte om vad folk borde tycka, jag tror att det är ditt gebit.

    Jag pratar om de som hittar på saker om 'alla'  och annat som är taget ur luften som 99% etniska svenskar och sjukvården på den tiden
    Du får försöka läxa upp folk i vad de ska tycka så mycket du vill men du har för länge sedan förlorat kampen mot verkligheten.
  • Anonym (win)

    Stockholm
    Stockholm
    Malmö
    Norrköping

    Fyra bombade hyreshus inom ett dygn. De hinner knappt ens sopa upp splittret från den ena bomben innan nästa smäller.

    Mängder med folk som intervjuas, chockade, trodde inte det skulle hända dem, kommer att flytta nu, känner sig inte trygga längre. Alla dessa har i sin tur familjer och bekanta som blir indirekt berörda.

    Så skapas otrygghet i ett samhälle.

    Tyvärr.

  • Anonym (win)

    Så hände det då, alldels för snart, alldeles för nära.

    Har precis hämtat up en chockad tonåring som träffat sin vän som för mindre än ett dygn sedan blev misshandlad av ett gäng som drev runt och ville provocera fram bråk och få "respekt".

    Ett skötsamt gäng 13-15-åringar sitter på en snabbmatsrestaurang och äter och pratar, hänger och chillar, när ett gäng som kräver "respekt, mannen!" kommer in och börjar provocera dem genom att kasta mat på dem, skrika saker åt dem, knuffa på dem.

    Hur mycket det skötsamma gänget än backar så följer det andra gänget efter och eskalerar provokationerna. Drar kniv. Spottar på dem.

    Det slutar med en 14-årig tjej med ett sönderslaget ansikte (jag har sett bilderna). Hon har aldrig gjort en fluga förnär i hela sitt liv. Det enda fel hon gjort är att hon har en långt mycket bättre framtid än killen som slog ned henne.

    Förövaren är känd. Han går i en högstadieklass. Det kommer inte att hända ett dugg med honom. Jag hoppas de vågar polisanmäla honom. Fast högst oklart. Det leder förmodligen bara till mer hot från gänget. Mer problem.

    Så ...

    Hur ska barnen i det skötsamma gänget kunna känna trygghet?

    Vi som föräldrar. Hur ska vi känna oss trygga när våldet kan drabba så slumpmässigt?

    Känner du dig trygg?

  • Anonym (win)
    Padirac skrev 2020-01-22 18:36:48 följande:
    Nejdå, de där fantasierna du när om att Sverige var 99% etniska svenskar och hur fanastisk sjukvården såg ut då är du fri att tycka och tro om.

    Men verkligheten är inte en fråga om vad du eller jag eller någon annan tycker och tror och är rädd för. 
    Etniska svenskar?

    Du kan ju inte ens svara på ett sammanhängande sätt på vad jag faktiskt har skrivit.
  • Anonym (win)
    Padirac skrev 2020-01-26 23:47:03 följande:
    Du kommenterade mitt svar på Anonym(Sandy) som fantiserade om etniska svenskar och sjukvård. I mitt svar redogjorde för fakta om etnicitet såväl som sjukvård.

    I ett föregående inlägg skrev jag att den risk för dödligt våld gängmedlemmar och personer inblandade i organiserad kriminalitet inte är att jämföra med den ytterst lilla rink vanliga medborgare löper för att råka ut för dödligt våld.
    Jag "när" ingenting.

    Och nu har du precis fått dussinet till föräldrar att övertyga om att de egentligen är väldigt trygga. 
  • Anonym (win)

    Det är lärorikt att se hur det skötsamma gänget agerar för att känna sig trygga i samhället.

    De väljer att begränsa sig själva, sina rörelser ute.

    När de hänger vid ett hamburgerställe så väljer de normlat sett att gå till det ställe som ligger ute vid ett handelsområde, långt från centrum och bostadsområden. Det skötsamma gänget har tillgång till mopedbilar och A-traktorer och kan komma dit ut. Gängen som kräver "respekt" har inte den möjligheten.

    Så skapar svenska högstadieungdomar sin egen trygghet. Genom att begränsa sina egna liv.

  • Anonym (win)

    Precis såhär.

    https://mitti.se/nyheter/gustav-misshandlades-maskerade/?omrade=hela-stockholm&fbclid=IwAR1ro0fVnh_T8DV131JqJr_o0oYohLu8gk8zCOnWtiZUVeZfOkCAUqG9QMs&view=app

    Ett annat fall där offret går ut i media.

    Förnedringsvåld kallas det.


    Det hela började med att Gustav fick en spark i ryggen vid bankomaten i Edsbergs centrum. 

    Han försökte gå iväg för att komma undan, men en bit därifrån kom ett gäng på omkring tio killar i Gustavs egen ålder ifatt och gjorde en ring runt honom.

    - Då hade de dragit på sig masker och så började de sparka och slå, fem eller sex av dem, säger Gustav.


    Camilla tycker att överfallet verkar ha varit planerat, men Gustav har inget otalt med någon av killarna som gav sig på honom.

    - Jag vet inte ens vilka de är. De anklagade mig för att jag hade sagt grejer till dem, och att jag hade sagt grejer om deras mammor. Jag sa att det hade jag inte, men det hjälpte inte, säger Gustav.




Svar på tråden Känner du dig trygg i Sverige?